وجود ۲۷۰ باب کلاس تخریبی و ۴۳ مدرسه نیازمند به مقاوم‌سازی در نجف‌آباد

رئیس اداره آموزش و پرورش نجف‌آباد با اشاره به وجود ۲۷۰ باب کلاس تخریبی و ۴۳ مدرسه نیازمند به مقاوم سازی در این شهرستان، افزود: حدود ۸۰ مدرسه از مدارس شهرستان نیز یا تخریبی هستند و یا نیاز به مقاوم سازی دارند که امیدواریم این مشکل حل و چالش مواجه شدن شهرستان با کمبود فضای فیزیکی مرتفع شود.

سیدرضا موسوی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در دو سال گذشته با شروع غیرحضوری آموزش‌ها اثبات شد که این نوع از آموزش‌ها آسیب‌های زیادی برای فرزندان به همراه داشته و لازم است هر چه سریع‌تر قسمتی از آموزش، حضوری شود تا دانش‌آموزان در کلاس‌ها حاضر شده و میزان پیشرفت و آمادگی‌شان از نزدیک مورد سنجش قرار گیرد.

وی افزود: نجف‌آباد اولین اداره‌ای بود که آموزش حضوری دانش‌آموزان را آغاز کرد، از آنجا که معتقد بودیم که لازم است سریع‌تر قسمتی از کار آموزش حضوری شود لذا در شورای آموزش و پرورش شهرستان این موضوع مطرح و با تصمیم‌گیری نهایی این شورا به اداره اجازه داده شد که هفته‌ای یک روز آموزش برای دانش‌آموزانی که دسترسی به فضای مجازی ندارند ایجاد شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش نجف آباد ادامه داد: به دنبال این تصمیم از اواسط شهریورماه در نجف آباد آموزش‌های حضوری در حد ضرورت برقرار شد و از آنجا که لازم بود کلاس‌های اول ابتدایی هرچه سریع‌تر از آموزش‌های حضوری بهره‌مند شوند اداره آموزش و پرورش نجف آباد با رعایت تمام جوانب مسائل، خرید تشک‌های ضد عفونی مخصوص برای مدارس، تجهیز مدارس به دستگاه‌های ضد عفونی، شیرهای پدالی و الکل سفید از یک سو و آماده‌سازی افکار عمومی از سوی دیگر تلاش کرد تا با سرعت و کیفیت مطلوب‌تری این امر مهم را به جلو ببرد.

بازگشایی کامل مدارس تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا

وی ادامه داد: برای بازگشایی کامل مدارس، تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم چرا که این تصمیم به سادگی امکان پذیر نیست و پچیدگی‌های خاص خود را دارد. بسته بودن درب کلاس‌ها به خاطر سرمای هوا و تعداد زیاد دانش‌آموزان کار را سخت می‌کند اما مدارسی که فضای خوبی دارند و دانش‌آموزان آن حدود ۵۰ نفر و در هر کلاس نیز حدود ۱۵ نفر باشند می‌توانند همه روزه آموزش حضوری داشته باشند.

موسوی‌زاده تاکید کرد: با فراهم شدن شرایط مطلوب می‌توانیم امیدوار باشیم که آموزش و شرایط آموزشی به یک روند ثابت برسد، با شروع کرونا کمیته آموزش‌های مجازی شروع به کار کرد، در شهرستان بحث یادگیری معکوس مطرح شد که طبق آن معلمان باید آموزش‌هایی را برای آشنایی با اصول یادگیری معکوس می‌گذراندند و توانمندی‌هایشان را روز به روز افزایش می‌دادند لذا در ابتدا آموزش‌ها از طریق پیام‌رسان‌هایی مانند واتساپ، شاد، و بله صورت می‌گرفت اما به مرور مدیران تحت آموزش‌هایی قرار گرفتند و معلمان نیز آموزش‌های لازم آزمون‌هایی را گذراندند و توانمندی‌شان را بهبود بخشیدند.

وی با بیان اینکه در اوایل کار چهار هزار دانش‌آموز شناسایی شدند که امکانات مورد نیاز برای دنبال کردن آموزش‌های مجازی نداشتند، افزود: حدود ۲۳۰ دانش‌آموز حتی از داشتن تلویزیون‌هایی که شبکه‌های آموزشی داشته باشند نیز محروم بودند، در این شرایط کمیته‌ای با حضور امام جمعه و فرماندار برای کمک به دانش آموزان بی‌بضاعت برگزار و جلسه‌ای برای نحوه رسیدگی و حمایت دانش آموزی تشکیل شد.

رئیس اداره آموزش و پرورش نجف آباد ادامه داد: در این مسیر با حمایت امام جمعه شهر تمام قرض‌الحسنه‌ها دعوت شده و بعد از طرح مشکل و معرفی دانش‌آموزان بی‌بضاعت وام‌های چهار میلیونی در اختیار اولیای نیازمند گذاشته شد، سپس با همکاری خیریه‌هایی از جمله خیریه آبشار عاطفه‌ها شرایط خرید تبلت برای تعدادی از دانش‌آموزان فراهم شد از دیگر سو مدیران مدارس نیز با کمک خواستن از مردم و شناسایی خیران و دانش‌آموزان نیازمند به سمت بهبود شرایط پیش رفته و تا حدودی مشکلات آموزش در فضای مجازی برطرف شد.

وجود ۲۷۰ باب کلاس تخریبی و ۴۳ مدرسه نیازمند به مقاوم سازی

وی گفت: علیرغم اینکه خیران نجف‌آبادی از بنام‌ترین خیران هستند و اقدامات خوب آنها در این شهرستان و فعالیت آنان در ساخت فضاهای آموزشی و نوسازی و تجهیز مدارس قابل توجه بوده است اما متأسفانه باز هم در شهرستان با مشکل فضای آموزشی روبه‌رو هستیم و با توجه به تعداد دانش آموزان و فضای آموزشی احتمال دارد در صورتی که روند به همین صورت پیش برود برخلاف خواسته‌مان به سوی دو نوبته شدن مدارس پیش برویم.

موسوی‌زاده اضافه کرد: در حال حاضر شهرستان نجف آباد پروژه‌های مختلفی برای افزایش فضای آموزشی دارد اما به دلیل مواجهه با افزایش جمعیت دانش‌آموزی و تورم باز هم با کمبودهایی در زمینه مقدار و کیفیت فضای آموزشی مواجه هستیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش نجف آباد با اشاره به وجود ۲۷۰ باب کلاس تخریبی و ۴۳ مدرسه نیازمند به مقاوم سازی در این شهرستان، افزود: حدود ۸۰ مدرسه از مدارس شهرستان نیز یا تخریبی هستند و یا نیاز به مقاوم سازی دارند که امیدواریم حل شده و چالش مواجه شدن شهرستان با کمبود فضای فیزیکی مرتفع شود.

موسوی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روبرو شدن آموزش و پرورش با کمبود نیرو و معلمان تازه نفس گفت: امسال در نجف آباد ۴۰۰ نیرو بازنشسته و در نتیجه کمبود معلم داشتیم در سراسر کشور نیز این با این مسئله مواجه هستیم لذا دولت با چالش تأمین نیروی معلم مواجه است و به همین علت ما نیز ناچاریم طبق قوانین خدمات بازنشستگی با به‌کارگیری معلمان بازنشسته مجدداً تا حدودی از بحران تأمین نیرو بکاهیم که این موضوع بر کیفیت آموزش تأثیرات منفی زیادی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتخار آفرینی شهرستان نجف‌آباد در جشنواره شهید رجایی گفت: این جشنواره با بیش از ۴۰۰ شاخص سنجش جزو جشنواره‌های مهم است که خوشبختانه در بین ۴۱ اداره توانستیم رتبه اول را در آخرین ارزیابی کسب کنیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش نجف آباد با اشاره به موفقیت دانش‌آموزان به کسب مدال‌های رنگارنگ در المپیادهای علمی افزود: خوشبختانه دانش‌آموزان پر تلاش ما توانستند در این المپیادها خوش بدرخشند و قطعاً درخشش‌های بعدی دانش آموزان و معلمان سخت‌کوش در برنامه‌های آتی دور از انتظار نیست.

کد خبر 542719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.