دخالت دادن روحانیون در تدوین قانون اساسی از کارهای مدبرانه امام بود

آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای عضو مجلس بررسی نهایی قانون اساسی گفت: از جمله کارهای مدبرانه امام دخالت دادن روحانیون و حوزویان در تدوین قانون اساسی بود.

به گزارش ایمنا، آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای عضو مجلس بررسی نهایی قانون اساسی در مراسم گرامی‌داشت هفته پژوهش و رونمایی از کتاب «روایت اساسی» تاریخچه حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: خوب بود که بحث تاریخی بر روی مبانی حقوقی انجام می‌گرفت زیرا سیر تاریخی عجیبی در این رابطه وجود دارد. یکی از نقص‌های دانشگاهی ما ضعف پژوهش است و با این همه پژوهش که انجام می‌شود در این زمینه، باز هم ضعف داریم. من بنیه علمی ندارم اما سعی کردم در حوزه حقوقی و فقهی حرف تازه‌ای بزنم و امیدوارم در دانشگاه‌های ما بیشتر به حقوق اساسی پرداخته شود.

خامنه‌ای ادامه داد: انقلاب اسلامی مصداق حکومت الهی به رهبری امام بود و امام بسیار مدبرانه فکر کرد. از جمله کارهای مدبرانه ایشان، دخالت دادن روحانیون و حوزویان در تدوین قانون اساسی بود. در ابتدا مسخره می‌کردند که یک سری آخوند در حال تدوین قانون اساسی هستند و می‌گفتند اصلاً کار شما نیست و بعدها مشخص شد خودشان چقدر ضعیف بودند اما روحیه علما خوب بود و در آن دوران، تمام تلاش‌ها این بود که این کار انجام نشود. قانون اساسی ما، شاید تنها قانون اساسی باشد که مردم با آن همراه شدند و هزاران نفر برای ما نظرات خودشان را فرستادند.

وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی فقط برای دانستن محض نیست و باید به آن عمل شود. قانون اساسی به زحمت از مسیر خود گذشت و رأی آورد و به مسند نشست و پایه نظام جمهوری اسلامی ایران را شکل داد که امروزه در حال زشت و قبیح کردن آن هستند. بعد از تشکیل حکومت اسلامی، ولایت فقیه شکل گرفت، ولایت فقیه همان حکومت حکیم است و باید حاکم یک حکیم باشد یعنی منافع خودش برایش مهم نباشد اما منافع دیگران برایش مهم باشد.

خامنه‌ای افزود: بعد از انقلاب دولتی که بر پایه قانون اساسی شکل بگیرد خیلی کم داشتیم و من خودم خیلی کم به این رؤسای جمهور رای دادم و شاید یکی از وظایف شورای نگهبان این باشد که نامزدشدن‌ها با زور و تزویر و فریب از بین برود.

عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده شورای نگهبان نیز در این مراسم گفت: پژوهش پایه و اساس رشد و پیشرفت هست و در کشور ما نیز علاقمندان جوان زیادی دارد. در حوزه حقوق اساسی با توجه به جایگاه قانون اساسی در ایران و ویژگی‌های اساسی آن کار به نقطه مطلوب نرسیده است و گاهی اسف‌بار است که می‌بینیم دوستان در دانشگاه‌ها اطلاعات لازم را ندارند و حقوق اساسی از جمله نیازهای جوامع مختلف از جمله ما است که رژیم ستمشاهی را پشت سر گذاشت و در نهایت با انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

این عضو شورای نگهبان افزود: تاکید امام رضوان‌الله تدوین هرچه سریع‌تر قانون اساسی بود و شهید بهشتی تلاش زیادی در این رابطه داشتند و اکنون نیز سندی که نقشه راه کشور بود بعد از چهل و چند سال در حال اجرا است. در پژوهشکده شورای نگهبان، پژوهشگران در تلاش هستند سهم خودشان را برای شناساندن قانون اساسی ایفا کنند در مباحث حقوق عمومی و اساسی نیز روشنگری می‌کنند و امروز یکی از کتاب‌هایی که به همت پژوهشکده ما دکتر نورایی تدوین شده است رونمایی می‌شود.

سخنگوی سابق شورای نگهبان در پایان گفت: حضرت امام خامنه‌ای در همین هفته نکته کلیدی اشاره کردند و آن روایتگری صحیح از درون خانواده انقلاب است که روایتگر کارهای کشور خودمان باشیم و اگر ما روایت نکنیم دشمن روایت می‌کند و دشمن هرچه به نفع خودش باشد می‌گوید و حرکت امروز یک گام در مسیر روایت‌گری از آن چیزی است که ۴۲ سال پیش اتفاق افتاد.

در پایان این مراسم، کتاب «روایت اساسی» مهدی نورایی رونمایی شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 541901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.