رونمایی از «سودای سیمرغ»، «تاریخ سینمای سیار در ایران» و «فخر کانون»

آیین رونمایی و امضای کتاب‌های «سودای سیمرغ»، «تاریخ سینمای سیار در ایران» و «فخر کانون» با حضور نویسندگان آن‌ها در عمارت تاریخی سعدی اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در برنامه پاتوق کتاب که از سوی واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان اصفهان به همراهی خانه کتاب و ادبیات ایران دفتر تخصصی سینما (وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان) برگزار خواهد شد، کتاب‌های «سودای سیمرغ»، «تاریخ سینمای سیار در ایران» و «فخر کانون» با حضور نویسندگان این آثار، سیدعلیرضا ابطحی و مجید فدایی در عمارت تاریخی سعدی اصفهان رونمایی می‌شود.

کتاب «فخر کانون» نوشته «سیدعلیرضا ابطحی» که توسط حوزه هنری استان اصفهان در نشر اسپانه منتشر و روانه بازار کتاب شده است حکایت زندگانی چند لایه توأم با پشتکار بی‌نظیر فخرالسادات ابطحی، مؤسس کانون تبلیغات و تعلیمات اسلامی بانوان در اصفهان است. این کتاب روایت تلاش برای طی مراحل تحصیل تا دانشگاه در دوران زندگی همزمان با همسر و فرزند و ورود به فعالیت‌های سیاسی او در دوره پهلوی و دوران پس از انقلاب است. همچنین آگاهی بخشی به دختران و زنان و آموزش آن‌ها از یک‌سو و استفاده از توانایی‌های آن‌ها و بسیج آن در راه کمک‌رسانی به مهاجران عراقی، جنگ زدگان، کمک‌رسانی به جبهه جنگ، کمک به پرستاری زخمی‌ها و ارسال انواع کمک‌های غذایی و تدارکاتی برای رزمندگان، با تکیه بر اسناد و مدارک و اطلاعات موجود مورد توجه قرار گرفته است. بانو ابطحی این مهم را در فضای مردسالارانه (چه دوره پهلوی و چه در دوره‌های پس از انقلاب و جنگ) با همه موانع پشت سر گذاشت.

کتاب «تاریخ سینمای سیار در ایران» نوشته «مجید فدایی» که توسط حوزه هنری استان اصفهان در نشر اسپانه پژوهش در موضوعی حساس از تاریخ اجتماعی و سیاسی معاصر ایران است که به ابزار نمایش و مبحث دسترسی گسترده به رسانه می‌پردازد. در مقطعی از تاریخ معاصر ایران، گسترده‌سازی ابزار نمایش توسط قدرت‌های جهانی، به خاطر پراکندن تصویر در اذهان ساده مردمانی بود که می‌شد، آنان را در مسیر دلخواه به حرکت در آورد. جست‌وجو در ابعاد این نقش، در تاریخ‌نگاری سینما در ایران، سابقه چندانی ندارد. تنها با آزاد شدن دسترسی به اسناد پنهان شده (از جمله مرکز اسناد ملی ایران) گوشه‌های پنهان این تاریخ نانموده هرچه بیشتر کشف و برملا شده است.

کتاب «سودای سیمرغ» نوشته «مجید فدایی» که توسط توسط حوزه هنری استان اصفهان که در نشر فراهستی منتشر شده است نخستین پژوهش در سیاست‌های سینمایی ایران محسوب می‌شود و سیاست‌های سینمایی دوران؛ محمد علی نجفی، حسین ترابی، مهدی کلهر، کمال حاج سید جوادی، فخرالدین انوار، مهدی فریدزاده، عزت‌الله ضرغامی، سیف‌الله داد، محمد حسن پزشک، محمد مهدی حیدریان، محمدرضا جعفری‌جلوه و جواد شمقدری را مورد بررسی قرار داده است.

همچنین مهمان ویژه این برنامه «پژمان نظرزاده آبکنار» پژوهشگر و نویسنده کتاب‌های سینما به روایت اصفهان و مردی با دوربین عکاسی است.

آئین رونمایی و امضای کتاب‌های «سودای سیمرغ»، «تاریخ سینمای سیار در ایران» و «فخر کانون» سه شنبه _۲۳ آذرماه_ ساعت ۱۸ در عمارت تاریخی سعدی اصفهان برگزار می‌شود.

رونمایی از «سودای سیمرغ»، «تاریخ سینمای سیار در ایران» و «فخر کانون»

کد خبر 541514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.