از زمان حضوری شدن تا چالش‌های شهریه‌ای در دانشگاه آزاد

«به دلیل نوسانات اقتصادی، افزایش حقوق اساتید و اجرای طرح الف و ب، وجود هزینه‌های جاری دانشگاه و ایجاد فضاهای لازم، دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان حدود ۲۰ درصد افزایش شهریه را تجربه کرده‌اند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه شیوع ویروس کرونا، تغییرات چشم‌گیری در ماهیت و کارکرد آموزش عالی و به‌ویژه دانشگاه‌ها ایجاد کرده است که دانشگاه دیجیتالی، رهیافت مسیر تکاملی دانشگاه و مراکز آموزش عالی در مواجه با بحران کرونا و پس از آن به شمار می‌رود؛ از طرفی آموزش مجازی فصل جدیدی از آموزش را در دانشگاه‌های کشور گشود این موضوع از نظر اقتصادی موجبات کاهش هزینه‌ها شده است، اما زیان‌هایی بر پیکره آموزش زده است. در ادامه گفت‌وگویی با پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

پیام نجفی در خصوص حضوری شدن دانشگاه‌ها، اظهار می‌کند: در ترم‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا کلاس‌ها مجازی شد و مدتی به طول انجامید تا دانشجویان و اساتید به شرایط برگزاری مجازی کلاس‌ها عادت کنند؛ در روزهای ابتدایی که زیرساخت‌ها نیز فراهم نبود برای برگزاری مجازی کلاس‌ها با چالش‌هایی مواجه بودیم، اما در حال حاضر که وضعیت کرونا تا حدودی کم رنگ شده نیاز است تا آموزش‌ها حضوری شود.

وی ادامه می‌دهد: با ورود آموزش مجازی به دانشگاه، فرهنگ و روش آموزشی بین دانشجویان و اساتید تغییر کرد و نوآوری‌هایی در این زمینه به وجود آمد، اما در دروس تخصصی و عملی تا حدودی کیفیت آموزش کمتر شد و یادگیری دانشجویان در این زمینه کاهش یافت. با کمتر شدن آمار بیماران کرونا و بهبود شرایط دانشگاه تصمیم گرفته خواهد شد تا آموزش بخشی از دروسی حضوری شود، البته در ترم جاری اساتید موظف به تکمیل ۱۶ هفته‌ای تدریس خود در فضای مجازی هستند.

زمان حضوری شدن دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تصریح می‌کند: در دروسی که شرایط برای آن فراهم است و امکان برگزاری حضوری وجود دارد از طرفی تعداد دانشجوها کمتر از ۳۰ نفر است، ممکن است شاهد حضوری شدن باشیم و در صورت فراهم شدن شرایط فرآیند آموزش را تکمیل کنیم. همچنین ممکن است حداقل برای رفع اشکال کلاس‌های حضوری در دانشگاه برگزار شود که این بخش‌های حضوری می‌تواند به عنوان قسمتی از ترم برگزار شود؛ تمام این اقدامات در جهت عدم کاهش کیفیت آموزش‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت کیفیت آموزش و یادگیری در دانشگاه، خاطرنشان می‌کند: هدف اصلی دانشگاه آموزش و یادگیری است و هر روشی که به ارتقای کیفیت آموزش کمک کند باید از آن بهره گرفته شود، در حال حاضر مشخص نیست که شرایط کرونا چگونه پیش می‌رود و نیاز است که دانشجویان در انجام واکسیناسیون کوشا باشند، چراکه برای حضوری شدن دانشگاه انجام واکسیناسیون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه برخی دانشجویان خواستار حضوری شدن کلاس‌های دانشگاهی هستند، اضافه می‌کند: تاکید شده تا کلاس‌های کم جمعیت کارشناسی نیز حضوری برگزار شود، البته فضای لازم برای برگزاری کلاس‌های حضوری در نظر گرفته شده تا رفع اشکال و فرآیند آموزش در این ترم تکمیل شود.

امتحانات دانشگاه آزاد حضوری یا مجازی؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در خصوص برگزاری امتحانات این مرکز علمی، تاکید می‌کند: در این زمینه بر اساس شرایط موجود و تا اوایل دی‌ماه و تصمیم‌گیری خواهد شد؛ هنوز تصمیم قطعی در زمینه برگزاری امتحانات پایان ترم گرفته نشده است، احتمالاً هفته اول دی‌ماه به طور رسمی اعلام خواهد شد که امتحانات به چه صورتی برگزار می‌شود.

وی می‌گوید: باید در طول ترم با انجام ارزشیابی مشخص شود که دانشجویان تا چه میزانی مطالعه و فعالیت دارند و حداقل ۵۰ درصد نمره دانشجو بر اساس امتحانات میان ترم و ارزشیابی‌ها مشخص شود؛ صرفاً امتحان پایان ترم مشخص کننده نمره دانشجویان نیست و در صورت حضوری شدن و یا مجازی بودن ۵۰ درصد نمره بر اساس ارزشیابی‌های طول ترم است و در این صورت تفاوت دانشجویان مشخص می‌شود.

نجفی با اشاره به تلفیقی شدن آموزش‌ها به صورت مجازی و حضوری، تصریح می‌کند: با تلفیقی شدن آموزش‌ها زمینه فعالیت دانشجویان خارج از مسیر رسمی تحصیل فراهم خواهد شد و اشتغال به کار دانشجو در زمان تحصیل با این شرایط ممکن می‌شود.

از زمان حضوری شدن تا چالش‌های شهریه‌ای در دانشگاه آزاد

وی با بیان اینکه در دوران کرونا کیفیت علمی دانشجویان افت کرده و حتی روابط آنها نیز تحت تأثیر قرار گرفته است، اظهار می‌کند: رهاشدگی دانشجویان در رفتار اجتماعی از جمله عوارض کرونا است که چالش‌ها و آسیب‌های فراوانی را به همراه خواهد داشت و کار معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها را سخت می‌کند؛ در دوران کرونا دانشگاه در حد مدرسه تنزل کرده که این اتفاق خوبی نیست، اما در عین حال مجازی شدن آموزش‌ها برای برخی دروس نیازی بود که باید اتفاق می‌افتاد و کرونا زمینه‌ساز آن شد.

امکان ارائه خدمات مجازی فرصتی برای حضورهای کاربردی در دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در خصوص فرصتی که کرونا برای توسعه ارائه خدمات مجازی فراهم کرده است، می‌گوید: در دوران کرونا ارائه برخی از خدمات مجازی شد که این موضوع نیز اتفاق خوبی بوده و باید تکمیل شود و توسعه یابد؛ حضورهای غیرضروری را باید کاهش داد و در عین حال حضورهایی با راندمان بالا را افزایش داد؛ دانشجویان باید بیشتر برای یادگیری و آموزش در دانشگاه‌ها حضور یابند و حضورها کاربردی‌تر شود.

وی با اشاره به لزوم ارائه خدمات مجازی در دانشگاه‌ها، اظهار می‌کند: برای بهبود بخشیدن به ارائه خدمات مجازی نیاز است تا زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا بتوان این روند را توسعه داد و ایرادهای آن را برطرف کرد؛ در این زمینه باید سامانه‌ای راه‌اندازی شود که بتواند به خوبی ارائه مجازی کلاس‌ها و آموزش‌ها را پوشش دهد در حالی که از کیفیت و کمیت آموزش‌ها نیز نباید کاسته شود؛ باید از دانش فنی موجود در این خصوص بهره گرفت تا بتوان در ارائه خدمات مجازی در کشور و دنیا پیشرو شویم.

چالش‌های شهریه‌ای در دانشگاه آزاد

نجفی با بیان اینکه دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور با توجه به وضعیت آنها رتبه‌بندی شدند، می‌افزاید: هرچه رتبه دانشگاه‌ها بهتر باشد، بر اساس شاخص‌های ارزیابی شهریه آن دانشگاه بیشتر است، در عین حال دانشگاهی که رتبه آن در طبقه‌بندی دانشگاه‌های آزاد پایین‌تر است و خدمات کمتری را به دانشجویان ارائه می‌دهد، شهریه آن نیز کمتر خواهد بود، این رتبه‌بندی و ارزیابی به عدالت نزدیک است.

وی با تاکید بر اینکه در رشته‌های مختلف میزان شهریه‌ها متفاوت است، می‌گوید: ترویج و توسعه برخی از رشته‌ها بر اساس نیازهای موجود لازم است تا بتوانیم چالش‌های موجود از جمله کمبود آب، آلودگی هوا، ریز گردها و نوع کشاورزی را برطرف کنیم؛ این در حالی است که دانشجویان کمتر به رشته‌های مورد نیاز در این زمینه ورود پیدا می‌کنند و تنها به رشته‌های مطرح وارد می‌شوند و با ادامه این روند بحران‌های فراوانی خواهیم بود و در بسیاری از حوزه‌ها با مازاد نیرو و در برخی دیگر با کاهش نیروی متخصص برای رفع نیازها مواجه خواهیم شد؛ ظرفیت اشتغال باید با رشته‌های دانشگاهی پیوند بخورد تا بسیاری از مشکلات برطرف شود.

از زمان حضوری شدن تا چالش‌های شهریه‌ای در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اضافه می‌کند: برای اینکه دانشجویان رغبت کنند و تشویق شوند در رشته‌هایی که کمتر کسی به سراغ آن می‌رود، وارد شوند شهریه را تا حدودی کاهش دادیم، اما در رشته‌های پر مخاطب، شهریه تا حدودی بیشتر شده تا توازن در تحصیل رشته‌های مختلف برقرار شود، پس در تمام موارد شهریه افزایش نداشته و در برخی موارد و رشته‌های کارشناسی کاهش شهریه را داشته‌ایم.

وی در رابطه به افزایش شهریه رشته‌های پزشکی آن هم در بخش بالینی؛ می‌افزاید: هزینه‌ها در حوزه علوم پزشکی افزایش داشته و عمده شهریه در این حوزه به دانشگاه علوم پزشکی پرداخت می‌شود، چرا که باید از خدمات دانشگاه علوم پزشکی برای رشته‌های مربوطه بهره گرفت. بیمارستان و فضاهای مورد نیاز مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است و درصد بالایی را برای فعالیت دانشجویان باید هزینه کرد. محیط آموزشی ما در رشته‌های علوم پزشکی مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است و برای این محیط‌ها باید هزینه کرد.

نجفی با بیان اینکه شهریه ثابت تغییر چندانی نمی‌کند و بیشترین تغییر را در میزان شهریه متغیر داریم، تصریح می‌کند: شهریه ثابت برای دانشجویان جدیدالورود و دانشجویانی که سنوات آنها رد شده است، تغییر می‌کند، اما برای سایر دانشجویان فعلی تغییری در شهریه ثابت وجود ندارد. با وجود سامانه آموزش‌یار متمرکز است و تنها یک بار در سال شهریه تغییر می‌کند.

وی با رد افزایش دو مرتبه‌ای شهریه در طول یک‌سال تحصیلی اضافه می‌کند: در برخی از دانشگاه‌های آزاد سامانه آموزش‌یار یک ترم دیرتر از سایر دانشگاه‌ها شروع به کار کرد و ممکن است داده‌های مهر و بهمن ۹۹ تغییر کرده باشد؛ به طور کلی شهریه دانشگاه آزاد در سال یک بار تغییر می‌کند.

نجفی با اشاره به شهریه محور بودن دانشگاه آزاد خاطرنشان می‌کند: به دلیل نوسانات اقتصادی، افزایش حقوق اساتید و اجرای طرح الف و ب، وجود هزینه‌های جاری دانشگاه و ایجاد فضاهای لازم دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان حدود ۲۰ درصد افزایش شهریه را تجربه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲۲ درصد درآمد غیرشهریه‌ای داشته‌ایم، اظهار می‌کند: دانشگاه به سمتی پیش می‌رود تا فشار زیادی به دانشجویان وارد نشود و به دنبال درآمدهای غیرشهریه‌ای و طرح‌های برون دانشگاهی است. همچنین حضور دانشجو برای دانشگاه فرصت‌هایی را به همراه داشت که با شیوع کرونا این فرصت از دانشگاه گرفته شد.

کد خبر 542769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.