بهترین راهکارهای مقابله با همسران شکاک چیست؟  

شکاکی یکی از بدترین اخلاق افراد در جامعه است که اگر در جوانی درمان نشود در زمان ازدواج و تشکیل خانواده به مشکل بر می‌خورد این افراد نسبت به اطرافیان و همسر خود بدبین هستند و آنها را زیر ذره‌بین می‌گذارند در روابط عاطفی بسیار سرد هستند و خصوصیات اخلاقی درستی ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعتماد و احترام دو محور اصلی و بسیار مهم هر رابطه‌ای هستند که در صورت آسیب هریک از آنان ممکن است رابطه کاملاً از بین برود، شک به همسر می‌تواند هم احترام و هم اعتماد را در زندگی زناشویی از بین ببرد و این گونه باعث از هم پاشیدن زندگی مشترک شود، معمولاً این افراد نسبت به همه بی اعتماد و بدگمان هستند و احساس بی اعتمادی خود را به گردن نمی‌گیرند.

نشانه‌های رفتاری افراد بدگمان

معمولاً افراد بدگمان، نسبت به همه افراد، بی‌اعتماد و شکاک هستند و مسؤولیت احساس بی‌اعتمادی خود را به عهده نمی‌گیرند و آن را به دیگران نسبت می‌دهند، این افراد اغلب تحریک پذیر، پرخاشگر و خشمگین‌اند و حالت متخاصم دارند. افراد متعصب و جزم اندیش، افرادی که مدارکی دال بر تخلف دیگران از قانون گردآوری می‌کنند، کسانی که به همسر خود بدون وجود دلایل و مدارک کافی سو ظن مرضی دارند و اشخاص بدعنقی که اهل دعوا و مرافعه isjkn و اغلب دچار اختلال شخصیت پارانوئید یا همان اختلال شخصیت بدگمان هستند.

این افراد مشغولیت دائم ذهنی و شکی اثبات نشده در مورد وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان و اطرافیان دارند و از اعتماد کردن به دیگران اکراه داشته و حتی اگر کسی یک بار به آنها توهین کرده، آسیبی رسانده یا بی‌احترامی کرده باشد، هرگز او را نمی‌بخشند.

همچنین افراد با اختلال بدگمان، چنانچه با کوچک‌ترین نکته‌ای احساس کند به شخصیت یا اعتبارش لطمه وارد شده است (حتی اگر دیگران چنان معنایی را در آن نکته نیابند) شتابان واکنشی خشمگینانه نشان می‌دهد یا به ستیز می‌پردازد، معمولاً تنش عضلانی، ناتوانی از آسوده بودن، نیاز به کاوش محیط برای یافتن سرنخ‌ها از ویژگی‌های این بیماران است.

حالت عاطفی آنان اغلب جدی است، برخی از پیش فرض‌های آنها در بحث و جدل‌هایشان ممکن است نادرست باشد اما در بسیاری موارد گفتاری منطقی و حتی گاه بسیار شیوا دارند، همچنین ویژگی بنیادین شخصیت پارانوئید یا بدگمان، میل نافذ و فراگیری برای تفسیر کردارهای دیگران به رفتاری است که گویا به قصد تحقیر یا تهدید بیمار انجام شده است.

تأثیرات شکاک بودن والدین بر روی فرزندان

بدگمانی و شکاکی در خانواده مثل ویروس است که سریع بین افراد انتقال می‌یابد، یعنی اگر پدر خانواده به مادر بدبین باشد این شکاکی به پسر سرایت می‌کند ودر نوجوانی ابتدا به خواهرانش بدگمان می‌شود که بدبینی یکی از ویژگی بارز دیده می‌شود ولی در بسیاری از بیماری‌ها شایع روانی دارد. انسان‌های شکاک دارای شخصیت کنترل گر هستند یعنی اینکه دائم همسر خود را چک می‌کنند و تمام حرکات و رفتار او را زیر زره بین می‌گذارد و در حال تست کردن لحظه به لحظه همسرشان هستند که در ذهن خود افکار پریشان را کنار هم مانند پازل می‌گذارند و همسر خود را محکوم می‌کنند. آنها خیلی زیرکانه و طوری استدلال می‌کنند که گاه برخی از درمانگران تازه کار را به اشتباه می‌اندازند که در مسائل اخلاقی مبادی و آداب هستند و شکاکی خود را با متعصب بودن روی خانواده توجیه می‌کنند.

علت‌های به وجود آمدن شک در همسر

عشق و علاقه زیاد

بسیاری از مواقع علاقه و عشق زیاد بین زوجین به بدبینی و شک ختم می‌شود. زیرا فرد شکاک تنها همسرش را متعلق به خود می‌داند و طبیعتاً هر نوع رفتار خارج از منزل او برایش سخت و غیر قابل هضم است، به تدریج این عشق و علاقه به نوعی شکست از دیدگاه خودش تبدیل می‌شود و هر لحظه به فروپاشی زندگی خود فکر می‌کند.

عدم شناخت کافی همسر

گاهی اوقات دلیل شک فرد به همسرش عدم شناخت کافی از اوست. اگر فرد قبل از ازدواج شناخت کافی از همسرش به دست نیاورد و پس از ازدواج همسر خود را متفاوت از معیارهایش ببیند متوجه اشتباه در

بهترین راهکارهای مقابله با همسران شکاک چیست؟  

انتخاب خود است و دچار نوعی نفرت و انزجار نسبت به همسرش می‌شود که این خود دلیل پیدایش بهانه‌گیری ها و بدبینی‌های بیمار گونه او می‌شود.

شک بیمارگونه

افرادی که به اختلالات بدبینی مبتلا هستند به شدت نسبت به شریک زندگی خود و در وهله بعدی به اطرافیان خود شک دارند و نسبت به آنها بدبین هستند و این دسته از افراد دارای یک زندگی موفق و همسر مطیع هستند، به دلیل داشتن شک بیش از اندازه ارتباطات بسیار محدودی با دیگران دارند و درمان آنان بسیار مشکل است و حتی به پزشک هم اعتماد ندارند.

افزایش خیانت در جامعه

افزایش خیانت در بین افراد موجب افزایش شک در جامعه شده است به طوری که اگر فرد دارای استعداد ژنتیکی شکاکیت بوده و تجربه تلخی را در گذشته داشته باشد با دیدن خیانت در جامعه، شک در او افزایش می‌یابد. افراد باید به این امر واقف باشند که شکاکیت مسری است و موجب تحریک کردن و انتقال آن به طرف مقابل می‌شود.

شخصیت افراد شکاک در اجتماع

چنین افرادی ضد قانون هستند و از قانون خانه و مدرسه و جامعه فرار می‌کنند که این اختلال از سن ۱۵ سالگی شروع می‌شود و رفتارهایی از قبیل دزدی، تجاوز به حقوق دیگران، فریب کاری و دروغ گویی می‌زنند. عدم احساس مسئولیت و نسبت به ایمنی خود و دیگران سهل انگاری دارند که با ناتوانی برای حفظ رفتار شغلی به تعهدات مالی تظاهر می‌کنند از دزدیدن مال دیگران احساس پشیمانی ندارند و این اختلال در جوانی درمان می‌یابد که یکی از ویژگی‌های افراد شکاک در اجتماع می‌باشد.

اختلال افراد شکاک در روابط عاطفی

چنین افرادی که چنین شخصیتی دارند در روابط بین فردی ناتوان هستند و عواطف و رفتار تکانشی بارزی دارند در دوستی بی‌ثبات و در روابط بین فردی پرتنش هستند و اختلال هویت مستمر دارند، افراد شکاک دائم در هر مشکلی تهدید به خودکشی یا آسیب رساندن به خویشتن می‌کنند که بی‌ثباتی عاطفی به دلیل ماهیت واکنشی خلق، احساس پوچی، خشم شدید و تفکر بدبینانه وابسته به استرس یا علائم تجزیه‌ای شدید دارند.

با افراد شکاک چگونه رفتار کنیم؟

حال موضوعی که مطرح است نحوه برخورد با افراد شکاک است؛ شکاک بودن یکی از طرفین در ازدواج می‌تواند چندین و چند دلیل مختلف داشته باشد از جمله این دلایل می‌توان حسادت کردن یکی از طرفین، سو ظن داشتن یکی از آنها، حس مالکیت بر طرف مقابل، نداشتن امنیت از طرف مقابل و بسیاری موارد دیگر را نام برد. در این حالت زندگی برای فردی که با انسانی شکاک زندگی می‌کند به یک کابوس دائمی و همیشگی بدل خواهد شد.

هرگز سعی در تلافی کردن رفتارهای وی نداشته باشید: (زندگی میدان جنگ نیست)، رازهای رابطه‌های تمام شده ی خود را به همسرتان بازگو نکنید. (تا حد معقول وی را در جریان بگذارید.)

روی نقطه ضعف همسرتان دست نگذارید: به طور مثال اگر برادر یا خواهر شما در انجام کاری از همسرتان بهتر است و شریک شما بر روی این موضوع حساس می‌باشد، به روی وی نیاورید، به عبارتی سعی در مقایسه‌ی وی با دیگران نداشته باشید.

سعی کنید بدون اینکه شریکتان متوجه شود با یک مشاور در تماس باشید و از راهکارهای وی برای آرام کردن شرایط فعلی کمک بگیرید. مثل روزهای اول رابطه به همسرتان محبت کنید. توجه داشته باشید که عمده دلیل شکاک بودن افراد به دلیل احساس تکراری شدن یا فراموش شدن توسط شریک عاطفی خودشان است، پس بهترین روش برای حل این موضوع در درجه اول محبت کردن است.

چگونه شک خودمان به همسر را مداوا کنیم؟

اگر توهم این را دارید که او به شما خیانت می‌کند، فقط خودتان را آزار می‌دهید. آسان‌ترین کار فکر کردن به مسائل منفی و دلیل تراشیدن برای آنها است پس هنگامی که این تفکرات به سراغ شما می‌آید به این فکر کنید که او شما را انتخاب کرده و هنوز در کنار شما است و می‌خواهد در کنار شما بماند و زندگی کند پس قصد ترک یا خیانت کردن به شما ندارد.

اگر به همسرتان شک کرده‌اید و او متوجه شک شما نشده باشد

باید روی خودتان کار کنید تا کاملاً شک را فراموش کنید و با محبت کردن بی‌قید و شرط به همسرتان شک‌ها و ناآرامی‌ها را از بین ببرید.

اگر همسر شما متوجه شک شما شده باشد

به اشتباه خود اعتراف کنید و از او معذرت خواهی کنید، بعد با رفتارهایتان به او بفهمانید که کاملاً به او اعتماد دارید و بدون قید و شرط به او محبت کنید و عشق بورزید.

آیا مشاوره کمکی به درمان شکاک بودن فرد می‌کند؟

نحوه برخورد با افراد شکاک می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد، اگر شما انسان شکاکی هستید در این حالت به شما توصیه می‌شود که کمی خودتان را به جای طرف مقابل بگذارید. به تمامی دلایلی که برای خود تراشیده و همسرتان را محکوم کرده‌اید خوب نگاه کنید و اگر خودتان را تبرئه کردید بدانید که شما در حال اشتباه هستید.

چرا که حتی خودتان هم به گفته‌های خودتان اعتماد ندارید و می‌دانید که تمام آنها بهانه‌ای ساده بیشتر نیستند و این حالات برای شما نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. با تمام این دلایل اگر باز هم شک شما به جا است پس نهایتاً با همسر خود صادقانه و بدون متهم کردن وی صحبت کنید و دلیل هر آنچه که به نظر شما خطاست از او جویا شوید و بررسی کنید که عقلانی و منطقی هستند یا خیر، بهترین کمک برای شما یک مشاور خانواده است چرا که او کاملاً بی‌طرفانه قضاوت کرده و مسئله را برای‌تان روشن می‌کند.

راه حل‌هایی برای مقابله با شک همسر را بدانید

اگر شکاکیت همسرتان یک مشکل جدی روانی و نیازمند مراجعه به روان شناس نباشد شما می‌توانید با راهکارهای این بخش از نمناک به مرور او را تغییر دهید تا یاد بگیرد بدون نگرانی به شما اعتماد کند.

گذشته خود را مرور کنید

اگر در گذشته احساس می‌کردید باید او را از رفتنتان بترسانید تا بیشتر قدر بودنتان را بدان دو شیطنتی داشته‌اید که به غیر از او مرد دیگری را نیز تحریک می‌کرد، باید بدانید که این خود شما بوده‌اید که بذر شکاکیت را در دل همسرتان کاشته‌اید و ریشه‌های اعتماد را در زندگی مشترک خشکانیده‌اید و شک کردن و ترسیدن را به عادتی همیشگی برای یک مرد تبدیل نموده‌اید عادتی که با انجام ندادن این کارها توسط شما از سر او بیرون نمی‌رود.

نقطه حساسیت او را بیابید

بهترین شیوه برخورد با همسر شکاکتان این است که به ریزه کاری‌های رفتاری‌تان فکر کنید و نقطه حساسیت او را بشناسید و مراعاتش را بکنید.

با او حرف بزنید

لازم نیست برای از بین بردن شک در همسرتان خودتان را در خانه حبس کنید و تارک دنیا شوید بلکه با او صحبت کنید و به توافق نسبی در مورد رفتار درست برسید و بعد از این صحبت اگر باز هم شکاکیت نشان داد با آرامش و کم کم برای تغییر ذهنیت او تلاش کنید. با لجبازی و زور حرف خودتان را به کرسی ننشانید زیرا در صورت نادیده گرفتن مردهای شکاک آنها خطرناک‌تر می‌شوند پس از قانون‌هایی که با هم تعریف کرده‌اید پیروی کنید.

باج ندهید

اگر مشکل اصلی همسرتان کار شماست و شما می‌خواهید به خاطر او محل کارتان را تغییر دهید دست نگه دارید زیرا حتی بعد از چنین تصمیمی، شک کردن‌های همسرتان بیشتر می‌شود پس، باج ندهید و با پذیرفتن مقصر بودنتان در خانه ننشینید. همسرتان شما باید در برخی از محدوده‌های زندگی شما وارد نشود و شما را به گرفتن تصمیم‌هایی وادار نکند بنابراین به خاطر حساسیت‌های بی موردش از اجتماع فاصله نگیرید.

پنهان کاری نکنید

آنچه حال یک مرد شکاک را از قبل بدتر می‌کند پنهان کردن یک موضوع ساده و بی اهمیت از او است. برای اعتماد کردن او به شما در قدم اول او باید صداقت را از شما ببیند. پنهان کاری و آشکار شدن دروغ‌ها می‌تواند هر مرد سالمی را به تردید بیندازد پس باید بدانید پنهان کاری تأثیری بزرگ در زندگی شما می‌گذارند باید صادق باشید.

مرزبندی کنید

اگر همکار شما بدون دانستن اینکه شما متأهل هستید از شما خواستگاری کند، این موضوع را حتی برای خندیدن با شوهرتان در میان نگذارید. هیچ وقت رمز ایمیل و شبکه اجتماعی را در اختیار همسرتان نگذارید و البته خودتان هم چنین کارهایی را امتحان نکنید.

تلافی نکنید

زندگی مشترک میدان جنگ نیست و راه حل آرام کردن همسر شکاک، بیشتر کردن تردیدهایش نیست. اگر از همسرتان رنجیده‌اید، برای تلافی کردن موقعیتی را به وجود نیاورید که احساس شک بیشتری کند.

بهترین راهکارهای مقابله با همسران شکاک چیست؟  

به سراغ گذشته نروید

اگر قبلاً سابقه نامزدی شکست خورده‌ای را داشته‌اید، از همسرتان پنهان نکنید و این قضیه را به اطلاع شریک زندگی‌تان برسانید اما به جزئیات وارد نشوید. هرگز درباره رازهای رابطه تمام شده خود به همسرتان چیزی نگویید. هرگز نگذارید همسرتان در مورد موضوعاتی که مربوط به گذشته شماست بیش از حد سوال کند شما باید رازهای خودتان را داشته باشید و در مکان‌های خصوصیتان احساس امنیت کنید و خودتان هم به گذشته او وارد نشوید.

روی نقطه حساس دست نگذارید

همه مردها در مورد یک موضوع واحد مثل مردهای دیگر حساسیت دارند زیرا همه آنان دوست دارند در زندگی یکه تاز باشند و تحمل ورود هر مرد دیگری را به زندگی نداشته باشند. گاهی همسرتان آنچنان حساس می‌شود که حتی تحمل شنیدن حرف‌هایی در مورد برادر و پدر شما را هم ندارند.

اگر فکر می‌کنید پدر و برادرتان در برخی کارها از همسرتان بهتر عمل می‌کنند و اگر این فکرها را در مقابل او به زبان می‌آورید، زندگی مشترکتان را نابود می‌سازید.

مردها از مقایسه شدن بیزارند و اگر پای مرد دیگری حتی برادر شما به زندگیشان باز شود، کلافه می‌شوند. پس هیچگاه آنها را مقایسه نکرده و تصور نکنید این جملات می‌تواند عملکرد همسرتان را بهتر و او را باانگیزه تر کند.

خانه را میدان جنگ نکنید

مدام در مورد این موضوع دعوا نکنید. حتی بدون حضور همسرتان با یک مشاور خانواده صحبت کنید و برای کم کردن حساسیت همسرتان یا رسیدن خودتان به آرامش از راهکارهایی که او به شما آموزش می‌دهد استفاده کنید.

به همسرتان مانند روزهای اول ازدواج محبت کنید

اگر همسرتان احساس کند برای شما تکراری شده و فراموش گشته و نادیده گرفته می‌شود و به اندازه دیگران نمی‌تواند شما را شاد کند، ممکن است آسیب زیادی ببیند و حتی به مردی شکاک تبدیل شود پس به او بگویید در همه لحظات زندگی مشترکتان قلب شما را در اختیار او قرار دارد و جز او به کس دیگری فکر نمی‌کنید و مانند اوایل ازدواج با او با محبت رفتار کنید.

کد خبر 542135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.