بهترین کشورهای جهان در مقابله با آلودگی پلاستیکی

کشورهایی مانند کانادا، رواندا، هند، کنیا، آلمان، نروژ، فرانسه، شیلی، سوئد و پرو برای مقابله با آلودگی پلاستیکی تلاش زیادی کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تقریباً بین ۵۰۰ تا هزار سال طول می‌کشد تا پلاستیک به صورت کامل تجزیه شود، در این صورت همه پلاستیک‌هایی که توسط ما استفاده یا ساخته شده است هنوز هم در سیاره زمین وجود دارد. تقریباً ۴۰ درصد پلاستیک‌ها فقط یک بار قبل از دور ریخته شدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و فقط ۹ درصد آن‌ها تاکنون بازیافت شده‌اند، بنابراین در این زمینه به نقطه بحرانی رسیده‌ایم. از میان ۳۰۰ میلیون تن زباله پلاستیکی که سالانه در جهان تولید می‌شود، هشت میلیون تن آن‌ها وارد اقیانوس‌ها می‌شود و باعث مرگ و میر جانداران دریایی شده است و نهایتاً وارد زنجیره غذایی انسان می‌شود. در ادامه به معرفی کشورهایی می‌پردازیم که برای مقابله با آلودگی پلاستیکی تلاش زیادی کرده‌اند:

کانادا

کانادا در ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی اعلام کرد که پلاستیک یک ماده سمی است و قانون ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های یک بار مصرف را تا پایان سال عملی خواهد کرد، حذف پلاستیک‌های یک بار مصرف یکی از مهمترین اقداماتی است که هر کشوری برای مقابله با پلاستیک آن را اجرا کرده است. در حال حاضر کشور کانادا تقریباً ۹ درصد پلاستیک‌های یک بار مصرف خود را بازیافت می‌کند. در صورتی که تغییر خاصی در این زمینه صورت نگیرد، تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۱ میلیارد دلار پلاستیک یک بار مصرف دور ریخته می‌شود.

بهترین کشورهای جهان در مقابله با آلودگی پلاستیکی

رواندا

رواندا در سال ۲۰۰۹ یعنی ۱۰ سال پس از اینکه استفاده از کیسه‌ها و بسته‌بندی‌های پلاستیکی ممنوع شد، به عنوان اولین کشور بدون پلاستیک در جهان شناخته شد. مجازات قانونی هر فردی که در این کشور از کیسه‌ها و بسته‌بندی‌های پلاستیکی استفاده کند، تا ۶ ماه زندان است. علاوه بر این، زمانی که فردی وارد مرز این کشور شود، نباید کیسه پلاستیکی به همراه داشته باشد.

هند

کشور هند در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که مصرف پلاستیک یک بار مصرف را تا سال ۲۰۲۲ میلادی ممنوع خواهد کرد. کشور هند با جمعیت ۱.۳۵ میلیارد نفر باعث تولید ۵۰۰ هزار تن پلاستیک شده است که هر ساله وارد اقیانوس می‌شود، تقریباً ۸۰ درصد پلاستیک در هند به عنوان زباله دور ریخته می‌شود. از ۳۰ سپتامبر استفاده از کیسه‌های پلاستیکی نازک که بازیافت آن‌ها بسیار دشوار است ممنوع اعلام شد، از اول ژانویه نیز استفاده از ۶ دسته پلاستیک یک بار مصرف مانند ایربادزهایی از جنس پلاستیک، پایه‌های پلاستیکی بادکنک، پرچم‌های پلاستیکی، میله آب نبات، چوب بستنی پلاستیکی و پلی استایرن برای تزئینات ممنوع خواهد شد. همچنین به کار بردن بشقاب، لیوان، کارد، چنگال و همزمن‌های پلاستیکی، بسته‌بندی جعبه‌های شیرینی، کارت‌های دعوت، پاکت سیگار و بنرهای تشکیل شده از پلاستیک نازک از اول ژانویه ۲۰۲۲ غیرقانونی خواهد بود. البته انتظار می‌رود که این سیاست با مخالفت شدید تولیدکنندگان پلاستیک در سراسر کشور مواجه شود.

بهترین کشورهای جهان در مقابله با آلودگی پلاستیکی

کنیا

در آگوست ۲۰۱۷، ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در کنیا به طور گسترده به عنوان شدیدترین ممنوعیت در جهان در نظر گرفته شد. هر فردی که در حال تولید، فروش یا حتی حمل کردن یک کیسه پلاستیکی باشد، چهار سال حبس خواهد شد یا تا سقف ۴۰ هزار دلار جریمه می‌شود. تولیدکنندگان می‌توانند برای بسته بندی محصولات از پلی اتیلن استفاده کنند. این قانون زمانی وضع شد که گزارشی مبنی بر استفاده ماهیانه ۲۴ میلیون کیسه پلاستیکی در کنیا اعلام شد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌داد که تقریباً ۲۰ کیسه پلاستیکی در معده گاوهایی بود که در پایتخت کنیا، نایروبی، ذبح می‌شدند. کنیا در ژوئن ۲۰۲۰ نیز استفاده از پلاستیک‌های یک بار مصرف را در مناطق محافظت شده ممنوع کرد.

فرانسه

فرانسه اولین کشور در جهان بود که در سال ۲۰۱۶ تولید و فروش لیوان‌، کارد و چنگال و بشقاب‌های پلاستیکی یک بار مصرف و جعبه‌های غذای آماده را ممنوع کرد. این قانون زمانی تعیین شد که انجمن بهداشت و محیط زیست فرانسه اعلام کرد که هر سال فقط یک درصد از ۴.۷۳ میلیارد لیوان پلاستیکی یک بار مصرف دور ریخته شده بازیافت می‌شود. کشور فرانسه فروش پلاستیک در فروشگاه‌ها را ممنوع کرده است؛ در حال حاضر بیشتر فروشندگان، کیسه‌های کاغذی یا جایگزین‌های دیگری با هزینه کم در اختیار خریداران قرار می‌دهند و آن‌ها را تشویق می‌کنند که چندین بار از این کیسه‌ها استفاده کنند.

بهترین کشورهای جهان در مقابله با آلودگی پلاستیکی

شیلی

شیلی اولین کشور آمریکای جنوبی بود که در سال ۲۰۱۸ استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرد، در حالی که این لایحه اولیه فقط منطقه پاتاگونیا در جنوب کشور را پوشش می‌داد، یک سال بعد به کل کشور تعمیم داده شد. تولید کنندگان پلاستیک در شیلی تخمین زده‌اند که این کشور بیش از ۳.۴ میلیارد کیسه پلاستیکی در سال استفاده می‌کند، به طوری که هر شهروند سالیانه بیش از ۲۰۰ کیسه پلاستیکی استفاده می‌کند. ممنوعیت استفاده از پلاستیک باعث شده است افراد از جایگزین‌های دیگر مانند کاغذ بهره ببرند.

سوئد

سوئد یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر بازیافت زباله شناخته می‌شود، این کشور سیاست "ممنوعیت استفاده از پلاستیک به جای بازیافت بیشتر زباله" را پیش گرفته است، زیرا به بهترین سیستم بازیافت زباله در جهان مجهز است. بیشتر زباله‌های کشور سوئد در کوره‌های زباله سوز می‌سوزد، بنابراین کمتر از یک درصد زباله‌های خانگی این کشور به محل دفن زباله منتقل می‌شود.

بهترین کشورهای جهان در مقابله با آلودگی پلاستیکی

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 541741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.