سهم سازمان محیط زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مشخص شد

سهم محیط زیست از لایحه بودجه ۱۴۰۱، وضعیت دریاچه صورتی فارس، کاهش ۴۶ درصدی حریق در جنگل‌ها و مراتع، دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین کانون گرد و غبار، صدور سند ۸ هزار هکتار از اراضی تالاب انزلی به نام سازمان جنگل‌ها، سهم نوآوری‌های صنایع یزد در کاهش آلایندگی‌ها، را در بسته خبری محیط زیست ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ سهم سازمان محیط زیست از بودجه کشور، ۲ هزار و ۱۵۷ میلیارد تومان است. متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور با جمع منابع ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومانی و بودجه عمومی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی منتشر شد.

بر اساس این لایحه سهم سازمان محیط زیست در سرفصل‌های برنامه پژوهش‌های علمی، فناوری و فن‌آفرینی، برنامه پایش و مدیریت آلاینده‌های محیط زیست، برنامه حفاظت، احیا و بهسازی زیست بوم‌های تحت مدیریت و برنامه آموزش، توانمندسازی و ارتقای مشارکت‌های مردمی در حفظ و بهسازی محیط زیست مجموعاً ۲,۱۵۷ میلیارد تومان است.

بودجه سازمان محیط زیست در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰, ۱,۲۲۸ میلیارد تومان تعیین شده بود که این مقدار در سال ۱۴۰۱, ۹۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

سهم سازمان محیط زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مشخص شد

وضعیت دریاچه صورتی فارس

حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: تالاب‌ها از مهم‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی و از باارزش‌ترین محیط‌های مولد حیات بوده و به همین دلیل گهواره تنوع زیستی نام گرفته است. تالاب‌ها با فراهم کردن آب و زیستگاه‌های متنوع، نقش مهمی در بقای گونه‌های بی شماری از گیاهان و جانوران وابسته به خود ایفا می‌کنند و ذخیره گاه ژنتیکی گیاهی و جانوری محسوب می‌شوند.

وی افزود: وضعیت تالاب‌های استان چندان مطلوب نبوده و تعادل اکولوژیک نیز در این اکوسیستم‌ها در حالت شکننده و ناپایداری قرار گرفته است که ضرورت اقدامات فوری و اساسی را می‌طلبد.

‌مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکلات تالاب مهارلو را عوامل طبیعی و انسانی، ورود آلاینده‌ها و نبود رعایت حریم اکولوژیک تالاب‌ها دانست و ادامه داد: تالاب مهارلو به واسطه پساب‌های وارده از نظر حجم آب دریافتی شرایط به نسبت بهتری از سایر تالاب‌های استان دارد، اما از نظر بار آلودگی وارده در بدترین شرایط ممکن قرار دارد که نیازمند برنامه مدیریتی جامع با مشارکت تمامی ذی‌نفعان است.

وی اضافه کرد: این آلودگی‌ها برای شهر شیراز مشکلاتی ایجاد می‌کند که بارها هشدار داده‌ایم و دانشگاه شیراز هم تحقیقات و پژوهش‌های علمی زیادی درباره خاک‌های سمی و آلاینده‌های دریاچه مهارلو انجام داده است.

ظهرابی با بیان اینکه بر روی آب این دریاچه آزمایش‌های متعدد انجام شده، گفت: تحقیقات نشان داده که مواد آلی که از سمت رودخانه وارد دریاچه مهارلو می‌شود آلوده بوده که میزان آن در حد مجاز است. بارها راجع به آلودگی دریاچه هشدار داده‌ایم و دانشگاه شیراز هم تحقیقات و پژوهش‌های علمی زیادی درباره خاک‌های سمی و آلاینده‌های دریاچه مهارلو انجام داده است

وی تصریح کرد: این مواد و فلزات سنگین که از طریق رودخانه وارد دریاچه می‌شوند در حد مجاز هستند، اما وقتی این مواد وارد دریاچه می‌شوند به دلیل اینکه تبخیر دریاچه زیاد است، غلظت آن از حد مجاز بیشتر و خطر آفرین می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: مهمترین منابع آلاینده دریاچه مهارلو، تخلیه فاضلاب‌های شهری و خانگی، فاضلاب شهرک صنعتی شیراز، فاضلاب منطقه ویژه اقتصادی، روان آب‌های شهری و فاضلاب‌های خاکستری شهر شیراز و چند واحد تولیدی در حاشیه رودخانه چنار راهدار است.

ظهرابی اضافه کرد: فعالیت و بهره برداری معادن باید مناسب با شرایط و تکنولوژی روز ارتقا یابد، تالاب مهارلو در منطقه‌ای با ویژگی‌های کمبود آب و تبخیر بالا واقع شده، بنابراین حفظ منابع آب در این حوضه مهمترین مؤلفه در پایداری اکوسیستم و پشتیبانی پایدار فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با این تالاب است، در صورتی که فعالیت معادن موجودی که نمک مهارلو را استخراج می‌کنند و از محیط زیست هم مجوز ندارند به صورت استحصال نمک ناشی از تبخیر آب دریاچه بوده که موجب کاهش آب و افزایش غلظت آلاینده‌ها می‌شود، سازمان صنعت، معدن و تجارت نباید شیوه‌های برداشت مخرب نمک را تأیید کند.

وی با بیان اینکه حدود ۶ معدن نمک آبی در تالاب مهارلو مستقر بوده که سه معدن آن فعال و سه معدن دیگر غیر فعال است، تاکید کرد: شیوه استحصال نمک در این معادن باید مورد ارزیابی قرار گیرد، زیرا فعالیت معدنی در تالاب‌ها پیامدهایی از جمله تخریب زیستگاه، نا امنی و آلودگی به همراه دارد و علاوه بر تأثیر بر ارزش‌های بوم شناختی باعث تخریب منظر و از بین رفتن ارزش‌های زیبا شناختی و صدمه به کارکردهای پایدار و مناسبی مانند گردشگری و تفرج می‌شود.

سهم سازمان محیط زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مشخص شد

کاهش ۴۶ درصدی حریق در جنگل‌ها و مراتع طی سال جاری

سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از کاهش ۴۶ درصدی حریق در جنگل‌ها و مراتع به لحاظ سطح خبر داد و اظهار کرد: در گردهمایی سراسری فرماندهان یگان حفاظت منابع طبیعی کشور که صبح امروز با هدف ارتقای پوشش حفاظتی و کاهش عوامل تخریب در منابع طبیعی به صورت وبیناری در سازمان جنگل‌ها برگزار شد، افزود: از ابتدای سال تا کنون ۷۰ هزار اخبار و گزارش توسط مردم از طریق سامانه ۱۳۹ و ۱۵۰۴ به مراکز فرماندهی یگان مخابره و اطلاع رسانی شده که همه این اخبار در مناطق مربوطه از سوی یگان عملیاتی شده است.

وی افزود: برای جلوگیری از تخریب و تصرفات منابع طبیعی در سال جاری بیش از ۳۰ هزار پرونده قضائی تشکیل شده و ۴۵۰۰ نفر از متعرضان به منابع طبیعی و زمین خواران نیز دستگیر شده‌اند و در این رابطه ۳۰۰۰ دستگاه خودروی متخلف توقیف و با پرونده‌های متشکله جهت رسیدگی تحویل مراجع قضائی شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از رفع تصرف ۵۷ هزار هکتار از اراضی ملی در کشور خبر داد و گفت: این میزان اراضی خلع ید و به بیت‌المال برگشت داده شد.

اکبری از کاهش ۴۶ درصدی حریق در جنگل‌ها و مراتع به لحاظ سطح و ۴۹ درصدی به لحاظ تعداد فقرات در مقایسه با سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: این میزان کاهش به خاطر تشدید اقدامات حفاظتی و مشارکت مردم محلی و به‌کارگیری فناوری‌های نوین مانند بی‌سیم، نصب دوربین در مناطق بحرانی و مبادی جنگلی و استفاده از پهپاد بوده است.

وی از اقداماتی نظیر هوشمندسازی حفاظت، رصد و پایش خودروهای گشت و مراقبت با استفاده از سیستم جی‌پی‌اس، استفاده از لباس‌های یک شکل سازمانی و پرداخت به‌موقع حقوق نیروهای حفاظتی خبر داد و تصریح کرد: بهره‌مندی از حق‌الکشف ناشی از قاچاق محصولات جنگلی و مرتعی و زغال را از دغدغه یگان حفاظت منابع طبیعی است و هم در قانون حفاظت و بهره برداری و هم در قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز این موضوع پیش‌بینی شده است.

سهم سازمان محیط زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مشخص شد

دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین کانون گرد و غبار منطقه است

حسن عباس‌نژاد، مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه وضعیت نامناسب دریاچه ارومیه به خصوص در سواحل پست و لجنی، بروز گرد و غبار نمکی را تقویت می‌کند، اظهار کرد: بر همین اساس اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی وجود نمک در گرد و غبار منطقه را رد نمی‌کند.

وی افزود: برای بررسی عمیق این موضوع با معیارهای کمی و کیفی، طرح مطالعاتی مشترک بین اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دانشگاه تبریز در دست انجام است که در آن میزان و درصد وزنی نمک موجود در گرد و غبار استان‌های مجاور دریاچه ارومیه به ویژه شهرستان‌های تبریز، آذرشهر و بناب و شبستر مشخص خواهد شد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی وضعیت کنونی تالاب‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه را نیز نامناسب توصیف و اضافه کرد: در این حوضه آبریز تعداد ۲۵ تالاب وجود دارد که شرایط هر کدام روز به روز بدتر می‌شود؛ مهم‌ترین آنها تالاب «قره قشلاق» شهرستان بناب است که همواره متأثر از شرایط کلی دریاچه ارومیه می‌باشد و لازم است در این رابطه پروژه‌های مختلف تعریف شده و به سرعت اجرایی شوند.

عباس‌نژاد افزایش آب‌های ورودی به بستر دریاچه و طرح‌های مربوط به صرفه‌جویی در مصرف آب را دو پروژه بسیار مهم و تأثیرگذار برای احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد و ادامه داد: لازمه اجرایی شدن آنها تخصیص به موقع اعتبارات است تا شاید شرایط کنونی دریاچه تغییر پیدا کند.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه حداقل ۴۰ درصد ورودی آب به بستر دریاچه را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: تثبیت خاک در اطراف دریاچه ارومیه، از جمله افزایش گونه‌های سنتی پوشش گیاهی از دیگر طرح‌های مهم و و اولویت دار احیای این دریاچه است که موجب کاهش بادهای نمکی شده و تا حدودی می‌تواند جلوی گرد و غبارهای نمکی در شهرهای اطراف را بگیرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی از آغاز مالچ‌پاشی طبیعی از دو سال قبل در اطراف دریاچه ارومیه و مناطق نمکی خبر داد و افزود: این طرح در سال جاری ادامه دارد و ممنوعیت مجوز برداشت نمک از بستر دریاچه ارومیه در دستور کار است.

عباس‌نژاد ادامه داد: در فصل زمستان برای پاشش نمک در معابر و جاده‌های آذربایجان شرقی و نیز برداشت‌های صنعتی مجوزهایی از سوی محیط زیست استان صادر می‌شود.

سهم سازمان محیط زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مشخص شد

صدور سند ۸ هزار هکتار از اراضی تالاب انزلی به نام سازمان جنگل‌ها

حامد اختری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به واگذاری بخشی از زمین‌های تالاب انزلی به سازمان جنگل‌ها، اظهار کرد: این اقدام با اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک انجام شده است.

وی با بیان اینکه از این بعد مسئولیت حفاظت از این زمین‌ها برعهده منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، افزود: تاکنون سند هشت هزار هکتار از زمین‌های تالاب در شهرستان‌های صومعه سرا و رشت به نام سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری به نمایندگی از دولت صادر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه مابقی این زمین‌ها که در حوزه شهرستان انزلی قرار دارد طی هفته جاری صادر می‌شود، تاکید کرد: بر اساس ماده ۱۶ قانون بهسازی محیط زیست تالاب‌های جز مناطق چهارگانه حفاظت شده است و اراضی که در این مناطق قرار دارد، سازمان محیط زیست قائم مقام سازمان جنگل‌ها در مدیریت و نگهداری است.

اختری تصریح کرد: به استناد ماده ۱۱ قانون اراضی مستحدث و ساحلی سازمان جنگل‌ها نیز در این زمینه وظایفی برعهده دارد اما چون مدیریت و حفاظت بر اساس قانون بر عهده سازمان محیط زیست است اگر تخلف، تصرف و آتش سوزی رخ دهد منابع طبیعی آگاه شود در کنار محیط زیست برای رفع این مشکل تلاش می‌کند.

وی افزود: اسناد مالکیت تالاب به نمایندگی از دولت متعلق به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است.

سهم سازمان محیط زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مشخص شد

نوآوری‌های صنایع یزد به کمک کاهش آلایندگی‌ها آمد

نیره پورملایی، مدیرکل سازمان محیط زیست استان یزد با بیان اینکه امروز شاهد پیشرفت فن‌آوری‌های زیست محیطی صنایع در رفع آلایندگی‌ها هستیم، گفت: کار و وظیفه ما نظارت و پایش است مانند مرکز پایش زیست محیطی که به همین منظور راه انداختیم.

وی افزود: محور صنعتی که در شهر داریم بالغ بر ۸۰ درصد صنایع در آن حضور دارند و بیش از همه صنایع کاشی و سرامیک علاوه بر اینکه ۸۰ درصد سکونتگاه‌ها هم در همین محور هستند و این کنار هم بودن سبب می‌شود که اگر تبعات ناشی از صنعت رعایت نشود متوجه جوامع انسانی شود همانگونه که در سال‌های اخیر دیدیم.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان یزد تصریح کرد: بالا رفتن شاخص کیفی در روزهایی که این ورژن هوا داریم دلیل بر این است که موضوع آلایندگی از ظرفیت زیست محیطی خودمان بالاتر رفته و باید آن را قبول کنیم، بنابراین باید توسعه صنایع آلاینده یا آب‌بر را در این محور محدود یا ممنوع کنیم و صنایعی که در حال فعالیت هستند مسئولیت خود را در قبال محیط زیست انجام دهند و این تصور نباشد که الان محیط زیست چیزی فرای صنایع ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: خروجی‌های صنایع شامل هوا، آب و پسماندها جزئی از همان کارخانه‌ها است و مدیریت آن‌ها هم با خودشان است و فقط نیاز دارد که صنایع با استفاده از فناوری‌ها آلودگی‌ها را تا حد استاندارد پایین بیاورند و کنترل کنند.

پورملایی افزود: امروز فن‌آوری‌های زیست محیطی داریم که خود صنایع ایجاد کردند، بر روی آن کار کرده و توانستند در حد استاندارد به نتیجه برسند که به همه مردم و صنایع دیگر این تکنولوژی را معرفی می‌کنیم تا بتوانند استفاده و الگوبرداری کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه صنایع است که از این فن‌آوری‌ها استفاده کنند، تاکید کرد: در غیر این صورت، سازمان محیط زیست بر اساس وظیفه سازمانی خود اقدام می‌کند و رفتن جز صنایع آلاینده و معرفی به مراجع قضائی در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان یزد با تأکید بر اینکه همت خوبی در رفع آلایندگی‌ها در صنایع مختلف می‌بینیم، گفت: امیدواریم با شرایطی که در اداره کل برای صنایع ایجاد شده و البته موضوعاتی که مدنظر خودشان است، گام‌های مؤثر در این زمینه برداشته شود چراکه محیط زیست متعلق به همه است و نه یک ارگان یا سازمان خاص و همه باید در حفظ آن کوشا باشیم.

وی اضافه کرد: امروز شاهد نگاه متفاوتی در حوزه پژوهش هستیم و حوزه محیط زیست هم با استفاده از نوآوری در صنایع شاهد کاهش آلاینده‌های آب، هوا و پسماند است که کمک حال سایر صنایع هم می‌تواند باشد.

پورملایی تاکید کرد: همکاری صنایع با محیط زیست و بهره‌گیری از روش‌های علمی و پژوهشی برای رفع آلاینده‌های کارخانجات مختلف می‌تواند نویدی بر پیوند پاک محیط زیست و صنایع باشد، صنایعی که وجودشان ضروری و محیط زیستی که حضورش طبیعی و واجب است.

کد خبر 542426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.