بهترین شهرهای دنیا برای معلولان جسمی حرکتی

ملبورن، اسلو، دنور، ورشو و بارسلونا جز, بهترین شهرها برای معلولان جسمی حرکتی در نظر گرفته شده‌ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تقریباً یک میلیارد نفر از جمعیت جهان را معلولان جسمی حرکتی تشکیل می‌دهد، بنابراین لازم است تجهیزات و شرایط لازم برای آن‌ها در شهرهای مختلف به ویژه مناطق واقع در کشورهای توسعه یافته فراهم شود. شهرهایی در سراسر جهان وجود دارد که در طراحی آن‌ها امکان دسترسی افراد ویلچر نشین به دقت مورد توجه قرار گرفته است و همه امکانات لازم برای تسهیل رفت و آمد آن‌ها فراهم شده است. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از این شهرها می‌پردازیم:

ملبورن، استرالیا

شهر ملبورن به دلیل سیستم حمل و نقل عمومی مناسبی که دارد برای افراد معلول ویلچر نشین بسیار مناسب است، تقریباً همه ناوگان‌های اتوبوس، همه قطارها و تمام ایستگاه‌های قطار برای افراد ویلچر نشین مناسب سازی شده است، قطارها و ترامواهای جدیدتر نیز دارای اعلان‌های صورتی و تصویری برای معلولان است. علاوه بر این، پیاده روها، حتی در حومه شهر نیز برای افراد معلول ویلچر نشین در وضعیت مناسبی قرار دارد، همه گذرگاه‌های عابر پیاده نیز به نشانگرهای شنیداری مجهز شده است. مقامات شهری ملبورن در سال ۲۰۱۹ راهنماهایی (Beacon) در مرکز شهر نصب کرد تا افراد نابینا بتوانند از طریق اپلیکیشن BlindSquare مسیر خود را پیدا کنند.

بهترین شهرهای دنیا برای معلولان جسمی حرکتی

اسلو، نروژ

اسلو یکی از اولین شهرهای جهان بود که به طور رسمی اصول "طراحی جهانی" را پذیرفت، هدف از این اصول دارا بودن شرایط استفاده برابر و یکسان برای همه شهروندان است، به طوری که همه افراد حتی معلولان جسمی حرکتی بتوانند از تجهیزات و فضای شهر استفاده کنند. شهر اسلو تا کنون اقدامات متعددی انجام داده است؛ به طوری که بیشتر ساختمان‌های دولتی برای همه افراد قابل دسترس است، پارک‌ها و سواحل به صورت جهانی طراحی و سیستم‌های مترو و اتوبوس به‌روزرسانی شده است. شورای شهر اسلو سالانه مبلغ چشمگیر ۱.۸۵ میلیون دلار به پروژه معلولان اختصاص داده است که هدف آن هماهنگ کردن پروژه‌های نوسازی و دسترسی شهر است. حمل و نقل عمومی در شهر اسلو نسبتاً برای همه در دسترس است، به طوری که افراد معلول ویلچر نشین به راحتی می‌توانند از همه ایستگاه‌های مترو به جز یکی از آن‌ها، همه قطارها و اتوبوس‌های شهری استفاده کنند. علاوه بر این، اعلان‌های شنیداری خاص در ایستگاه‌ها و قطارها پخش می‌شود و گذرگاه‌های عابر پیاده نیز دارای سیگنال‌های صوتی است.

بهترین شهرهای دنیا برای معلولان جسمی حرکتی

دنور، ایالات متحده آمریکا

شهر دنور مانند دیگر شهرهای ایالات متحده آمریکا مانند واشنگتن، لاس وگاس، برکلی، اسکاتسدیل و سنت لوئیس برای معلولان و ویلچرنشینان بسیار مناسب است، به طوری که امکانات لازم برای جابه‌جایی آن‌ها در شهر در نظر گرفته شده است. حمل و نقل عمومی شهر دنور برای معلولان بسیار مناسب است، آن‌ها می‌توانند با ۵۰ درصد تخفیف به هر نقطه از شهر سفر کنند. علاوه بر این، پیاده‌روها به ویژه در مرکز شهر دنور دارای بریدگی‌های مناسب برای افراد معلول است؛ از آنجایی که این بریدگی‌های خاص هموار با سطح زمین است، ویلچرنشینان به راحتی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

ورشو، لهستان

جایزه شهر قابل دسترس اولین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی و همزمان با روز جهانی معلولان و با هدف افزایش آگاهی در مورد معلولیت و ترویج طرح‌های دسترسی آسان در شهرهای اروپایی با بیش از ۵۰ هزار سکنه راه اندازی شد. این جایزه در مورد تضمین دسترسی برابر به امکانات زندگی شهری برای افراد دارای معلولیت است. شهر ورشو در لهستان سال ۲۰۲۰ این جایزه را دریافت کرد زیرا در مدت زمان بسیار کوتاه به میزان قابل توجهی پیشرفت کرد، این شهر همچنان در حال توسعه بیشتر امکانات لازم برای افراد معلول است. فرودگاه این شهر کاملاً بدون مانع است، بنابراین ویلچرنشینان به راحتی می‌توانند در این محیط جابه‌جا شوند، تمام ایستگاه‌های قطار و مترو برای همه افراد قابل دسترس است. علاوه بر این، شهر ورشو از فناوری راهنمای Beacon استفاده کرده است تا افراد نابینا بتوانند از طریق شبکه‌های اینترنت و گوشی‌های هوشمند خود مسیر خود را ردیابی کنند. آمار ارائه شده نشان می‌دهد که تقریباً ۴۰ هزار نفر از ساکنان این شهر از اختلال بینایی رنج می‌برند، بنابراین فناوری ذکر شده کمک شایانی به آن‌ها می‌کند.

بهترین شهرهای دنیا برای معلولان جسمی حرکتی

بارسلونا، اسپانیا

بارسلونا یکی از قابل دسترس‌ترین شهرهای قاره اروپا و حتی جهان در نظر گرفته شده است زیرا بیشتر وسایل حمل و نقل عمومی و ایستگاه‌های اتوبوس و متروی آن از امکانات لازم برای تردد آسان معلولین ویلچرنشین بهره‌مند شده است. هیچ مانعی در پیاده روها، سنگفرش‌ها، بلوارها و حتی مناطق قدیمی این شهر وجود ندارد، بنابراین جا به جا شدن این گروه از افراد بسیار آسان است. بیش از ۸۰ درصد ایستگاه‌های مترو برای افراد ویلچرنشین در دسترس است، این درصد تا سال ۲۰۲۴ میلادی به ۱۰ درصد خواهد رسید، در حالی که هم اکنون ۱۰۰ درصد اتوبوس‌ها برای افراد ویلچرنشین قابل دسترس است. علاوه بر این، بیشتر جاذبه‌های این شهر زیرساخت‌های لازم برای معلولان جسمی را دارد، اخیراً نیز مسیرهایی به طول چند کیلومتر با سنگفرش مخصوص در سراسر شهر بارسلونا ایجاد شده است که افراد ویلچرنشین و نابینایان را به راحتی و با امنیت کامل به سمت سواحل زیبای این شهر هدایت می‌کند.

بهترین شهرهای دنیا برای معلولان جسمی حرکتی

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 542247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.