در مذاکرات هسته‌ای اعتمادی به تعهدات لفظی دشمن نیست

امام جمعه موقت اصفهان گفت: در مذاکرات هسته‌ای که ده‌ها سال است دشمنان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و طرف غربی تخلف می‌کند در حالی که می‌خواهد مذاکرات ادامه یابد و با زبان بی‌زبانی می‌گوید ما در عمل و گفتار صادق نیستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی امروز _جمعه ۲۶ آذرماه_ در خطبه‌های این هفته نمازجمعه اصفهان با اشاره به اهمیت رعایت حدود الهی، اظهار کرد: افراد باید حدود الهی را رعایت کنند، اگر خدا امری را واجب کرده منفعتی برای آدمی داشته است و اگر امری را مکروه و حرام کرده قطعاً برای آدمی مفسده داشته است؛ انسان‌های عاقل به فرمان‌های الهی کمال عنایت را دارند، عقل نیرویی است که باید با آن خوبی را از بدی را تشخیص دهیم.

وی ادامه داد: بدترین جنبنده نزد خدا افرادی هستند که کر و لال هستند، تعقل نمی‌کنند، کافرند و ایمان به خدا نمی‌آورند. فردی که ایمان دارد بر اساس تعقل ایمان آورده و خدا را با عقل شناخته و باور کرده؛ افراد عاقل دینی روشن خواهند داشت و سخنان دشمنان و شبهات کفار در آنها اثر نخواهد داشت.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: رهبر انقلاب تبیین درست حقایق را لازم می‌دانند تا دشمن با تفسیر نادرست خدمات انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و حتی اسلام را ضایع نکند، باید عاقل باشیم و فریب نخوریم. دشمن حقایق را وارونه و باطل را در لباس حق جلوه می‌دهد زیرا هیچکس باطل را عملاً پذیرا نیست؛ فکر باید بیدار باشد تا واقعیات را بدانیم و درست تصمیم بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: اهل بیت (ع) برای آگاه‌سازی آدمی تلاش کردند تا آنجا که ثقلین را بین مردم باقی گذاشتند به دنبال تبیین حقایق بودند؛ در غدیرخم و کربلا نیز حقیقت را تبیین کردند و با مشخص شدن حقیقت ولایت‌شان پذیرفته شد و اهل بیت با عمل حقیقت را تبیین و عقل‌ها را تا قیامت بیدار کردند؛ در ایام فاطمیه باید مانند حضرت زهرا (س) به دنبال حقایق باشیم و آن‌ها را بدون توهین بیان کنیم.

مهدوی تصریح کرد: از جمله مواردی که در حدود الهی باید رعایت شود، امانت داری، رعایت عهد و اطاعت از پدر و مادر است حتی اگر آنها بی‌دین باشند؛ مؤمن نباید در امانت خیانت کند و نباید عهدی را که بسته بشکند. از فرمان پدر و مادر تا آنجایی که از امر خدا نهی نشود نباید سرپیچی کرد و رعایت فرمان آنها واجب است. گاهی دشمن در پیمان‌هایی که بستیم پیمان‌شکنی می‌کند و خداوند نیز در این مورد در قرآن می‌گوید از دشمنی که پیمان‌شکنی کرده نترسید و تعهدی به آنها نداشته باشید.

وی گفت: در مذاکرات هسته‌ای که ده‌ها سال است دشمنان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و طرف غربی تخلف می‌کند و می‌خواهد مذاکرات ادامه یابد و با زبان بی‌زبانی می‌گوید ما در عمل و گفتار صادق نیستیم.

امام جمعه موقت اصفهان تاکید کرد: آمریکا برجام را پاره و تحریم‌ها را بیشتر کرد، دشمن خوبی ما را نمی‌خواهد و تنها به دنبال تحمیل ظلم است و اکنون که شاهد فعالیت تیم هسته‌ای به دستور رهبر معظم انقلاب و شاهد دنبال کردن مباحث هسته‌ای توسط دانشمندان کشور هستند، اعلام می‌کنند که ایران متعهد نیست در حالی که آنها متعهد نبودند.

وی با بیان اینکه دشمنان در توافقات هسته‌ای نقض عهد می‌کند، افزود: اگر در برجام به تعهدات عمل شود، تحریم‌ها برداشته شود و خسارات جبران شود ما نیز به تعهدات خود عمل خواهیم کرد، اما به تعهدات لفظی دشمن اعتمادی نبوده و نیست.

وحدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدت تخصص و تعهد است

مهدوی با تاکید بر اینکه وحدت حوزه و دانشگاه اهمیت دارد و وحدت این دو به معنای وحدت تخصص و تعهد است، تصریح کرد: اگر وحدت دانشگاه و حوزه وجود داشته باشد، قطعاً علم و دین زمینه یکدیگر خواهد شد چرا که به علم و دین در کنار هم نیاز داریم؛ این دو مکمل هم است و کسی که علم دارد باید تذهیب نفس داشته باشد تا دچار تکبر نشود.

وی اظهار کرد: علم با تذهیب نفس سبب خدمت می‌شود، دانشگاهیان و حوزویان باید علم و دین را با هم داشته باشند تا حامی یکدیگر باشند و علم و تذهیب باهم مفید است و به غیر از این باشد، ندانم کاری است.

وی خاطرنشان کرد: دولت در تلاش برای خدمت به مردم است، از جمله خدمات دولت می‌توان به کاهش هزینه‌های دولت، افزایش پلکانی حقوق‌های کم درآمد، افزایش پرداخت به کمیته امداد و بهزیستی، افزایش سهم استان‌ها از نظر درآمد، در نظر داشتن منابعی برای مسکن محرومان، تلاش برای اشتغال و بالا بردن ظرفیت برق کشور اشاره کرد.

مهدوی گفت: فعالیت دولت در بخش صادرات افزایش داشته و از واردات بی‌رویه پیشگیری و در حال راه‌اندازی کارخانه‌هایی که قبلاً تعطیل شده هستند، اما دشمن مخالف این اقدامات است. همچنین حق باید گرفته شود، اما کیفیت گرفتن حق نیز مهم است؛ تجمع برخی صنوف که باعث به هم خوردن آرامش و سو استفاده دشمن و تعطیلی برخی مشاغل می‌شود صحیح نیست. مسئولان و نمایندگان از راه‌های قانونی مشکلات را حل می‌کنند. در تجمعات برخی که کشاورز نبودند به دنبال ایجاد مشکلاتی بودند و این اتفاق نباید حادث شود. خواسته‌های به حق را اگر خواستیم با تجمعات پیش ببریم باید حواسمان به حیله دشمن باشد، چراکه به دنبال تحریک و تفرقه هستند از گذشته باید تجربه بگیریم و به آینده امیدوار باشیم.

کد خبر 542491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.