کاهش بی سابقه هزینه‌های جاری در بودجه ۱۴۰۱

یک اقتصاددان گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱، بودجه جاری حدود پنج درصد و مصارف عمومی دولت فقط هفت درصد افزایش داشته که در ۱۲ سال اخیر بی سابقه است، این موضوع از جمله نکات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۱ است، البته باید دید با وجود تورم ۳۰ درصدی چقدر این مهم امکان‌پذیر خواهد بود.

میثم مهرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هر سال هزینه‌های جاری متناسب با تورم افزایش می‌یابد، اظهار کرد: سال گذشته هزینه‌های جاری بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت. در مصارف عمومی دولت هم شاهد رشد بیش از ۱۰۰ درصدی بودیم، اما میزان رشد بودجه جاری و مصارف عمومی دولت رشد بسیار کمی داشته است.

وی افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۱، بودجه جاری حدود پنج درصد و مصارف عمومی دولت فقط هفت درصد افزایش داشته که در ۱۲ سال اخیر بی‌سابقه است. اینکه مصارف عمومی دولت و هزینه‌های جاری رشد کمی داشته از جمله نکات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۱ است. البته باید دید با وجود تورم ۳۰ درصدی این مهم امکان پذیر خواهد بود یا خیر، اما اجرایی شدن آن منجر به منظم شدن بودجه و تأثیرات مثبتی خواهد شد.

افزایش عوارض خروج از کشور منطقی است

این اقتصاددان گفت: همچنین در این لایحه عوارض خروج از کشور افزایش یافته است، البته هنوز میزان این افزایش عوارض مشخص نیست، در سال‌های گذشته مبلغ عوارض خروج از کشور برای انواع سفرها در لایحه بودجه کاملاً مشخص بود اما امسال مجموع عوارض دریافتی از این محل در لایحه بودجه ذکر شده که افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته است.

مهرپور اضافه کرد: برخی معتقدند به دلیل رهایی از شیوع ویروس کرونا و احتمال افزایش سفرها ممکن است دولت از محل افزایش تعداد سفرها، میزان عوارض دریافتی را افزایش داده باشد، اما واقعیت این است که در شرایط فعلی ایجاد درآمد برای دولت از طریق عوارض خروج از کشور تبعات کمی به دنبال داشته و گزینه مناسبی است.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به ضرر اقشار آسیب‌پذیر

وی تصریح کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت ما به ازای ریالی آن هم در سال آینده کاهش قدرت خرید مردم، افزایش تورم کالاهای مصرفی را به دنبال داشته و در کل به ضرر اقشار آسیب‌پذیر است.

کد خبر 542752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.