بحران انرژی اروپا عمیق‌تر شد

علاوه بر کمبود گاز طبیعی، اروپا همزمان با ورود به فصل زمستان با کاهش تولید نیروی هسته ای در فرانسه روبرو شد که بحران انرژی را تشدید کرده و بخشهای وسیعی از این قاره را برای یک سرمای ملایمتر، دست به دعا نگه می دارد.

به گزارش ایمنا، شرکت EDF فرانسه روز پنج شنبه دو نیروگاه هسته‌ای را پس از شناسایی نقص در یکی از آنها در جریان بازرسی معمول، از مدار فعالیت خارج کرد و شمار نیروگاههای هسته‌ای که فعالیت آنها معلق شده است، به چهار نیروگاه رسید. این نیروگاه‌ها ۱۳ درصد در تامین برق فرانسه که صادرکننده بزرگ برق به کشورهای همسایه و انگلیس است، سهم دارند.

عمده برق فرانسه با استفاده از نیروی هسته‌ای تولید می‌شود. فرانسه بیش از ۷۰ درصد از برق خود را از تولید نیروی هسته‌ای تامین می‌کند و صادرکننده بزرگ برق به شمار می‌رود. قطعی فعالیت نیروگاههای هسته‌ای فرانسه درست در شرایطی اتفاق افتاده است که دمای هوا در اروپا رو به کاهش گذاشته است و کمبود گاز طبیعی همچنان ادامه دارد و ذخایر گاز طبیعی این منطقه در پایین‌ترین رکورد یک دهه اخیر قرار دارند.

بدون بخشی از صادرات برق فرانسه، بعضی از کشورها در شمال غرب اروپا ممکن است با محدودیت تامین برق روبرو شود. اگر زمستان سردتر از حد معمول باشد، این وضعیت به جهش قیمت‌های برق و قبوض نیرو برای مصرف کنندگان منجر می‌شود و احتمال قطعی‌های برق را افزایش می‌دهد.

بدنبال توقف فعالیت نیروگاههای هسته‌ای فرانسه، قیمت برق اروپایی روز پنج شنبه به رکورد بالایی صعود کرد. قرارداد برق سال آینده آلمان در بازار انرژی اروپایی به ۲۲۷ یورو به ازای هر مگاوات ساعت صعود کرد. برق فرانسه برای هفته آینده در معاملات کارگزاری، ۲۰ درصد افزایش یافت و به ۴۸۵ یورو رسید در حالی که قرارداد ژانویه در بازار انرژی اروپایی ۳۶ درصد افزایش داشت.

توقف فعالیت این نیروگاه‌ها در بدترین زمان ممکن برای تامین انرژی اروپا روی داده است زیرا زمستان سرد می‌تواند چیزی از ذخایر گاز طبیعی باقی نگذارد. همچنین رگولاتور انرژی آلمان اعلام کرد درباره صدور مجوز فعالیت خط لوله گازی نورد استریم ۲ روسیه تا اواسط سال ۲۰۲۲ تصمیم نخواهد گرفت.

منبع: ایسنا

کد خبر 542454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.