بورس امروز سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

امروز در محدوده کف خط روند شاخص کل شاهد بهبود وضعیت کلیت بازار بودیم پیش بینی می‌شود در صورتی که این سطح از دست نرود از روزهای آینده وضعیت بازار بهبود یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش سه هزار و ۷۵۴ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۹۱ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش سه هزار و ۷۳۸ واحدی در سطح ۳۴۵ هزار و ۴۵۹ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۲۹ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۱.۰۷ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۷۲ واحدی به سطح ۱۸ هزار و ۵۹۰ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۰ هزار و ۳۰۸ و ۶۹ هزار و ۵۲۴ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد و ۲۲۸ و یک میلیارد و ۵۳۷ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

امروز در محدوده کف خط روند شاخص کل شاهد بهبود وضعیت کلیت بازار بودیم پیش بینی می‌شود در صورتی که این سطح از دست نرود از روزهای آینده وضعیت بازار بهبود یابد.

اخبار بازار

خبر مثبت و مهم دیگر برای بازار سرمایه

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اصلاح خواهد شد: برخی واحدهای فولادی و پتروشیمی فردا جلسه مشترکی دارند تا در خصوص امکان تعیین یک فرمول منصفانه جدید تعیین خوراک گاز طبیعی، همفکری شود. وزارت اقتصاد در حال تدوین یک بسته ویژه در جهت رفع نگرانی‌های بازار سرمایه است. در بسته موضوع اصلاح فرمول غیرمنطقی خوراک پتروشیمی نیز گنجانده شده است

واریز منابع به صندوق تثبیت بازار با جدیت دنبال می‌شود

محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی: برای سر و سامان دادن به بازار سرمایه، مسیرهای متنوع و متفاوتی انتخاب شده که می‌تواند به رونق روز افزون آن کمک کند.

توجه به اینکه رئیس جمهوری بر صندوق تثبیت بازار سرمایه به منظور کمک به سرمایه‌گذاران بازار تأکید کرده است، اقدامات بسیار خوب و قابل توجهی به منظور بهبود بازار سرمایه و رونق آن از سوی مدیران کشور صورت گرفته است. در بودجه ۱۴۰۱، اقدامات قابل توجهی برای بخش‌های مختلف اقتصادی کشور به ویژه بازار سرمایه در دستورکار قرار گرفته است که امیدواریم گامی بزرگ در جهت شکوفایی اقتصاد کشور برداشته شود. با توجه به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید با دقت و وسواس بسیار عملیاتی شود، در حال حاضر تا پایان سال جاری تخصیص این ارز برای دارو، آرد و نان در نظر گرفته شده است.

اخبار شرکت‌ها

بی‌نیازی کشور از واردات ورق رویه خودرو

شجاعی، مدیر عامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری ضمن تشریح وضعیت طرح‌های توسعه در این شرکت، از خودکفایی کشور در تولید ورق‌های بدنه رویه خودرو در آینده نزدیک خبر داد. وی همچنین خواستار مساعدت مسئولین ملی و منطقه‌ای برای تأمین مواد اولیه و صدور مجوز احداث طرح نورد و افزایش ظرفیت ۳۵۰ هزار تنی در این شرکت شد.

غگز: شرکت گز سکه در دوره سه ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ به ازای هر سهم ۳۸۸ ریال زیان شناسایی کرده است. این در حالی است که شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۱۵۷ ریال زیان شناسایی کرده بود. غگز با سرمایه ثبت شده ۴۹,۱۹۰ میلیون ریال طی عملکرد سه ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۹ هزار و ۶۹ میلیون ریال زیان شناسایی کرده است.

وتوصا: شرکت گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۷۲۸ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶% افزایش داشته است. «وتوصا» با سرمایه ثبت شده چهار هزار میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ مبلغ دو میلیون ۹۱۳ هزار و ۶۰۵ میلیون ریال سود محقق کرده است.

چدن: شرکت تولیدی چدن سازان در دوره شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۱۴۸ ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۸ درصد افت داشته است.«چدن» با سرمایه ثبت شده هشت میلیون و ۶۲۹ هزار و ۸۱۳ میلیون ریال طی عملکرد شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ یک میلیون و ۲۷۳ هزار و ۹۵۰ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است. شرکت در گزارش تلفیقی مبلغ یک میلیون و ۷۲۹ هزار و ۴۵۵ میلیون ریال سود خالص شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افت داشته است.

ولیز: شرکت لیزینگ ایران در دوره شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۵۹۴ ریال زیان شناسایی کرده است. این درحالی است که شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۴۴۲ ریال زیان شناسایی کرده بود. ولیز با سرمایه ثبت شده ۶۰۰ هزار میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۳۵۶ هزار و ۳۳۸ میلیون ریال زیان شناسایی کرده است.

دانا: شرکت بیمه دانا در دوره شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۱۱۳ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش داشته است. «دانا» با سرمایه ثبت شده چهار میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۴۵۱ هزار و ۷۹۲ میلیون ریال سود محقق کرده است.

شکلر: شرکت نیروکلر در دوره هشت ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ به ازای هر سهم دو هزار و ۶۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲% افزایش داشته است. «شکلر» با سرمایه ثبت شده ۵۰۰ هزار میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ مبلغ یک میلیون و ۳۲ هزار و ۵۶ میلیون ریال سود محقق کرده است.

اخبار بازارهای جهانی

پروپیلن: پروپیلن برای پنجمین هفته متوالی کاهش قیمت داشته است. در این هفته نیز به زیر هزار دلار کاهش داشت. پروپیلن CFR چین در هفته اخیر قیمت ۹۹۱ دلار را ثبت نمود. عقب نشینی خریداران در بازار و کاهش تمایلات خرید منجر به کاهش قیمت‌ها شده است. در واقع باید گفت روند کاهشی قیمت نفت به عنوان صنعت بالا دست از هیجانات خرید کاسته است و خریداران را محتاط کرده است. قیمت پروپیلن وارداتی چین هم در هفته‌ای که گذشت ۱۰ دلار کاهش داشت. زیرا خریداران چینی با توجه به کمتر بودن قیمت‌های داخلی تمایل کمتری به خرید محموله‌های وارداتی داشتند. در کره جنوبی اما حجم عرضه‌ها محدود شده و تولیدکنندگان به دنبال فرصت آربیتراژی مناسب هستند تا محموله‌های خود را در اروپا به فروش برسانند.

اوره: قیمت اوره در هفته‌ای که گذشت نیز در ۹۰۰ دلار فوب ایران با ثبات باقی ماند. با توجه به فصل زمستان در اروپا انتظار می‌رود قیمت گاز همچنان بالا باقی بماند. بنابراین در بازار اوره نیز تا اواخر فوریه ۲۰۲۲ انتظار افت قابل توجه قیمت وجود ندارد اگرچه با توجه به بالا رفتن قیمت اوره و در نتیجه حاشیه سود تولیدکنندگان انتظار می‌رود تولید در اروپا افزایش پیدا کند. تقاضا در بازار هند نیز همچنان از قیمت اوره حمایت می‌کند و انتظار می‌رود این تقاضا با توجه به ذخیره سازی برای بهار و پاییز تا پایان فصل اول ۲۰۲۲ بالا باقی بماند. با تمام شدن فصل زمستان انتظار می‌رود قیمت گاز در اروپا کاهش پیدا کند. کاهش قیمت گاز به عنوان خوراک، افزایش عرضه اوره و کاهش تقاضا در فصل تابستان، می‌تواند افت قیمت اوره تا محدوده ۴۰۰ دلار در نیمه دوم ۲۰۲۲ را به همراه داشته باشد.

روی: قیمت روی بورس فلزات لندن در هفته گذشته با افزایش ۱۴۳ دلاری به سه هزار و ۳۰۵ دلار رسید و حجم معاملات خوبی در بورس فلزات لندن داشت. قیمت قرارداد آتی سه ماهه این فلز نیز با رشد ۸۳ دلاری همراه بوده است. مهمترین دلیل رشد قیمتی روی کاهش موجودی انبارها بوده و فعالان بازار معتقدند قیمت روی با کاهش موجودی انبارها حمایت خواهد شد. اسپرد قیمتی بازار نقد و آتی سه ماهه همچنان کم است در حدود ۶۰ دلار بوده و بازار در حالت بکواردیشن قرار دارد. کاهش تولید در چین به دلیل کاهش آلودگی هوا و برگزاری المپیک زمستانی پگن نیز بر کاهش عرضه و افزایش قیمت این فلز تأثیرگذار خواهد بود.

بنزن: روند نزولی در قیمت نفت در مدت اخیر بر معاملات بنزن تأثیرگذار بوده است. کاهش قیمت فیوچر نفت برنت به عنوان صنعت بالادست این محصول خریداران را دلسرد نموده و تمایلات خرید را در بازار کاهش داده است. در کل تقاضای خرید پررنگی در بازار دیده نمی‌شود و قیمت‌های پیشنهادی هم بالا نیست. این موضوع نشان می‌دهد خریداران محتاطانه عمل می‌کنند. در واقع نوسانات قیمت در صنعت بالا دست این محصول و احتمال افزایش عرضه با ورود ظرفیت‌های جدید مانعی بر سر افزایش قیمت محسوب می‌شود. با این حال بنزن در هفته اخیر بعد از چند هفته متوالی کاهش قیمت، افزایش جزئی داشته و قیمت ۹۰۷ دلار را ثبت کرده است. دلیل این بهبود را هم افزایش قیمت نفت در هفته گذشته می‌توان عنوان کرد.

کد خبر 541837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.