کرونا چگونه سازش قرون وسطایی شهرهای متنوع اروپایی را بر هم زد؟

بسیاری از شهرهای اروپایی از قرون وسطی به بعد میزبان اقوامی از فرهنگ‌های مختلف بوده است که برای همیشه، شهر میزبان را برای سکونت خود برگزیده‌اند؛ به نظر می‌رسد که شیوع بیماری کووید-۱۹ نظم حاکم بر سکونت این افراد را به هم زده و آن‌ها را به زندگی در سایر نقاط دنیا روانه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، قرن‌های دوازدهم و سیزدهم به دوره رشد اقتصادی در اغلب نقاط دنیا به ویژه در شهرهای اروپا شهرت گرفت که در آن زمان، سیل عظیمی از مردم سراسر دنیا به سمت این شهرها برای یافتن کار روانه شدند. گزارش‌ها حاکی است اغلب مردمی که طی این دوران به اروپا مهاجرت کردند، برای همیشه به سکونت در شهرهای آن روی آوردند که در نتیجه این امر، هماهنگی مناطق افزایش یافت و طراحی شهرها مبتنی بر همین تنوع فرهنگی سازگار و فراگیر شد. تدابیر و سیاست‌های کارآمد مدیران شهری نیز نقش مهمی در گرد هم آوردن صلح‌جویانه اقوام مختلف در شهرهای اروپایی ایفا کرد و این در حالی است که شیوع کرونا، سازش میان این افراد را پس از قرن‌ها موفقیت در کنار هم بر هم زد.

تاریخچه‌ای مختصر از پیدایش شهرهای متنوع

اغلب شهرهای اروپایی از تنوع فرهنگی بالایی برخوردار است با این حال، کلانشهرهای سیه‌نا و ونیز، هر دو واقع در ایتالیا از مهم‌ترین شهرهای قاره با این ویژگی به شمار می‌رود که در آن‌ها مردم اغلب به طور خودمختار زندگی خود را اداره می‌کنند. در واقع، قانون سختگیرانه‌ای برای سکونت بیگانه‌ها در این دو شهر وجود ندارد به طوری که بسیاری از تاجران خارجی صرفاً با برخورداری از خانه‌ای مستقل یا پرداخت مالیات می‌توانند به همراه اعضای خانواده خود در سیه‌نا و ونیز سکونت گزینند. جالب است بدانید که بسیاری از این افراد پس از مدت زمان مشخصی عنوان شهروند کامل را از آن خود می‌کنند که البته در این میان، مردان مسیحی بیشتر از این قابلیت بهره‌مند می‌شوند.

کرونا چگونه سازش قرون وسطایی شهرهای متنوع اروپایی را بر هم زد؟

حاکمان قرون وسطایی بعضی از کشورهای جهان نظیر مجارستان، انگلستان، لهستان و پادشاهی کاستیل طی دوران سلطنت خود، عبور و مرور از مرزها را به شدت کنترل می‌کردند و تنها به سرمایه‌گذاران و تاجران ثروتمند اجازه ورود به قلمروی خود را می‌دادند. این رویداد به رشد چشمگیر اقتصاد این کشورها منجر و باعث شد افراد بیشتری تحت نظارت حاکمان به سکونت در این مناطق روی آورند. در نتیجه پس از مدت زمانی نه چندان طولانی، شهرهای قرون وسطایی اروپا از تنوع فرهنگی بسیار بالایی برخوردار شد و تنوع خود را تا به امروز و قبل از شیوع بیماری کووید -۱۹ هر چند کمتر از گذشته، اما تا حدود زیادی حفظ کرد.

البته این به معنای نبود هیچ گونه نزاعی بین مردمی از نژادها و با زبان‌های مختلف نیست بلکه از زمان حضور بیگانگان در شهرهای اروپایی، همیشه اختلاف‌های فرهنگی و مذهبی به وفور میان این افراد وجود داشته با این حال، ضرورت پیروی از قوانین حاکم بر هر منطقه، سازش کلی میان شهرنشینان را در پی داشته است.

جالب است بدانید که در طول تاریخ، وقوع پاندمی‌ها در شهرهای اروپایی منجر به مختل شدن زندگی مردم شده و نظم حاکم بر آن‌ها را بر هم زده است. به عنوان مثال، در سال‌های بین ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۲ خشکسالی بسیار بزرگی در شمال اروپا به وقوع پیوست و منجر به مهاجرت بسیاری از ساکنان آن به سایر نقاط قاره و حتی کشورهای آسیایی شد. طاعونی که در سال‌های بین ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۱ نیز به وقوع پیوست، مرگ حدود یک سوم جمعیت قاره را در پی داشت و در نتیجه آن، شهرها خالی از جمعیت شد و بنیان خانواده‌ها از هم پاشید.

کرونا چگونه سازش قرون وسطایی شهرهای متنوع اروپایی را بر هم زد؟

اثرات کرونا بر شهرنشینی قرون وسطایی اروپا

شهرهای قرون وسطایی اروپا اگرچه در اعصار مختلف و در پی اتفاقات فاجعه‌انگیزی مانند پاندمی‌ها همیشه دستخوش تغییرات زیادی شده است با این حال، رشد دوباره اقتصاد در آن‌ها همواره تنوع فرهنگی را به آن‌ها هر چند به میزان بسیار کمتری، بازگردانده است. به نظر می‌رسد که شیوع بیماری کووید -۱۹ نیز همچون پاندمی‌های گذشته اثرات خود را به تدریج بر زندگی شهرهای قرون وسطایی اروپایی به جای گذاشته و تنوع فرهنگی آن‌ها را بر هم زده است. در پی انتشار ویروس کرونا، تعطیلی بسیاری از مراکز تجاری این شهرها باعث شد مردم به سایر نقاط دنیا و حتی حومه‌ها مهاجرت کنند تا در مقصد جدید شغلی برای ادامه زندگی خود بیابند. از سوی دیگر، تراکم جمعیت شهرهای اروپایی نیز ترس از آلوده شدن به ویروس کرونا را میان مردم تقویت کرد و آن‌ها را به سکونت در روستاها و حومه‌های شهری سوق داد. در مدت زمانی بسیار کوتاه، شهرهای بسیاری خالی از جمعیت شد و نظمی که برای قرن‌های متمادی و پس از فجایع مختلف دوباره بر آن‌ها حاکم شده بود به هم خورد. شلوغی‌های بی‌امان معابر شهری جای خود را به مکان‌های بسیار خلوتی برای تردد عابران پیاده یا دوچرخه‌سوارانی داد که با حفظ حداکثر فاصله اجتماعی به عبور و مرور برای تأمین ملزومات خود می‌پرداختند. در بسیاری از شهرهای اروپایی، مجتمع‌های مسکونی و آسمان‌خراش‌ها خالی از جمعیت شد و ساکنان آن‌ها اغلب به زندگی در خانه‌های ویلایی مستقر در حومه‌ها و روستاهای اطراف برای دور ماندن از سایرین پرداختند.

کرونا چگونه سازش قرون وسطایی شهرهای متنوع اروپایی را بر هم زد؟

بدون شک، آنچه از کرونا همچون پاندمی‌های گذشته بر زندگی شهری تحمیل شده است تنها به دوران شیوع آن محدود نمی‌شود، بلکه اثرات جبران‌ناپذیر این بحران تا قرن‌ها ممکن است شهرنشینی را تحت تأثیر قرار دهد، تنوع‌های فرهنگی را بر هم زند، الگوی زندگی در شهرها و روستاها را متحول کند و به طور کلی، دنیایی متفاوت با امروز پیش روی ساکنان نسل‌های آینده قرار دهد.

ترجمه از: زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 542834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.