متوکاربامول چیست؟+ موارد مصرف، عوارض و هشدارها

متوکاربامول یک داروی پرمصرف از دسته داروهای عضلانی است که بر روی عضله اثر مستقیم ندارد بلکه با مسدود کردن اعصابی که باعث انقباض عضله می‌شود تاثیر خود را می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متوکاربامول جز, داروهای شل کننده عضله است که عمده مصرف آن در گرفتگی عضلات بیماری‌های مختلف از جمله کراز و پارکینسون است؛ این داروی پرمصرف برای تسکین دردهای عضلانی حاد و استخوانی در یک دوره کوتاه استفاده می‌شود، اما جایگزین درمان‌هایی مانند فیزیوتراپی نیست. در ادامه به بررسی و شناخت عوارض، موارد مصرف و احتیاط‌های این دارو می‌پردازیم:

متوکاربامول چیست؟

متوکاربامول یک داروی پرمصرف از دسته داروهای عضلانی است که بر روی عضله اثر مستقیم ندارد بلکه با مسدود کردن اعصابی که باعث انقباض عضله می‌شود تأثیر خود را می‌گذارد؛ البته این دارو جایگزین درمان‌هایی از جمله فیزیوتراپی، طب فیزیکی و سایر درمان‌های تجویز شده توسط پزشک برای مشکلات عضلانی نیست.

موارد مصرف و منع مصرف متوکاربامول

این قرص برای درمان اسپاسم و درد عضلانی استفاده می‌شود و در صورتی که حساسیت مفرط شناخته شده به دارو دارید از مصرف این دارو صرف نظر کنید.

نحوه مصرف متوکاربامول

مقدار و توالی زمان داروها بسته به سن، نوع و شدت بیماری، نحوه واکنش به اولین مقدار مصرفی دارو و سایر شرایط پزشکی بیمار متغیر است به همین دلیل دارو را مطابق دستور پزشک و با همان مقدار تجویز شده مصرف کنید.

در صورت مصرف خوراکی جهت گرفتگی عضلانی در بزرگسالان معمولاً با یک تا سه قرص ۵۰۰ میلی‌گرم هر هشت ساعت شروع می‌شود و پس از آن طبق نظر پزشک مقدار آن کاهش می‌یابد.

در صورت فراموشی یک نوبت بلافاصله آن را مصرف کنید، اما هرگز دو دز را در یک نوبت مصرف نکنید.

موارد احتیاط مصرف متوکاربامول

حساسیت دارویی: قبل از مصرف این دارو در صورتی که به آن یا هر داروی دیگری حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید؛ این محصول ممکن است حاوی موارد غیر فعال باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.

مصرف متوکاربامول در دوران بارداری: در این دوران دارو متاکاربامول فقط در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل برای مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف متوکاربامول در دوران شیردهی: تأثیر این دارو در هنگام شیردهی مشخص نیست و بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف متوکاربامول در سالمندان: افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه گیجی، سرگیجه یا خواب‌آلودگی حساس‌تر شوند؛ این عوارض جانبی می‌تواند خطر سقوط را افزایش دهد.

مصرف متوکاربامول در کودکان: برای مصرف این دارو در کودکان احتیاط شدید نیاز است زیرا ایمنی و اثربخشی در کودکان زیر ۱۲ سال ثابت نشده است؛ به طور کلی در رابطه با مصرف این دارو در کودکان زیر ۱۶ سال مطالعات کافی وجود ندارد به همین دلیل مصرف این دارو در افراد زیر ۱۶ سال باید حتماً تحت نظر پزشک انجام شود.

این دارو می‌تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند به همین دلیل لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید؛ این دارو با وجود اینکه داروی ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما می‌تواند با داروهای بسیاری تداخل ایجاد کند.

در صورت سابقه بیماری‌های کلیوی، کبدی، عضلانی، تشنج و صرع پزشک خود را مطلع نمائید.

نحوه عملکرد قرص متوکاربامول

متوکاربامول به طور عمده بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر می‌کند و در واقع به طور مستقیم در عضلات اسکلتی اثر نمی‌گذارد.

شرایط نگهداری متوکاربامول

این دارو باید در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

عوارض جانبی متوکاربامول

در صورت مشاهده هرگونه از علائم زیر حتماً پزشک خود را در جریان بگذارید. عوارض جانبی داروی متوکاربامول عبارت است از:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه، سبکی سر
  • ناراحتی معده
  • تهوع / استفراغ
  • تاری دید
  • غش کردن
  • ضربان قلب کند
  • زرد شدن چشم‌ها / پوست
  • تهوع / استفراغ مداوم
  • تغییرات ذهنی / خلقی (مانند گیجی، فراموشی)
  • علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله: بثورات، خارش یا تورم به ویژه در صورت، زبان یا گلو، سرگیجه شدید، مشکل تنفس

تداخلات دارویی متوکاربامول

داروهای مسکن مانند کدئین و هیدروکودون

داروهای خواب و یا اضطراب مانند آلپرازولام، اورازپام و زولپیدم

شل کننده‌های عضلانی مانند کاریزوپرودول و سیکل بنزاپرین

آنتی‌هیستامین‌ها مانند ستیریزین و دیفن هیدرامین

توصیه‌های دارویی متوکاربامول

مصرف داروی تزریقی متوکاربامول باید با نظر پزشک و در مرکز درمانی مناسب انجام شود زیرا احتمال بروز شوک ناشی از حساسیت دارویی، تشنج و مشکلات خونی وجود دارد.

متوکاربامول می‌تواند خواب آلودگی و گیجی شدیدی در شما ایجاد کند و در صورتی که این اتفاق برای شما رخ داد تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارد خودداری کنید.

اگر که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی دارید به پزشک خود در رابطه با مصرف این دارو اطلاع دهید زیرا ممکن است متوکاربامول اثرات برخی داروهای بی‌هوشی یا بی‌حسی را افزایش دهد.‌

کد خبر 542462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.