اولین قدم در راهِ پر پیچ و خمِ آبی شدن

اولین برنامه از سری رویدادهای "آبی شو" با حضور کودکان و نوجوانان شهر اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهر اصفهان و رئیس شورای اجرایی شهر دوستدار کودک با اشاره به اهداف و چشم‌اندازهای این رویداد اظهار کرد: رویداد آبی شو، برنامه‌ای تجربه‌محور است که سعی دارد با کمک کودکان و نوجوانان شهر، جامعه‌ای بهتر برای آنان به وجود بیاورد.

وی با بیان اینکه ایجاد دغدغه‌مندی و کنشگریِ فعالانه در سطح جامعه یکی از عوامل تأثیرگذار در رشد شهر و کشور است، افزود: لزوم یادگیری کنشگری اجتماعی و فعالیت مصلحانه از سنین پایین شروع به شکل گرفتن می‌کند و مسئولان موظف هستند تا فضای مناسب و امکانات لازم را برای تحقق این یادگیری فراهم کنند. کودکان و نوجوانان نیازمند قرار گرفتن در یک محیط امن از نظر روانی هستند تا بتوانند آرمان‌ها و آرزوهای خود را شناسایی کرده و به تحقق آنها باور پیدا کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: رویداد آبی شو، با برگزاری سخنرانی‌های تجربه‌محور و برنامه‌های آموزشی از طرفی ایده و انگیزه لازم برای فعالانه عمل کردن و به تکاپو افتادن را به مخاطبان عرضه می‌کند و از سویی دیگر با ایجاد فضایی صمیمانه و تأثیرگذار، همراهی و امنیت روانی مورد نیاز کودک و نوجوان را فراهم می‌کند.

مهدویان اظهار امیدواری کرد: این رویداد، شروعی جدی برای پیشبرد اهداف اجتماعی و فرهنگی شهر در جهت حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان و ساختن دنیایی بهتر و آبی‌تر باشد که در آن آرامش و صلح و دوستی برقرار است؛ قطعاً پیشرفت در چنین مسیر و چشم‌اندازی با توجه به همراهی همه مردم شهر اعم از مسئولان، والدین، کودکان و نوجوانان میسر است.

دغدغه‌های کودکان و نوجوانان

به گزارش خبرنگار ایمنا، در رویداد آبی شو سه سخنران نوجوان برای مخاطبان، از تجربیات و ایده‌های خود برای ساختن دنیایی آبی‌تر سخن گفتند.

نگارینا کشاورز، عضو شورای کودک و نوجوان شهر دوستدار کودک، با سخنرانی در مورد اهمیت و فایده انجام کار داوطلبانه اظهار کرد: کار داوطلبانه به منظور همکاری در پیشبرد یک هدف عالی است که در ازای آن انتظار دستمزد مادی نمی‌رود. مشکل خیلی از ما آدم‌ها این است که اغلب اوقات گستره دیدمان محدود است و به فواید بلندمدت یک کار فکر نمی‌کنیم. در صورتی که که انجام کار داوطلبانه فواید تأثیرگذاری مانند مدیریت زمان، مسئولیت پذیری، افزایش امید به زندگی، بهبود روابط اجتماعی و آشنا شدن با شغل‌ها و محیط‌های مختلف می‌شود که در درازمدت خود را نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: متأسفانه در بیشتر مکان‌های دولتی به اندازه‌ای که برای بزرگسالان فرصت کار داوطلبانه فراهم است، برای نوجوانان نیست. ظاهراً گاهی دیگران فراموش می‌کنند که ما چقدر می‌توانیم باانگیزه و تأثیرگذار باشیم. به همین خاطر است که ما می‌خواهیم نشان دهیم که می‌توانیم نقش مفیدی در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، داشته باشیم.

رضا کبیری، عضو دیگری از شورای کودکان و نوجوانان شهر دوستدار کودک سخنرانی خود را به حقوق کودکان اختصاص داد و گفت: حقوق کودک مجموعه‌ای از قوانینی است که از افراد زیر ۱۸ سال حمایت می‌کند و آنها را دارای یک سری امتیازات برای رشد بهتر می‌کند. شاید فکر کنید این موضوع شعار گونه است، اما واقعیت این است که همه ما کودکان سرمایه‌های آینده کشور هستیم و به همین خاطر درست زندگی کردن و درست رشد کردن ما مهم است و اینجاست که نقش حقوق کودک بروز پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: نقش هر خانواده و هر فرد در احقاق حقوق کودک پررنگ‌ترین موضوع است. هر فردی تنها زمانی می‌تواند به حقوق خودش دست پیدا کند که برای رسیدن به آن، کنشگری فعال باشد و به خاطرش احساس نیاز کند. چون فقط در این صورت است که امکان رسیدن به یک دنیای بهتر فراهم می‌شود. دنیایی که در آن با سرمایه‌گذاری روی کودکان، ساختن آینده‌ای زیباتر و آبی‌تر رقم می‌خورد. باید یادمان باشد که درست است کودکان فقط بخشی از جامعه را تشکیل می‌دهند، اما آنها تمامِ آینده این سرزمین هستند.

لیلی حیدریان به عنوان آخرین سخنران برنامه، از تجربه مفید و تأثیرگذار زندگی خود سخن گفت و برای مخاطبان، لزوم اهمیت به سلامت روان و آشنایی را با فرایند تراپی مطرح کرد: تراپی فرایند درمانی روحی و روانی است و توسط آدم‌هایی اجرا می‌شود که روان انسان را مورد بررسی قرار می‌دهند. دوستان و خانواده ما را می‌شناسند و به همین خاطر حضور و اهمیتشان می‌تواند برای ما دلگرم کننده باشد. ولی افق دید آنها کاملاً با یک روانشناس حرفه‌ای و آموزش‌دیده متفاوت است. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که لازم نیست حتماً احساس خودکشی و مرگ داشته باشیم تا فکر کنیم کمک لازم داریم.

وی ادامه داد: درواقع زدودن آفات و سموم بدون اینکه بفهمیم هرلحظه وارد ذهنمان می‌شود و اذیتمان می‌کنند می‌تواند برای همه کمک کننده باشد. پس بهتر است هرچه زودتر به احساسات و عواطف و درونتان اهمیت دهید و برای صحبت کردن به سراغ یک فرد مطمئن بروید.

کد خبر 542244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.