تدوین نقشه جامع فرهنگی شهر زنجان

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان گفت: نقشه جامع فرهنگی و اطلس اجتماعی شهر زنجان تدوین می‌شود.

به گزارش ایمنا، غلامرضا نظری با بیان اینکه سبک زندگی و هویت، دو اصل اساسی برای برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان به شمار می‌رود، اظهار کرد: در بحث سبک زندگی ایرانی–اسلامی، موضوعات مختلفی از قبیل زیست شهری، نشاط اجتماعی و مسائل مرتبط با این موارد مطرح است. همچنین در بحث هویت نیز مواردی چون هویت شهری، هویت دینی و انقلابی و هویت محلی مطرح بوده و برنامه‌ریزی بر روی آن انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای برنامه‌های این سازمان، نگاه محله‌محور داریم، افزود: با توجه به اینکه مساجد را به عنوان پایگاه‌های فرهنگی غنی شهری داریم، به همین خاطر اولویت نیز با مساجد خواهد بود و این بدان معنی است که کارهای انجام شده در محلات با محوریت مساجد بوده و سایر گروه‌های ذی‌مدخل که می‌توانند در این زمینه فعال باشند نیز نقطه تجمیع همه آن‌ها مساجد خواهد بود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان خاطرنشان کرد: کارهایی نیز در همین راستا تا به امروز انجام شده که برخی از آن‌ها به مرحله تصویب در شورای اسلامی شهر زنجان رسیده و در مرحله انجام است.

نظری با بیان اینکه یکی از کارهایی که بعد از روی کار آمدن شورای ششم محقق شد، بحث شورای اجتماعی محلات بود تا بتوانیم در محلات، این شورای اجتماعی را از چند جهت راه‌اندازی کنیم، ادامه داد: اولین موضوع مهم برای تحقق این امر، واگذاری مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی محله به این شورا است.

وی تصریح کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان به همراه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر زنجان به عنوان ستاد و شوراهای اجتماعی نیز به عنوان صف، همه مواردی را که می‌توانیم در محلات انجام خواهیم داد و حتی ممکن است این موارد شامل آنچه که خود محلات به آن نیاز دارند نیز باشد که توسط شورای اجتماعی محلات به اجرا گذاشته خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان با بیان اینکه با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر، مقرر شد این طرح در چند محله به اجرا گذاشته شود، اضافه کرد: کلیات این طرح به تصویب رسیده و تا پایان امسال آئین‌نامه دقیق و مدونی برای تحقق این امر به صحن شورا ارسال خواهد شد.

نظری اضافه کرد: برای اجرای این طرح از ظرفیت امام جماعت مسجد، مدیر مدرسه، پایگاه بسیج فعال محله، سازمان‌های مردم‌نهاد و اشخاص ذی‌نفوذی که در محلات ساکن هستند، با محوریت مسجد در این عرصه استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: این اقدام در برخی از دستگاه‌ها نیز اتفاق افتاده است ولی چون ماهیت شهرداری یک ماهیت عام بوده و با عموم شهروندان سر و کار دارد، به همین خاطر نگاه ما نیز در این مجموعه نسبت به سایر دستگاه‌ها نگاه عام‌تری بوده و مرتبط با قشر خاصی نیست.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان با اشاره به اینکه امسال شش کارگروه شامل فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، بانوان و خانواده، هنری و قرآن و عترت در این سازمان تشکیل شده است، گفت: مقرر شده است در این شش کارگروه همه صاحب‌نظرانی که در سطح شهر حضور دارند، به جلسات کارگروه‌ها دعوت شده و جلسات مستمری با آن‌ها داشته و بر روی مباحث کلان فرهنگی و اجتماعی شهر نیز صحبت شود.

نظری با بیان اینکه بحث تدوین نقشه جامع فرهنگی شهر زنجان، یکی از اولویت‌های این سازمان به شمار می‌رود، تصریح کرد: اسناد این طرح آماده شده و در مرحله پایان پروپوزال مقدماتی است که به مرحله انتخاب مشاور رسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه هم‌زمان با تدوین نقشه جامع فرهنگی شهر زنجان، بحث اطلس اجتماعی شهر زنجان نیز مدنظر قرار دارد، گفت: معتقدیم باید نقاط ضعف و قوت در همه محله‌ها شناسایی شده و برای آن برنامه‌ریزی شود. با توجه به اینکه نیاز هر محله با محله دیگر متفاوت است، یکی از دلایل تدوین اطلس اجتماعی شهر زنجان نیز بر همین مبنا است که امیدواریم این بحث تا پایان امسال به مرحله انتخاب مشاور برسد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان با تاکید بر اینکه از دیگر برنامه‌های این سازمان، برگزاری سه‌شنبه‌های مشاوره است، اظهار کرد: در این راستا هفت عنوان مشاوره برای ۲۰ مسجد در ۱۰ هفته مختلف تدوین شده تا مشاورها بدون واسطه در مساجد حضور یافته و مردم نیز بسیاری از مشکلات خود را در زمینه‌های مختلف مطرح کنند.

نظری خاطرنشان کرد: در طرح جدید مساجد نیز ۱۰ مسجد انتخاب شده است تا به صورت هشت جلسه هفتگی و متوالی در مساجد مختلف، یک موضوع با مباحث مختلف با سبک زندگی و زیست شهری و یا مباحث مربوط به معضلات اجتماعی برگزار شود.

وی افزود: برگزاری کارگاه‌های عمومی، جمعه‌های نشاط، جشنواره عکاسی، جشنواره کتابخوانی، تولید محصولات سمعی و بصری و ساخت موشن‌گرافی از دیگر برنامه‌های این سازمان است.

منبع: مهر

کد خبر 541813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.