بورس امروز دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

در صورتی که فردا از بازار حمایت نشود پیش بینی می‌شود یک اصلاح قیمتی داشته باشیم. این سطح محدوده فیبوناچی ۶۱.۸ موج دو شاخص کل است و سطح مهمی قلمداد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۲۵ هزار ۲۴۹ واحدی به سطح یک میلیون ۲۹۵ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن با کاهش شش هزار و ۴۱۹ واحدی در سطح ۳۴۹ هزار ۱۹۷ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۱.۹۱ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۱.۷۱ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۶۷ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۶۶۳ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۰ هزار ۳۱۹ و ۵۶۷ هزار ۷۳۵ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۶ میلیارد ۹۸ و دو میلیارد ۹۴ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

در صورتی که فردا از بازار حمایت نشود پیش بینی می‌شود یک اصلاح قیمتی داشته باشیم. این سطح محدوده فیبوناچی ۶۱.۸ موج دو شاخص کل است و سطح مهمی قلمداد می‌شود.

اخبار بازار

سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: وضعیت بورس در شرایطی نیست که الان سهام دولتی را عرضه کنیم و باید مدیریت در بورس انجام شود. در یک مقاطعی عرضه سهام شاید منطقی نباشد و علیرغم اینکه عدد قابل توجیهی برای فروش سهام دیده شده ولی عملکرد آن برای فروش و واگذاری صفر است. در سال آینده عدد واگذاری سهام کم شده و در بودجه ۱۴۰۱ واقعی‌تر شده است.

وی افزود: در مورد فروش اموال هم آسیب شناسی شده، مشکل این بوده که بنگاه‌ها می‌گفتند با فروش اموال هزینه جاری می‌شود و به حساب خزانه می‌رود. برنامه این است که اگر اموال به فروش می‌رود، هر کسی هر دستگاهی می‌فروشد در منابع صندوق خودش می‌رود و به خود بنگاه بر می‌گردد و از این جهت وضعیت بهتری داریم. اولین وظیفه ما ایجاد فضایی امن است که همه مردم و فعالان اقتصادی در آن کار کنند و سرمایه‌ای خودشان را در میدان اقتصادی کشور وارد کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما به سمت مهار تورم پیش می‌رویم و ریشه تورم هم در کسری بودجه است؛ یعنی زمانی که دولت بودجه را با کسری می‌بندد فشار به سیستم بانکی و بانک مرکزی می‌آورد که موجب بی انضباطی در کشور می‌شود. تورم در سال آینده کاهشی خواهد بود، البته امسال شروع کردیم و در مهر ماه چهار و نیم واحد درصد کاهش تورم نقطه‌ای داشتیم و در آبان هم سه و نیم واحد درصد کاهش تورم نقطه‌ای داشتیم و همین روال ادامه پیدا خواهد کرد. سال آینده این هدف را مطمئن‌تر مدیریت خواهیم کرد.

اخبار شرکت‌ها

زشگزا: شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۲۲۵ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳% افزایش داشته است. «زشگزا» با سرمایه ثبت شده ۹۶۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۲۱۶,۱۸۳ میلیون ریال سود محقق کرده است.

گشان: شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۳۶ ریال زیان شناسایی کرده است. که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۷% کاهش زیان داشته است. «گشان» با سرمایه ثبت شده ۱۳,۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۴۹۲,۷۰۸ میلیون ریال زیان شناسایی کرده است.️ شرکت در گزارش تلفیقی مبلغ ۵۳۵,۲۷۸ میلیون ریال زیان شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵ درصد رشد داشته است.

وبوعلی: شرکت سرمایه گذاری بوعلی در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ به ازای هر سهم ۱,۲۱۱ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹% افزایش داشته است. «وبوعلی» با سرمایه ثبت شده ۳,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ مبلغ ۳,۶۳۳,۸۳۱ میلیون ریال سود محقق کرده است.

مرقام: تعلیق نماد معاملاتی ناشر به استناد ماده ۱۹ مکرر ۱/ ۱۲ مکرر ۴ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات به استناد به اطلاع می‌رساند، با توجه به عدم افشای به موقع اطلاعات با اهمیت موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان طی نامه شماره مورخ از ناشر درخواست شد علت تأخیر در انتشار اطلاعات با اهمیت را تشریح نماید (پیوست ۱). لذا به منظور بررسی علت عدم افشای به موقع اطلاعات با اهمیت نماد معاملاتی حداکثر تا تاریخ تعلیق می‌گردد. به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، نماد معاملاتی حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۵ تعلیق می‌گردد.

متانول

بازار متانول آسیا با کاهش به پایان رسید. قیمت متانول سی اف ار چین با ۵ دلار کاهش به ۳۲۱ دلار رسید. قیمت متانول داخلی در شرق چین، تحت تأثیر فشار فروش ناشی از موجودی کافی و تقاضای ضعیف در شمال غرب کشور، قرار گرفت. قیمت پایین در چین انگیزه تولیدکنندگان برای عرضه را کم کرده است. منابع بازار معتقدند هیچ سیگنال آشکاری در مورد بازگشت بازار مشاهده نشده است.

همچنین نامشخص بودن فرمول جدید برای محموله‌های آتی یک ساله و جشنواره بهاره در فوریه، واردکنندگان را از واردات محموله‌های بیشتر منصرف کرد. خریداران انتظار دارند قیمت‌ها کاهش یابد از طرفی فروشندگان به دنبال کاهش زیان ناشی از افت قیمت محموله‌های خریداری شده با قیمت‌های بالاتر هستند. برخی معامله گران با اتکا به دلایل بنیادی و همین طور کاهش موجودی متانول و کاهش عرضه در فصل زمستان، معتقدند قیمت‌ها دوباره رشد خواهند کرد. داده‌های Hua Rui نشان می‌دهد موجودی متانول در شرق چین و در ساحل جنوب ۵.۹۶ درصد کاهش یافته و در انتهای هفته به ۷۲۰,۰۰۰ میلیون تن رسیده است.

پلی اتیلن

قیمت‌های پلی اتیلن(PE) در کشورهای مدیترانه شرقی (East Med) و کشورهای شورای همکاری خلیج ((GCC در این هفته عمدتاً با ثبات و اندکی کاهشی بودند. فعالیت بازار در آستانه پایان سال آهسته بود. در هند، تولیدکنندگان دور جدیدی از کاهش قیمت‌ها را برای دومین بار در دسامبر اعلام کردند اما تقویت تقاضای خاصی به همراه نداشت.

همچنین پیشنهادات واردات پراکنده برای محموله‌های منشأ شورای همکاری خلیج فارس با واکنش ضعیف خریداران مواجه شد. اختلاف بالای قیمت‌ها نسبت به چین در ادامه کاهش علاقه به خرید در هند اثر گذار خواهد بود.

قیمت پلی اتیلن ترکیه هم در این هفته کاهش یافته است، زیرا فروشندگان خاورمیانه به دنبال تشویق خرید با کاهش قیمت بودند. خریداران تا حد زیادی به دلیل ارز، مردد ماندند، اما عوامل فصلی نیز در آن نقش داشتند. عرضه برای تقاضای کم فعلی کافی است و به احتمال زیاد تقاضا برای بقیه دسامبر پایین باقی می‌ماند.

قیمت پلی اتیلن در چین و جنوب شرق آسیا هم به دلیل تقاضای ضعیف به دلیل آرامش پایان سال کاهش داشت. تحلیلگران انتظار هیچ تغییر بزرگی در جریان تجارت پلی اتیلن در آسیا در سال ۲۰۲۲ ندارند، به استثنای اینکه چین می‌تواند با بهبود اقتصادی، مقدار بیشتری از محصول را وارد کند، در حالی که کره جنوبی به دلیل ظرفیت‌های جدید پلی اتیلن می‌تواند صادرات بیشتری داشته باشد. ویتنام، چین و هند همچنان سه قطب بزرگ تقاضا در آسیا خواهند بود.

ورق گرم

قیمت ورق گرم CIS این هفته ۷۹۵ دلار گزارش شده و کاهش ۱۰ دلاری نسبت به هفته گذشته داشته است. روند صعودی در نمودار ورق گرم از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده است. قیمت این محصول بعد از عبور از کانال ۱،۰۰۰ دلار و ثبت قله ۱،۳۷۵ دلار وارد مسیر اصلاحی شده و روند نزولی را در پیش گرفت. در هفته اخیر برای دومین هفته متوالی کاهش قیمت داشته و به زیر ۸۰۰ دلار رسیده است.

این مسیر اصلاحی را می‌توان از دو جنبه بررسی کرد. اول شایعه‌هایی پیرامون تخصیص عوارض صادراتی دولت از ابتدای ژانویه عامل افت قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین شده است. قرار است دولت چین از ابتدای سال جدید عوارض صادراتی را افزایش دهد که این موضوع منجر به عقب نشینی خریداران و کاهش قیمت‌ها شده است. دوم آنکه کاهش تقاضا از سوی خودروسازان منجر به کاهش مصرف فولاد در کوتاه مدت شده است. با این حال چشم انداز قیمتی این محصول در ۲۰۲۲ صعودی است و احتمال می‌رود تقاضا از سوی خودروسازان به مرور احیا شود.

سنگ آهن

رشد ملایم سنگ آهن و رسیدن به ۱۰۸ دلار در هفته گذشته قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین با افزایش محدود شش دلاری به ۱۰۸ دلار رسید. خریداران سنگ آهن در خریدهای خود مردد هستند و به دنبال جهت گیری بهتر بازار می‌باشند. موجودی انبارهای سنگ آهن بنادر چین پس از ۱۰ هفته متوالی رشد، این هفته نسبت به هفته گذشته بدون تغییر ماند. این موضوع عمدتاً به دلیل کاهش عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر چین و چند بندر استرالیا به دلیل شرایط بد آب و هوایی بوده و انتظار می‌رود طی هفته‌های آتی مجدداً موجودی انبارهای بنادر صعودی شود.

معاملات آتی سنگ آهن در میان ابهامات بازار در مورد فعالیت‌های ذخیره سازی مجدد زمستانی و کاهش تقاضای فولاد کاهش یافت. به نظر می‌رسد که خوش بینی بازار نسبت به افزایش عرضه پول به دلیل عدم اطمینان در مورد تقاضای فیزیکی فولاد در سال جدید کاهش یافته است. اکثر تجار فولاد چین به دلیل نوسانات قیمت و کاهش تقاضای فولاد، برای ذخیره سازی موجودی فولاد در فصل زمستان محتاطانه عمل می‌کنند. تمایلات نزولی بازار ممکن است منجر به کاهش فعالیت‌های ذخیره سازی مجدد فولاد در این فصل زمستان شود که جز رویه‌های رایج در میان تجار و کارخانه‌ها برای ایجاد موجودی برای سال جدید است. در همین حال به دلیل تلاش مقامات دولتی برای بهبود کیفیت هوا، محدودیت‌های شدید تولید فولاد در تانگشان تقاضای کلی را تحت تأثیر قرار داده است.

کد خبر 541633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.