معرفی اعضای مرکز پژوهش‌های شورای کلانشهر اراک

جلسه مرکز پژوهش های شورای اسلامی کلانشهر اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این جلسه که مراسم گرامی داشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران شهری بود از اعضا این مرکز که در حوزه‌های مختلف در فضای پژوهشی فعالیت دارند تقدیر و تشکر شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی کلانشهر اراک در طی این جلسه گزارشی از فعالیت‌های مرکز ارائه داد و اعضای شورای مرکز پژوهشی را معرفی کرد.

عباس خسروانی در ادامه گفت: شورای ششم از ابتدای شروع فعالیت خود تأکید ویژه‌ای بر تقویت مرکز پژوهش‌ها به عنوان بازوی نظارتی بر تصمیمات دارد و بعد از گذشت قریب به چهار ماه علی رغم حجم کاری اعضا توانستیم برنامه‌های مفصلی رو به انجام برسانیم.

وی ادامه داد: دستور ایجاد مرکز پژوهش‌ها در مراکز استان‌ها توسط شورای عالی استان که جایگاه قانون گزاری موازی با مجلس شورای اسلامی دارد صادر شده و در شهر اراک هم در دوره‌های قبل توسط مسئولین دغدغه مند این مرکز ایجاد و فی الحال این امانت سنگین به ما محول شده که باید با قدرت تمام پاسدار آن باشیم.

این عضو شورای شهر اراک خاطرنشان کرد: این مرکز دارای ارکانی مهم از جمله هیئت امنا می‌باشد که به ریاست رئیس شورای اسلامی اداره می‌شود و متشکل از تعدادی اعضای شورا، اساتید دانشگاهی و نیروهایی از شهرداری و شخص شهردار است.

خسروانی در ادامه افزود: شورای مرکز پژوهشی بازوی اجرایی مرکز پژوهش و متشکل از رئیس مرکز، پنج تن از متخصصان امور شهری و شوراها با مدرک دکتری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهردار است و این دوره یک‌ساله و قابل تمدید می‌باشد. همچنین مهمترین وظایف این شورا بررسی و تأیید پایان‌نامه‌ها، کتاب‌ها و طرح‌های پژوهشی، نظارت بر روند تدوین طرح‌های پژوهشی، تصویب اولویت‌ها که از اهمیت بالایی برخوردار است. نظارت بر روند کارگروه‌ها، تهیه و ارائه نظام نامه‌های پژوهشی که با تأیید اعضای محترم شورای اسلامی به تصویب خواهد رسید و تعیین خط مشی ارتباط با مراکز علمی را برشمرد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ جمعاً سه میلیارد ششصد و پنجاه میلیون تومان بودجه جهت انجام طرح‌های پژوهشی مطالعاتی که در هفت بند تنظیم شده است که شامل ۱. مطالعه و پژوهش مأموریت‌های شش گانه شهرداری ۲. تهیه برنامه راهبردی ۳. بررسی و مطالعه نیازهای شهری ۴. مطالعات پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی ۵. حق تألیف و حق ترجمه کتب ۶. نشریات ۷. نرم افزارهای آموزشی تعریف می‌شود و نیز علاوه بر این بودجه‌هایی برای مطالعات پیوست فرهنگی اجتماعی پروژه‌ها باید قرار بگیرد و طبق تبصره بودجه آتی هیچ پروژه‌ای در شهر اراک افتتاح نمی‌گردد مشروط بر اینکه پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی آن توسط شورا تأیید شده باشد و این نکته صراحتاً به شهردار محترم هم ابلاغ شده ونیز متأسفانه در حال حاضر بیست و دو پروژه مطالعاتی وجود دارد که کاملاً منفعل هست و نشان دهنده ضعف مرکز پژوهشی در دوره‌های قبل و عدم استفاده صحیح از بودجه موجود می‌باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر در پایان مختصرا عملکرد صد روزه شورا و مرکز پژوهش‌ها را اظهار کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی با اساتید دانشگاه‌ها، گفتمان سازی به منظور افزایش آگاهی مردم از مطالبات خود، بررسی نقش مساجد در مدیریت کلانشهر اراک، احیا و ساماندهی رودخانه‌ها، رود دره‌ها و قنوات شهر که بسیار قابل اهمیت است و در بودجه سال آتی به آن اشاره شده، طرح جامع شهر اراک، نشست مشترک با اندیشکده امام خمینی ره، نشست تخصصی پدافند شهری، بررسی سند چشم اندازه بیست ساله شهر اراک که به تصویب رسیده و مبنای بودجه سنواتی نوزده ساله شهر و قانون الزامی بشمار می‌رود، منشور شهر اراک که بررسی کارشناسی شد، دستورالعمل نظام اجرایی پیشنهادات، بررسی طرح‌های مطالعاتی، اجرای طرح پارلمانی کودک و نوجوان که عملی شده و در حال حاضر دارای یازده عضو کودک و نوجوان می‌باشد، فعال سازی اداره شهر دوستدار کودک و تأسیس آن، کانال تلگرامی فعال شامل پوشش تمام وقایع پژوهشی شهری و کشوری در حوزه مدیریت شهری، بازدید از بخش‌های مختلف جهاد دانشگاهی، بازدید مفصل از مرکز پژوهش‌های دانشگاه آزاد وشرکت های دانش بنیان، حضور در همایش حکمت اسلامی، انتخاب اعضای هیئت امنا، نشست با مرکز نوآوری جهاد دانشگاهی بازدیدها به مناسبت هفته کتاب و تصمیم بر اقدامات شایانی در زمینه کتاب و کتاب خوانی، اطلاع رسانی گسترده جشنواره پژوهش و نوآوری مدیریت شهری و ارائه آثار شایسته به این جشنواره، نشست با دانشجویان و ارتباط با تشکل‌های دانشجویی فعال، برگزاری جلسه هیئت امنا را برشمرد و ابراز امیدواری کرد که در دوره چهارساله شورای ششم بتوانیم شاهد پیشرفت و نتایج مطلوب در این حوزه‌ها باشیم.

پژوهش راهی برای برون رفت از مشکلات است

خسروانی در ادامه این جلسه خاطرنشان کرد: حضور محققان و پژوهشگران علمی را در شورای مرکز پژوهش‌ها نشانه‌ی نیاز مجموعه‌ی شورای اسلامی به معقوله‌ی علم و پژوهش می‌توان دانست. اینکه امروز کشور ما با دنیا از موضع اقتدار تعامل و گفت‌وگو می‌کند به برکت دین اسلام و اقتدار علمی است که طی این سال‌ها علی رغم تمام محدودیت‌ها و موانع کسب کرده است.

وی افزود: اهمیت پژوهش راهی برای برون رفت از مشکلات و مایه رسیدن کشور به افق‌های روشن می‌باشد؛ لذا رابطه پژوهش و توسعه یک امر بدیهی است و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی در این راستا دست نیاز خود را به سوی جامعه دانشگاهی و علمی جلو برده و همواره بر این امید و باور استوار است که می‌توان چالش‌ها و معضلات زندگی شهری امروز را با کمک علمی اساتید اهل فن در تمامی حوزه‌ها اعم از اجتماعی، فرهنگی، عمرانی، شهرسازی و زیست محیطی شامل آب، خاک و هوا را برطرف کرد.

این عضو شورای شهر اراک ادامه داد: زیرا این بحران‌های زیست محیطی که امروزه شهر اراک با آن روبه‌روست نتیجه عدم آمایش علمی پژوهشی و جانمایی صحیح در تمامی حوزه‌ها از ابتدا است که اگر با هوشیاری و اقدام به موقع از این بحران عبور نکنیم، در آینده کشور با مشکلات بسیاری مقابل خواهد شد. باید پساب اراک جهت دهی صحیح شود و شیوه سنتی آب دهی فضای سبز که اجحاف در حق نسل حال و موجب بدهی ما به نسل آینده می‌شود را کنار بگذاریم.

سید وحید میر نظامی اظهار کرد: امیدوارم شورای ششم بتواند طبق وعده خود در مدیریت شهری در حوزه‌های فضای سبز، پسماند، شهرسازی، نمادهای شهری، عمران و زیست محیطی سند تحولی ایجاد کند و در بحث بودجه و مبارزه با فساد مالی سامانه عیان که فی الحال با مطلوب ما فاصله دارد از جامعه علمی حاضر در ساماندهی این سامانه و همچنین در حوزه‌های تخصصی خود تقاضای همکاری و همفکری دارد تا بیش از این در مدیریت شهری دچار انزال و عقب افتادگی نشویم همانطور که پیامبر (ص) فرمودند که از نشانه‌های ایمان علاقه‌ی به وطن است امیدواریم با علاقه و انگیزه شما بتوانیم موجب پیشرفت و سربلندی وطن خود و آبادی ایران اسلامی باشیم.

کد خبر 542553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.