راهبردهایی برای سرمایه‌گذاری در پیاده‌راه‌سازی و ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری

طراحی خودرو محور شهرهای امروزی نه تنها انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش داده بلکه به طور قابل توجهی کیفیت هوا، سوانح جاده‌ای و مرگ‌های خیابانی را تحت تاثیر قرار داده است؛ پیاده‌راه سازی و افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری می‌تواند تا حد زیادی پایداری و ایمنی شهرها را در پی داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری برای پایدارسازی هر چه بیشتر مناطق شهری و همچنین جهت کاهش انتشار گازهای آلاینده از مهم‌ترین اهدافی است که مدیران شهرهای امروزی در پیش گرفته‌اند تا از طریق آن، پایداری، رونق اقتصادی و مزایای اجتماعی را برای مناطق به ارمغان آورند. چنانچه برنامه‌ریزان شهری به وسیله سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران نسبت به کاربران خودروها اولویت ببخشند، آنگاه نه تنها ایمنی این افراد بلکه سایر کاربران معابر عمومی شهرها را تا حد قابل توجهی افزایش خواهند داد. اینکه چگونه می‌توان برای افزایش پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری سرمایه‌گذاری کرد تا شهرهایی پایدار و ایمن در آینده به وجود آورد در ادامه مورد بحث قرار گرفته می‌شود.

اعمال شیوه‌های خلاقانه برای سرمایه‌گذاری در پویایی فعال شهرنشینان

رایج‌ترین شیوه‌ای که دولت‌های محلی برای پروژه‌های تردد فعال خود به کار می‌گیرند بهره‌مندی از سرمایه‌های عمومی شهری، بودجه‌های کلی پروژه‌های شهری یا برنامه‌های بهبود مناطق است. البته شیوه‌های خلاقانه دیگری نیز وجود دارد که به برنامه‌ریزان شهری در تأمین و انجام پروژه‌های شهری کمک زیادی می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به واگذاری بسیاری از این پروژه‌ها به بخش‌های خصوصی و شرکت‌های معماری اشاره کرد.

از سوی دیگر، مدیران محلی می‌توانند استراتژی‌هایی نیز برای گسترش پویایی فعال به ویژه در زمینه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ارائه دهند تا از این طریق، شهرنشینان را به تردد سبز برانگیزند.

در سال ۲۰۱۴، مقامات فورتالزا، مرکز ایالت سئارا در برزیل، رویکردی ارائه دادند که در پی آن، ۵۲۴ کیلومتر به مسیرهای دوچرخه‌سواری شهر افزوده شد. جالب است بدانید که بخش اعظم بودجه مورد نیاز این پروژه از طریق یک سیستم پارک آنلاین شهری فراهم آمد و در نتیجه آن تا سال ۲۰۱۷، تعداد کاربران دوچرخه به میزان ۱۵۳ درصد افزایش یافت ضمن اینکه، سیستم دوچرخه‌سواری شهری نیز با رشد ۳۵۰ درصدی مواجه شد.

تلفیق تردد فعال با طرح‌های حمل و نقل کنونی

ایجاد طرح‌ها و سیاست‌های پویایی فعال می‌تواند بزرگترین نقش را در افزایش سرمایه‌گذاری‌های شهری در زیرساخت‌های پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ایفا کند. در این خصوص می‌توان به ایرلند به عنوان یکی از موفق‌ترین نقاط دنیا اشاره کرد که در آن، طرح‌های سرمایه‌گذاری تردد به گونه‌ای انجام شده است که در هر سال، ۲۰ درصد بودجه‌های حمل و نقل شهری برای پیاده‌راه‌سازی و افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، ایرلند در هر روز سال مبلغ یک میلیون یورو را در بخش پویایی فعال مورد استفاده قرار می‌دهد که این اقدام در گرایش هر چه بیشتر مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نقش مهمی ایفا کرده است. علاوه بر این، مدیران شهرهای مختلف کشور، اغلب بودجه‌هایی را که به پویایی فعال اختصاص داده می‌شود به گونه‌ای بین پروژه‌های مربوط به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تقسیم می‌کنند تا اهمیت پیاده‌راه‌سازی و پیاده‌روی را بیشتر به تصویر بکشند.

راهبردهایی برای سرمایه‌گذاری در پیاده‌راه‌سازی و ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری

سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی کاهش نقص‌های ایمنی شهری را در پی دارد

امروزه، بانک‌های توسعه چندجانبه، بسیاری از کشورها و شهرهای سراسر منطقه را از حیث استراتژی‌های کارآمد و توسعه زیرساخت‌ها تحت حمایت خود قرار داده‌اند. بدیهی است که سرمایه‌گذاری چندجانبه نقش مهمی در گسترش پویایی فعال شهرها ایفا می‌کند چرا که بسیاری از مدیران شهرهای مختلف دنیا در ایجاد پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری، اغلب به علت کمبود بودجه و برنامه‌های استراتژیک از اعمال هر گونه اقدامی در این زمینه سر باز می‌زنند که همین امر به سهم خود، برتری خودروها بر سایر کاربران خیابانی و تبعات منفی آن را در پی داشته است.

بانک‌های توسعه چندجانبه و همچنین صندوق‌های بین‌المللی اقلیمی نقش مهمی در بهبود نقص‌های ایمنی شهری در شبکه جاده‌ای جهانی ایفا می‌کند. در حال حاضر، حدود ۸۵ درصد معابر شهری در سراسر جهان از ایمنی کافی برای تردد عابران پیاده و دوچرخه‌سواران محروم و این در حالی است که تا کنون با وجود اجرای پروژه‌های چندجانبه مربوط به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی توسط بانک‌های توسعه چندجانبه در راستای ارائه پشتیبانی فنی انجام شده، پروژه‌های زیرساخت فعال به ندرت پیاده شده است.

راهبردهایی برای سرمایه‌گذاری در پیاده‌راه‌سازی و ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری

مشارکت بخش‌های خصوصی و عمومی برای بهبود سرمایه‌گذاری‌ها در بخش پویایی فعال

علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های دولتی و بین‌المللی، امروزه بسیاری از بخش‌های خصوصی نیز در ایجاد زیرساخت‌های جابجایی فعال مانند پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری سرمایه‌گذاری می‌کنند. مشارکت بخش‌های خصوصی و دولتی در گسترش زیرساخت‌های تردد سبز می‌تواند بسیار اثربخش باشد و به عنوان مثال به ارائه سیستم‌های اشتراک دوچرخه در شهرها منجر شود. از مهم‌ترین کلانشهرهای جهان که از مشارکت بخش‌های خصوصی و دولتی برای افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی بهره گرفته‌اند می‌توان به لندن پایتخت انگلستان، مکزیکو سیتی، نیویورک در ایالات متحده آمریکا و پاریس پایتخت فرانسه اشاره کرد.

کد خبر 542582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.