عوارض مصرف بیش از اندازه قهوه و چای

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف قهوه و چای غلیظ منجر به کم‌خونی می‌شود و توصیه می‌شود به صورت رقیق و با احتیاط استفاده شود.

حسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مصرف قهوه، چای و کاکائو، اظهار کرد: این مواد حاوی کافئین است، مصرف قهوه، چای و کاکائو برای بیماری‌های مزمن از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی مفید است، اما افراد نباید در مصرف مواد غذایی حاوی کافئین زیاده‌روی کنند چرا که عوارض دارد.

وی با اشاره به عوارض بیش از اندازه مواد غذایی حاوی کافئین، ادامه داد: پوکی استخوان و بی‌خوابی از جمله عوارض مصرف بیش از اندازه مواد غذایی حاوی کافئین مانند قهوه است، میزان کافئین چای نسبت به نوشیدنی قهوه می‌تواند کمتر باشد، همچنین باید بدانیم میزان این ماده در قهوه‌های مختلف متفاوت است. میزان کافئین در انواع چای نیز متفاوت است و بسیاری آن را برای رفع خستگی مصرف می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مصرف قهوه و چای غلیظ منجر به کم‌خونی می‌شود، افزود: مصرف این نوشیدنی‌ها در افرادی که مبتلا به زخم معده بوده یا مستعد ابتلاء به این بیماری هستند، موجب تشدید آن می‌شود و علاوه بر این ضربان قلب و فشارخون را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود با احتیاط و به صورت رقیق مصرف شود تا فواید آن به حداکثر و عوارض آن به حداقل برسد.

وی با اشاره به تأثیر آنتی‌اکسیدان موجود در چای و قهوه بر درمان بیماری‌ها، تصریح کرد: مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان مانند قهوه و چای از سرطان‌ها، دیابت و آلزایمر به صورت مستقیم جلوگیری می‌کند؛ میزان مصرف چای و قهوه در تمام افراد به یک اندازه نیست و برخی در مصرف آن زیاده‌روی می‌کنند، توصیه می‌شود مصرف چای و قهوه را محدود کنند و اگر چای مصرف کردند به صورت رقیق استفاده کنند، زیرا کافئینی که در چای و قهوه وجود دارد، می‌تواند باعث افزایش عوارض گوارشی شود.

انتظاری با تاکید بر اینکه موادی که در چای وجود دارد می‌تواند باعث کاهش جذب آهن شود، خاطرنشان کرد: به افرادی که دچار کم‌خونی و فقر آهن هستند، توصیه می‌شود که این نوشیدنی را بلافاصله بعد از غذا مصرف نکنند و یک ساعت قبل از وعده غذایی و تا دو ساعت بعد از آن از مصرف چای پرهیز کنند، مصرف قهوه و چای باید در افراد کم‌خون، کودکان و زنان باردار محدود باشد.

کد خبر 542248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    عالی