حدادعادل: وحدت حوزه و دانشگاه با حکومت سیاسیون سکولار اتفاق نخواهد افتاد

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی راه اندازی انجمن های علمی، تخصصی در دانشگاه ها را مظهر و زمینه ساز وحدت حوزه و دانشگاه دانست و درعین حال تاکید کرد:هنگامی که سیاسیون سکولار در جامعه حاکم شوند، وحدت حوزه و دانشگاه اتفاق نخواهد افتاد و شرط تحقق آن نیز درک صحیح معنی سکولاریسم است.

به گزارش ایمنا غلامعلی حدادعاد ل شامگاه شنبه در آئین پاسداشت روز ۲۷ آذر سالروز شهادت دکتر مفتح و روز "وحدت حوزه و دانشگاه" که به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه، شعار وحدت حوزه و دانشگاه از شعارهای اساسی انقلاب بوده است اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه شعاری راهبردی و مربوط به زمان و مکان خاصی نیست که کهنه شود و هرچه هم زمان می‌گذرد ما به اهمیت این بحث بیشتر واقف می‌شویم.

وی در این آئین که با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر عین اللهی وزیر بهداشت، حجت الاسلام رشاد رئیس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران و محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه همراه بود، با بیان اینکه، مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه مهربانی یا نزاع با یکدیگر نیست افزود: اینها خوب است اما وحدت حوزه و دانشگاه در واقع پاسخی به یک نظریه مهم دیگری است که اقتضا آن جدایی حوزه و دانشگاه است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر اینکه، مسئله مهم مربوط به ارتباط حوزه و دانشگاه در حقیقت جدایی دین از سیاست است، افزود: اگر در جامعه‌ای جدایی دین از سیاست حاکم باشد جدایی حوزه و دانشگاه نیز طبیعی است.

وی با بیان اینکه، آن نظریه عمومی که امروز در این دوران تجدد یعنی مدرنیته درباره دین وجود دارد، نظریه جدایی دین از سیاست است، خاطرنشان کرد: از لحاظ تاریخی نیز سقوط امپراطوری عثمانی در ۱۰۳ سال پیش در ۱۹۱۸ میلادی پایان دورانی است که در بین مسلمان حکومتی به نام دین، مشروعیت به خود داده بود، چراکه حکومت عثمانی مشروعیت خود را از دین گرفته بود.

وی افزود: شکست امپراطوری عثمانی در واقع یعنی آغاز سکولاریسه کردن همه کشورهای اسلامی، از پایان جنگ اول جهانی به بعد هیچ دولتی دیگر با تسلط استعمار و غرب اجازه نداشته است که مشروعیت خود را از دین بگیرد و به دین اجازه ورود به سیاست داده نشد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: تمام تحولاتی سیاسی در مصر، ایران، ترکیه، افغانستان و غرب آسیا و خاورمیانه بر مبنای یک الگوی واحد که همان سکولار بوده است اتفاق افتاد که در کشورمان نیز با حکومت رضاخان این مسئله شروع شد و تمامی بی احترامی‌ها رضاخان به روحانیت به این نظریه بازمی گردد.

حدادعادل با اشاره به ورود خود به دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۲ افزود: در آن سال‌ها که درس می‌خواندیم تصور و تفکر عمومی این بود که یک عده برای اداره دنیا به دانشگاه وارد می‌شوند و عده‌ای نیز برای آخرت مردم تربیت می‌شوند که بایستی این دسته از افراد هم برای بحث‌های مربوط به انسان و خدا به حوزه‌های علمیه بروند.

وی با بیان اینکه، تصور سکولار بر مبنای جدایی دین و دانشگاه است تاکید کرد: بزرگترین خطر برای استکبار در حال حاضر سیاسی شدن توده‌های دینی در عالم اسلام است و بر همین اساس همانطور که رهبری فرمودند که امروز اگر انتخابات آزاد در جهان اسلام برگزار شود در همه جا اسلام گرایان پیروز می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه، اصل پیروزی انقلاب اسلامی بر مبنای وحدت حوزه و دانشگاه بوده است، تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ در تبلوریافتن وحدت حوزه و دانشگاه بوده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه، در طول ۴۳ سال گذشته کشورهای استکبار با انجام بسیاری از اقدامات از جمله راه اندازی جنگ، تحریم اقتصادی و شبهه فراکنی قصد داشته‌اند که به دنیا ثابت کنند که الگوی ضد سکولار حکومت ایران به موفقیت نرسیده است و این طور القا کنند که برگشت به حکومت دینی عین ارتجا است و انقلاب اسلامی نیز درصدد است که این باور قطعی و مسلم غرب را ابطال کند.

وی گفت: وظیفه ما در دانشگاه‌ها این است که باید فکرکنیم که حکومت دینی باید چه کاری کند که موفق شود، روحانیون باید پاسخ چه شبهاتی را بدهند.

حداد عادل گفت: امروز یک سلسله سوالاتی و شبهه افکنی هایی از جمله در اصل معنویت و حتی اصل خدا ایجاد کرده اند و تیشه به ریشه دین می‌زنند و این طور القا می‌کنند که دین مخالف آزادی است و جامعه را با علم باید اداره کرد و در جامعه مسئله طرح می‌کنند که شما روحانیون چطور می‌خواهید با احکام ۱۴۰۰ سال پیش دنیا را اداره کنید و لذاوحدت حوزه و دانشگاه را باید در چنین چشم اندازی بحث و ارزیابی کنیم.

وی گفت: در این ۴۳ سال زمینه‌های وحدت حوزه و دانشگاه مقداری بهتر از اول انقلاب است و آن نتیجه مهاجرت معکوس دانشگاهیان به حوزه بوده است، چراکه در دوران رضاخان شاهد مهاجرت حوزیان به دانشگاه بودیم و آنها سکولار شدند.

حداد عادل با بیان اینکه، امروز یکی از مظاهر و زمینه ساز وحدت حوزه و دانشگاه، انجمن‌های علمی تخصصی است، افزود: ما در شورای تحول علوم انسانی دانشگاه‌ها هر برنامه علوم انسانی که طراحی می‌شود، به معاونت حوزی شورای تحول ارسال می‌شود و در آنجا طلبه‌های دوگانه که هم دانشگاهی بودند هم حوزوی کاملاً با هم می‌توانند در این ارتباط گفت وگو کنند و یک مورد تاکنون به مشکل برنخورده است و این امکان فراهم شده است.

وی تاکید کرد: اصل بحث حوزه و دانشگاه در واقع این است که این مهم هنگامی که سیاسیون سکولار در جامعه حاکم شوند منتفی و تحقق نخواهد یافت و شرط تحقق آن نیز درک درست معنی سکولاریسم است.

منبع: ایرنا

کد خبر 542818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.