اهمیت پرداختن به پژوهش در مدارس

یک دکترای شیمی آلی گفت: پیشنهاد می‌شود که در مدارس استعدادیابی مسائل پژوهشی انجام شود، زیرا بیشتر خانواده‌ها وضع مالی خوبی ندارند و نمی‌توانند در پژوهش‌سراها ثبت‌نام کنند؛ این دسته از افراد نباید از پژوهش محروم شوند.

حمیدرضا یوسفی در گفت‎‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه در گذشته دانشگاه‌ها، به ویژه دانشگاه‌های برتر مانند اصفهان، تهران، شریف، امیرکبیر و صنعتی در هفته پژوهش بزرگان و اساتید را تجلیل می‌شد، اظهار کرد: پس از آن تجلیل از دانشجویان نیز آغاز شد و در این هفته از دانشجویانی که خدمتی کرده‌اند نیز تجلیل شد. امروزه این تجلیل به دانش‌آموزان برتر رسیده است و به تازگی به کودکان ابتدایی نیز پژوهش را می‌آموزند که البته این موضوع در مدارس دولتی کم‌رنگ است، اما در مدارس غیرانتفاعی که بودجه آن توسط خانواده‌ها تأمین می‌شود به طور مطلوبی پیش می‌رود.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: آموزش و پرورش بودجه‌ای برای آموزش پژوهش در نظر نمی‌گیرد که افراد فیزیک‌، شیمی‌، معماری و نویسندگی را بیاموزند تا بتوانند در زمان دبیرستان انتخاب رشته کارآمدی داشته باشند.

وی در خصوص اهداف پژوهش، گفت: یکی از اهداف مهم پژوهش ارائه آن است؛ افراد باید یاد بگیرند که با جسارت و قدرت، پژوهش خود را ارائه دهند تا هنگامی که وارد جامعه می‌شوند، دچار کمبود اعتماد به نفس نباشند.

یوسفی تصریح کرد: اگر مدارس و استادان این مطالب را به دانش‌آموزان آموزش دهند، پژوهش نهادینه می‌شود، اما اگر اهمیت ندهند و دانش‌آموز آن طور که باید آموزش نبیند، تنها با گفتن اینکه پژوهش خوب است کاری از پیش نمی‌رود.

وی تاکید: اگر در زمینه پژوهش، استعدادیابی شود، دانش‌آموزان جذب می‌شوند و خود آموزش و پرورش می‌تواند آن‌ها را بورسیه کند؛ از همین افراد برندگان جوایز بین‌المللی پیدا می‌شود. پیشنهاد من این است که استعدادیابی مسائل پژوهشی در مدارس وارد شود، زیرا بیشتر خانواده‌ها وضع مالی خوبی ندارند و نمی‌توانند در پژوهش‌سراها ثبت‌نام کنند؛ این دسته از افراد نباید از پژوهش محروم شوند.‌

کد خبر 541731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.