شهردار قم: پژوهش‌های دانشگاه به نیازهای جامعه متصل شود

شهردار قم جدا بودن پژوهش‌های دانشگاهی از نیازهای جامعه را علت پایین بودن بهره‌وری تحصیلات دانشگاهی دانست و گفت: برای رفع این معضل لازم است تا تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی دانشگاه‌ها به جامعه هدف متصل شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری شهرداری قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در نشستی به مناسبت هفته پژوهش با حضور در دانشگاه حضرت معصومه (س) شهر قم با مدیران، اعضای هیئت‌علمی، اساتید و جمعی از دانشجویان این دانشگاه دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار ضمن بیان اهمیت توجه به علم در آموزه‌های دینی گفت: یک‌هشتم از آیات قرآن کریم در خصوص علم و تفکر نازل‌شده است و علم، تقوا و جهاد سه جایگاهی است که قرآن کریم در آن نسبت به اصل برتری افراد نسبت به یکدیگر تأکید داشته است و هر سه این مقوله‌ها باید در دانشگاه پررنگ باشد.

شهردار قم جهت‌گیری دانشگاه‌ها بر مبنای تقوا و مسیر الهی را یادآور شد و با تأکید بر اینکه سررشته و غایت همه رشته‌های تحصیلی باید تبلور جلوه‌ای از خداوند متعال باشد، تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به این معنا است که آن تقوایی که در آموزه‌های دینی وجود دارد وارد فضای دانشگاه‌ها شود تا روح تقوا در برنامه‌ریزی و تلاش‌های علمی نهاد آکادمیک نهادینه شود.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی کشور از دوره ابتدایی دچار مشکل است، یادآور شد: در سیستم آموزشی کنونی کشور دانش آموزان آن‌چنان‌که باید نه برای زندگی آینده مهارت لازم را می‌گذرانند و نه برای کار در اجتماع و کارآفرینی آموزش می‌بینند.

سقائیان‌نژاد با تأکید بر ضرورت توجه به شایستگی‌ها در مسئله علم و پژوهش گفت: هم‌اکنون بخش زیادی از پژوهش‌های بنیادین دانشگاهی از جامعه به دورافتاده است.

وی بابیان اینکه اگر علم، تقوا و برنامه‌ریزی با یکدیگر توأم شود مسیر پیشرفت و توسعه کشور در ریل منطقی‌تر قرار می‌گیرد، گفت: هم‌اکنون بسیاری از بودجه‌های دانشگاه‌ها صرف امور جاری می‌شود و سهم چندانی به بخش پژوهش تعلق نمی‌گیرد.

شهردار قم با اشاره به لزوم تحول در ساختار آموزشی و پژوهشی کشور اظهار کرد: علت پایین بودن بهره‌وری در دانشگاه‌ها به خاطر عدم اتصال آن‌ها به جامعه است؛ نظام آموزشی باید فضاسازی لازم را برای متصل شدن دانشجویان و اساتید به جامعه باهدف رفع معضلات و کاربردی شدن پژوهش‌ها و تحقیقات ایجاد کند.

کد خبر 542119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.