سردار جلالی: اماکن مقدس باید مجهز به نظام پدافند زیستی باشند

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: اماکن مقدس باید مجهز به نظامات بهداشتی و پدافند زیستی به منظور کنترل، پایش و نظارت بر امور بهداشتی در مورد اماکن و زائران باشند. تا ضمن انجام اقدامات مقتضی، تدابیر لازم را برای برطرف کردن اشکالات، آموزش کارکنان و زائران انجام دهند.

به گزارش ایمنا، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ظهر امروز در پنجمین اجلاسیه آستان های مقدس در شهرری اظهار کرد: در موضوع پدافند غیرعامل، مقام معظم رهبری همواره به این موارد تاکید جدی دارند که هرچه می‌گذرد بر اهمیت موضوع پدافند غیرعامل و پیچیدگی تهدیدات اضافه می‌شود که این امر اتخاذ یک رویکرد علمی و دانشی را در مواجهه با این تهدیدات می‌طلبد.

وی با بیان اینکه وظیفه سازمان پدافند غیرعامل، حصول اطمینان از آمادگی کشور در برابر تهدیدات است، گفت: در موضوع پدافند غیرعامل با مولفه‌هایی همچون حفاظت از دارایی‌ها، مقابله با تهدیدات، احصای آسیب پذیری‌ها و مخاطرات و پیش بینی آمادگی برای مقابله و مواجهه با بحران‌ها و شرایط سروکار داریم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: ما در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه دو دسته دارایی داریم. یکی دارایی‌های فیزیکی مانند ابنیه که هم فیزیکی بوده و هم ارزش معنوی دارد و دیگری دارایی معنوی که زوار و مردمی هستند که برای زیارت به این اماکن مقدس مشرف می‌شوند.

جلالی با بیان اینکه در بحث تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی یک استراتژی و تقسیم کار مشترک را علیه ایران اسلامی در دستور کار قرار داده‌اند، تصریح کرد: این استراتژی در سه کلمه؛ فشار همه جانبه، فشار حداکثری و فشار مادون جنگ نظامی خلاصه می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد ساختار پدافند غیرعامل در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه گفت: در مراکز مذهبی و متبرکه نیز شاهد برخی آسیب پذیری‌ها هستیم، مهمترین اقدامات در این زمینه باید مبتنی بر صیانت از مردم در برابر زمینه‌های مختلف تهدید از جمله تهدیدات زیستی و بیولوژیک باشد که نمونه بارز آن را در مسئله شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: وظیفه ساختارهای پدافند غیرعامل در آستان های مقدس و بقاع متبرکه، بررسی و احصا تهدیدات، آسیب پذیری‌ها، مخاطرات و ریسک آنها نسبت به مردم و زائران و انجام اقدامات لازم جهت برطرف کردن آن است. از همین رو اماکن مقدس باید دو دسته برنامه داشته باشند. یکی زیرساختی از جنس پیشگیری، توسعه و اصلاح برنامه‌ها و دیگری عملیاتی برای انجام اقدامات در حین بروز حادثه و تهدید. در واقع هر یک از این اماکن مقدس نیازمند فرمانده میدانی است تا در صورت بروز حوادث نسبت به مدیریت، کنترل و هدایت اقدامات، تدابیر لازم را اتخاذ کند.

جلالی تصریح کرد: اماکن مقدس باید مجهز به نظامات بهداشتی و پدافند زیستی مخصوص به خود به منظور کنترل، پایش و نظارت بر امور بهداشتی در مورد اماکن و زائران باشند تا ضمن انجام اقدامات مقتضی، تدابیر لازم را برای برطرف کردن اشکالات، آموزش کارکنان، زائران و غیره انجام دهند.

وی تصریح کرد: این اماکن در هنگام بروز حوادث و تهدیدات و شرایط اضطراری ملجا مردم هستند و بنابراین باید از قابلیت و ظرفیت چند منظورگی کارکرد در طرح‌های توسعه آستان های مقدس برای اسکان و نگهداری مردم در چنین شرایطی، برخوردار باشند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در کنار تشکیل ساختار پدافند غیرعامل در آستان‌های مقدس باید در سال یک یا دو مرتبه، نسبت به برگزاری رزمایش برای تمرین اقدامات مبتنی بر پدافند غیرعامل اقدام شود، خاطرنشان کرد: با توجه به نظام آمادگی و رزمایش دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات، سازمان پدافند غیرعامل کشور، آمادگی دارد در زمینه برگزاری رزمایش‌های پدافند غیرعامل با آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه نهایت همکاری و مشارکت را داشته باشد.

منبع: فارس

کد خبر 542190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.