رافائل گروسی: توافق با ایران یک امر سازنده است

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که توافق با ایران برای جایگزین کردن دوربین‌ها در تاسیسات کرج یک امر سازنده است.

به گزارش ایمنا، گروسی در خصوص تأثیر این توافق بر مذاکرات وین و ارتباط آژانس با کشورهای مختلف در این ارتباط گفت: من با تمام طرف‌ها در هر زمانی در ارتباط هستم. من نگران توانایی آژانس برای نظارت کامل آن بر تأسیسات اتمی ایران بودم و این نظارت‌ها برای مذاکرات برجام نیز ضروری بودند. توافق با ایران برای جایگزین کردن دوربین‌ها یک امر سازنده است.

وی در حالی که دوربین‌های مورد استفاده آژانس در تأسیسات هسته‌ای را نشان می‌داد گفت: این دوربین‌ها در تأسیسات هسته‌ای کرج جایگزین خواهند شد.

مدیرکل آژانس اتمی در ادامه توضیح داد: اطلاعات داخل دوربین‌ها در داخل ایران می‌ماند اما تنها آژانس قادر به دسترسی به آن‌ها است. اطلاعات زمانی با ما به اشتراک گذاشته خواهد شد که یک توافق (مذاکرات وین) به دست آید. دوربین‌ها توافقی میان ایران و آژانس است.

گروسی تصریح کرد: ما با ایران توافق کرده‌ایم که تهران نیز بر دوربین‌ها نظارت داشته باشند. این یک روش استاندارد است و ناظران ایرانی نمی‌توانند تصاویر ضبط شده را دستکاری کنند. این یک امر غیر عادی نیست و یک سنت شناخته شده می‌باشد. تحقیقات در مورد وقایع اتفاق افتاده در تأسیسات کرج به ایران مربوط می‌شود و آژانس در آن‌ها دخالتی ندارد و اظهار نظر نمی‌کند.

وی همچنین برخی گزارشات در خصوص نارضایتی آمریکا از توافق میان ایران و آژانس گفت: من در مورد نارضایتی مقامات آمریکایی از توافق میان آژانس و ایران چیزی نشنیده‌ام.

مدیرکل آژانس اتمی در مورد روش‌های ارزیابی آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: ما دارای روش‌هایی هستیم که می‌توانیم حقایق بر روی زمین را بررسی کنیم. ما با تأسیسات هسته‌ای کرج کاملاً آشنا هستیم و می‌توانیم با روش‌های مختلف خود فاصله سه ماهه از زمان خاموش شدن دوربین‌ها تا زمان جایگزینی آن‌ها را بررسی کنیم.

گروسی در خصوص عدم صدور بیانیه مشترک میان ایران و آژانس گفت: هنگام سفر من به ایران در ماه سپتامبر ما بر روی یک بیانیه مشترک کار کردیم اما همانطور که اعلام کردم گفتگوی ما به نتیجه نرسید. از آن زمان ما مشغول مذاکره بوده‌ایم و دلیل اینکه ما نتوانستیم یک بیانیه مشترک بدیم این بود که من نتوانستم دوباره به ایران سفر کنم. مهمترین امر نهایی کردن هرچه زودتر توافق میان آژانس و ایران بود.

وی در مورد اتهامات ناپدید شدن حافظه دوربین‌های آژانس گفت که ناپدید شدن تصاویر و حافظه دوربین‌های آژانس پس از خرابکاری در تأسیسات کرج بسیار غیر عادی است و ما از ایران در این خصوص توضیح خواسته‌ایم.

مدیرکل آژانس در مورد اقدامات پیشین ایران گفت: ما در مورد اقدامات پیشین ایران تاکنون به توافق نرسیده‌ایم. قرار بود از طریق یک بیانیه مشترک به این مساله بپردازیم اما از آنجایی که نتوانسته‌ایم با یکدیگر دیدار کنیم، تصمیم گرفته‌ایم این مساله را فعلاً کنار بگذاریم. من امیدوارم در آینده نزدیک با ایران در این خصوص گفتگو کنم.

گروسی همچنین اعلام کرد که حملات سایبری نمی‌توانند به دوربین‌ها صدمه بزنند زیرا آن‌ها به کامپیوتر یا شبکه‌ای متصل نیستند.

وی در ادامه تاکید کرد اکثر تجهیزات نظارتی آژانس در ایران فعال هستند. اطلاعات ضبط شده آژانس در ایران هیچگاه ارزش خود را از دست نمی‌دهند.

مدیرکل آژانس اتمی در مورد دقت روش‌های ارزیابی آژانس گفت: ضریب خطا در این روش‌ها بسیار کم است. روش‌های اضافی نظارتی آژانس در ایران رابطه نزدیکی با مذاکرات هسته‌ای ایران در وین دارد.

گروسی در مورد اعتماد به ایران مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای آن کاملاً صلح آمیز است گفت: من به همه اعتماد دارم اما شغل من ایجاب می‌کند که همه را ارزیابی کرده و آنها را تأیید کنم.

وی گفت: این نظریه که دوربین‌های آژانس بخشی از یک عملیات خرابکارانه باشند، بی معنی است. این دوربین‌ها برخلاف اتهامات هیچ فرستنده رادیویی ندارند. ایران می‌تواند قبل نصب این دوربین‌ها آنها را بررسی کند. اما به محض باز شدن درپوش دوربین که محل ذخیره داده‌ها است، این دستکاری ها ثبت می‌شوند و ما به راحتی می‌توانیم به دستکاری شدن دوربین‌ها پی ببریم.

مدیرکل آژانس اتمی در مورد اتهامات نقاط اعلام نشده توسط ایران که در آنها فعالیت هسته‌ای انجام شده است گفت: ما هیچ اطلاعاتی در خصوص این مکان‌ها نداریم.

منبع: ایرنا

کد خبر 542513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.