نظام تهیه طرح‌های شهری نیاز به تغییر دارد

یک دکترای شهرسازی گفت: لزوم تهیه طرح‌های متفاوت شهری و تغییر در سیستم تهیه طرح‌ها در شهرهای امروزی انکارناپذیر است.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هر سیستمی تحت تأثیر عوامل محیطی است و از آنجا که شهر یک سیستم است، ابعاد مختلف آن متأثر از عوامل محیطی اعم از اجتماعی و طبیعی است.

وی افزود: هرچقدر شهر در برابر این عوامل محیطی، تاب‌آوری بیشتری داشته باشد، می‌توان گفت که سیستم شهری به توسعه پایدار نزدیک‌تر شده است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: عواملی که سیستم شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در طول زمان و به طور مداوم در حال تغییر است لذا برنامه‌ها و طرح‌های شهری باید به نحوی طرح‌ریزی شود که تأثیر این عوامل را مدنظر قرار دهد.

اخگر اضافه کرد: طرح‌های امروزی مورد استفاده در شهرهای ما قابلیت همگام شدن با این تغییرات را ندارد لذا از کارایی لازم برخوردار نیست.

وی تاکید کرد: روند تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی زمان‌بر است و در زمان تهیه طرح ممکن است تغییرات زیادی در ابعاد مختلف شهر اتفاق بیفتد.

یک دکترای شهرسازی تصریح کرد: امروزه برنامه‌ریزان و مدیران در شهرهای توسعه یافته دنیا دیگر از طرح‌های جامع برای تعیین چشم‌انداز آینده شهر استفاده نمی‌کنند بلکه طرح‌های منعطف با قابلیت عملکردی بالا را ترجیح می‌دهند؛ این طرح‌ها قابلیت تطبیق با شرایط متفاوت را دارند و به نوعی بستری را فراهم می‌کنند تا برنامه‌ریزان و مدیران بهترین تصمیم مدیریتی را اتخاذ کنند.

اخگر گفت: نیاز است نوع و سیستم تهیه طرح‌های شهری ما نیز به این سمت برود چرا که سرعت تغییرات در شهرهای امروزی بالا است و سیستم شهری تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

کد خبر 541729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.