ساروی‌ها‎ ‎‏ مهمان "گت چله‌شو" ‏

با برگزاری، بزرگ‌ترین مراسم "گت چله‌شو"، این بار ساروی‌ها جمع شدن‌ها و دورهمی‌ها را به همت ‏شهرداری در اجتماع بزرگتری برگزار کردند، اجتماعی که شامل شهروندان پویا و با نشاط است. ‏

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری ساری، قدیم‌ترها اهالی خانه و خانواده دور هم جمع شده و چله شو را برگزار می‌کردند، از صبح انواع شیرینی و خوراکی‌های محلی از پشت‌زیک گرفته تا بئودونه و پیسه‌گندله توسط زنان خانه برای برگزاری مراسم شب یلدا آماده می‌شد. هر منطقه اگرچه خوراکی‌های خاص خود را دارد اما انار و هندوانه وجه مشترک سفره مازنی در این شب است.

ورف دشو یا ورف شکر یکی از خوراکی‌های مورد علاقه مازندرانی‌های قدیم در شب یلدا بود، خوراکی که از برف تازه و تمیز و همچنین شکر یا شیره میوه‌ها تهیه می‌شد. شب یلدا بزرگترهای فامیل برای بچه‌ها و دیگران داستان‌هایی مخصوصاً از شاهنامه تعریف کرده و این شب بلند را به صبح می‌رساندند. البته خوراکی‌ها بسیار است و آداب و رسوم مردم مازندران در این شب بیشتر.

ساروی‌ها آن جمع شدن‌ها و دورهمیها را این بار به همت شهرداری در اجتماع بزرگ‌تری برگزار کردند، اجتماعی که شامل شهروندان پویا و با نشاطی است که با زنده نگه داشتن سنت‌های گذشته و یادآوری آن به نسل جدید، در کنار حفظ یک خرده فرهنگ، به تقویت تمدن بزرگ ایرانی کمک کرده و سبک تمدنی ایرانی اسلامی را توسعه داده‌اند. امشب آمفی‌تئاتر بوستان ولایت ساری میزبان شهروندانی بود که ساعتی را به شادی و مهربانی در کنار هم سپری کردند و با حضور خود گرمابخش محفلی بودند که به درخواست و علاقه آن‌ها برگزار شده بود.

شهرداری و شورای اسلامی شهر ساری با نگاهی نو پای در مسیری جدید گذاشته است که در این مسیر منافع مردم ارجح بر تمامی امور است. رفاه شهروندان و نشاط اجتماعی در اولویت است.

نقالی‌، حافظ‌خوانی قصه‌خوانی، اجرای موسیقی مازندرانی از برنامه‌های شاخص مراسم گت‌چله شو بود.

در این مراسم از احمدی کارآفرین ساروی، ثریا محمدی، درزی و شعبانی قصه‌خوانان، باوند حافظ‌خوان و گرزین و بابازاده که برای اجرای این مراسم تلاش کردند با تقدیم هدایایی قدردانی کردند.

کد خبر 542103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.