وزیر کشور بر حکمرانی استان محور تاکید کرد

وزیر کشور با اشاره به ضرورت «حکمرانی استان محور، یکپارچه و کلیت گرا» گفت: کشور، وزارتخانه محور اداره می‌شود و به نظر می‌رسد این نوع مدیریت نتوانسته آنچنان که باید امکان استفاده صحیح از منابع و حل مسائل را فراهم کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی در نشستی که به مناسبت روز پژوهش و فناوری در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: همه اهداف و خواسته‌های ما در وزارتخانه‌های مختلف در گستره جغرافیایی کشور باید تحقق یابد و آثار سیاست‌ها در استان‌ها نمایان شود، پس حضور و محوریت استان‌ها و مناطق در تحقق سیاست‌ها باید جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: پیوند میان موضوعات بخشی و جغرافیا یک ضرورت اساسی است این ترکیب و پیوند در طول سالیان گذشته اتفاق نیفتاده و به همین خاطر به رغم سرمایه گذاری وسیعی که در برخی استان‌ها شده مشکلاتی وجود دارد و این موجب تعجب است یعنی انتظار این بود که با این حجم سرمایه گذاری و برداشت از منابع مسائل حل می‌شد، اما چرا نشده است؟

وزیر کشور پاسخ به این پرسش را در گرو تحول در الگوی حکمرانی دانست و افزود: چون نگاه هم افزا و یکپارچه ساز نبوده، نه تنها زنجیره‌ها تکمیل نشده است بلکه مشکلات و پیامدهای ناخوشایندی نیز در مناطق مختلف کشور بر جا مانده است البته پیشرفت‌های زیادی اتفاق افتاده و خدمات فراوانی ارائه شده، اما هنوز مسائل بغرنج و ظرفیت‌های معطل وجود دارد.

وحیدی تحول در حکمرانی را مستلزم تلاقی و ترکیب دو نگاه دانست و یادآور شد: به نظر می‌رسد مفهوم گم شده ما حکمرانی محلی و منطقه‌ای است، حکمرانی بخشی و موضوعی البته لازم است. باید برای صنعت و کشاورزی، آب و برق و همه موضوعات تخصصی حکمرانی مناسب وجود داشته باشد، اما در تلاقی با حکمرانی محلی و منطقه‌ای، "چون حکمرانی محلی و جغرافیا محور ضعیف بوده است، برای رسیدن به اهداف موضوعی و بخشی، بروکراسی به صورت موضعی و گسسته تصمیم گیری کرده است، هر موضوع تخصصی مثل آب یا سرمایه گذاری آنقدر بین دستگاه‌ها تکه تکه شده که نمی‌شود گام‌های بلند برداشت. سیاست‌های موضوعی متنوع باید با توجه به جغرافیای استانی و اقتضائات سرزمین با هم پیوند بخورند و یکپارچه شوند."

وی پیوند میان سیاست موضوعی و جغرافیا را در گرو توجه به زنجیره‌های ارزش دانست و گفت: زنجیره‌های ارزش در موضوعات تخصصی باید درون جغرافیای محلی طراحی و اجرا شوند.

وزیر کشور با تأکید بر ضرورت گذار از حکمرانی موازی و واگرا به سمت حکمرانی مکمل و همگرا، افزود: همانطور که حکمرانی موضوعی، منطقه‌ای و محلی باید با هم پیوند بخورند، سیاست کوتاه مدت و بلند مدت هم باید با هم تعادل داشته باشند، هیچکدام را نمی‌شود قربانی دیگری کرد. پس در مورد سیاست و تصمیم اتخاذ شده باید به تعادل زنجیره ارزش، تعادل جغرافیایی و تعادل حال و آینده توجه شود به عبارت دیگر الگوی حکمرانی یعنی اینکه چگونه میان امر کوتاه مدت و بلندمدت و امور موضوعی و جغرافیایی ترکیب ایجاد می‌کنیم".

وحیدی یادآور شد: تعارض زیادی میان این مسائل می‌تواند ایجاد شود که الگوی حکمرانی باید بتواند آنها را در درون خود حل کند. اگر این تعارضات رفع نشوند در برخی موارد پیامدهای غیرقابل جبرانی مثل فرونشست زمین را پدید می‌آورند بنابر این دستیابی به یکپارچگی و ترکیب بهینه این ابعاد کار آسانی نیست، از این رو با یک سری مسائل پیچیده رو به رو هستیم.

وی در ادامه به اهمیت مفهوم حکمرانی پرداخت و گفت: حکمرانی به معنی حکومت و دولت محوری نیست بلکه به این معنی است که رابطه میان دولت و مردم باید به گونه‌ای تنظیم شود که نقش و مسئولیت هر دو طرف تحقق یابد.

وزیر کشور با بیان اینکه نباید فقط به سرمایه گذاری دولتی چشم دوخت، افزود: در برخی مناطق ظرفیت سرمایه گذاری و سرمایه گذاران خوبی وجود دارد، اما این امر اتفاق نمی‌افتد این یعنی حکمرانی مشکل دارد."

وحیدی گفت: پس بدون احیای مفهوم سرزمین و جغرافیا امکان یکپارچگی سیاست‌ها وجود ندارد و حکمرانی وزارتخانه محور نمی‌تواند بر مسائل فائق آید به همین خاطر روی نقش استان‌ها و استانداری‌ها تاکید داریم.

به گفته وی این حکمرانی منطقه‌ای و محلی، حکومت فدرالی نیست، حکمرانی یعنی مسئولیت در استان‌ها در شهرها و حتی روستاها باید احیا شود به همین منظور در بودجه ۱۴۰۱ تصمیمات خوبی گرفته شده است از جمله صندوق پیشرفت و عدالت اعتباراتی را به صورت استانی در اختیار قرار می‌دهد بخشی از منابع هم در اختیار استانداران است که باید بر اساس اولویت‌های اقتضایی مناطق تخصیص پیدا کنند.

وزیر کشور با بیان اینکه نحوه رسیدن به اولویت‌ها کار پیچیده‌ای است و نظام مسائل استان‌ها تهیه شده، تصریح کرد: موضوع این است که اساساً با چه نگاهی این نظام استخراج شده است آیا نظام مسائل یک استان تنها به آن استان مربوط بوده آیا نظام مسائل را می‌توان به صورت جز جز تهیه کرد؛ ارتباط بین مسائل چگونه است؟ پس ما بدون توجه به رابطه جز و کل نمی‌توانیم نظام مسائل را تعریف کنیم.

وحیدی خاطرنشان کرد: در ترکیب و تعادل میان جز و کل و میان حال و آینده دچار مشکل هستیم در هر استان نیازها، خواسته‌ها و ظرفیت‌ها متفاوت است پس ما باید الگوی پیشرفت را برای تک تک مناطق، استان‌ها و شهرها و حتی روستاها تهیه کنیم به نظر می‌رسد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هم که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است برای همین منظور بود.

وی تصریح کرد: مفهوم "ارتقا کفایت و کیفیت حکمرانی" که به عنوان راهبرد اصلی وزارت کشور انتخاب شده، برای تقویت این نگاه است که باید در تعامل با شبکه مراکز فکری و اندیشه ورزی کشور پیگیری شود.

کد خبر 542555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.