العربی الجدید: مصر در حال میانجیگری میان عربستان و حوثی‌ها است

تارنمای العربی الجدید در گزارشی مدعی شد که مصر درحال میانجیگری میان عربستان سعودی و انصارالله یمن برای دستیابی به راه حلی برای پایان بحران در این کشور است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از تارنمای العربی الجدید، یک منبع دیپلماتیک مصری به این رسانه گفته است: قاهره تحرکات گسترده‌ای را اخیراً در رابطه با بحران یمن و در راستای کمک به عربستان سعودی انجام داده است.

بر اساس این گزارش، قاهره از یک سو میان عربستان سعودی و یمن و از طرفی دیگر میان ریاض و تهران میانجیگری می‌کند.

این منبع افزوده است: طی روزهای گذشته، هیأت‌هایی به نمایندگی از سوی همه طرف‌های یمنی به قاهره آمده‌اند و میان آنها درباره دست‌یابی به یک راهکار برای پایان دادن به بحران یمن تبادل نظر انجام شده است.

این منبع که نام آن ذکر نشده همچنین مدعی شده است: مقام‌های ایرانی نیز به تازگی به قاهره رفته‌اند و درباره مسائل موجود میان تهران و ریاض به بحث و تبادل پرداخته‌اند.

این گزارش می‌افزاید که قاهره به منظور کمک به عربستان سعودی به میانجیگری در چند پرونده از جمله مساله یمن پرداخته و در مقابل نیز ریاض حمایت‌های اقتصادی خود را از قاهره افزایش خواهد داد و یکی از صندوق‌های سرمایه گذاری عربستان حجم سرمایه‌گذاری‌ها خود در مصر را در چند پروژه بزرگ افزایش خواهد داد.

این در حالی است که روز پنجشنبه کمیته پیگیری و رایزنی سیاسی مصر و عربستان سعودی به ریاست «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان به کار خود پایان داد.

هنوز مقام‌های مصری و یمنی واکنشی به این گزارش نشان ندادند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، رو به رو هستند.

منبع: ایرنا

کد خبر 542515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.