زالی: باز توزیع عادلانه نیروی متخصص سلامت الزامی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن بررسی مدل‌های متعدد به منظور رفع چالش نیروی انسانی، بهترین مدل را باز توزیع عادلانه نیروی متخصص اعلام کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علیرضا زالی در دیدار با فتیه گولن گدیک هماهنگ کننده توسعه نیروی کار سلامت از دفتر مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی و دکتر پاسکال زورن هماهنگ کننده توسعه نیروی کار سلامت از دفتر ستادی سازمان بهداشت جهانی، توضیحاتی در خصوص سیستم بهداشت و درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه کرد.

وی با اشاره به ادغام خدمات بهداشتی و درمانی در فعالیت‌های آموزشی و درمانی و فرصت‌های نوین ایجاد شده در این راستا، عنوان کرد: دانشگاه در حوزه پژوهش، تحقیقات کاربردی، ارتقای شاخص‌های بهداشتی، استقرار نظام شبکه و مراقبت‌های اولیه و تجربه مقابله با کرونا دستاوردهای قابل توجهی داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص چالش کمبود نیروی انسانی در نظام سلامت، یادآور شد: گسترش فرهنگ خود مراقبتی که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به آن اشاره شده در کنار ارتقای سطح سواد سلامت مردم می‌تواند نقش مؤثری برای جبران کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت ایفا کند.

زالی ادامه داد: توسعه فعالیت‌های تیمی با مشارکت کنشگران حوزه سلامت، افزایش سطح سواد عمومی مردم به ویژه در شرایط کنونی که بیماری‌های غیر واگیر شیوع بیشتری پیدا کرده و استفاده از فناوری‌های نوین و تله مدیسین در زمینه بیماریابی و ارائه مشاوره‌های پزشکی می‌تواند در رفع کمبود نیروی انسانی تأثیر بسزایی داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای تربیت نیروی انسانی در حوزه سلامت کشور بر اساس یک استراتژی، جمع‌آوری شواهد کافی، نگاه آینده‌نگرانه، تبیین نیازهای واقعی حوزه سلامت در تناسب با پارامترهای مؤثر مورد تاکید نمایندگان سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت.

وی در خصوص راه حل‌های ارائه شده در این جلسه برای مقابله با چالش کمبود نیروی متخصص در مناطق محروم، اضافه کرد: بهترین مدل پیشنهاد شده مدلی بود که صبح امروز نیز مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از پرستاران به آن تاکید داشت. بر اساس این مدل باز توزیع عادلانه پزشک متخصص در کشور به کمک تعریف بسته‌های تسهیلاتی حقوقی، قانونی، رفاهی و معیشتی باید صورت گیرد.

زالی ادامه داد: ایجاد شبکه‌های اقماری میان دانشگاه‌های علوم پزشکی بزرگ کشور و مناطق محروم، راه حل دیگری بود که در این جلسه مطرح شد که با توجه به گسترش پزشکی از راه دور این امکان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اهمیت بومی گزینی، گسترش فضای آموزشی و تأمین اعضای هیئت علمی کافی در مناطق محروم بر اساس نقشه آمایش علوم پزشکی برای رفع چالش‌های نیروی انسانی تاکید کرد.

زالی ادامه داد: بر اساس افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، یکی از پارامترهای مدل سازی، تخمین نیروی انسانی نسبت به جمعیت است که البته نیاز به تعریف پارامترهای دیگر نظیر پراکندگی جمعیت، نوع آمایش بیماری‌ها و زیست بوم هر منطقه دارد که مورد توجه سایر کشورها نیز خواهد بود.

وی چگالی حضور پزشکان در مناطق محروم را پایین دانست و افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در کشور فارغ از کمبود پزشک، توزیع عادلانه متخصص در مناطق محروم باید در دستور کار قرار گیرد.

نیروهای سلامت باید در قالب یک تیم خدمت ارائه دهند

گولن گدیک هماهنگ کننده توسعه نیروی کار سلامت از دفتر مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی نیز در حاشیه این دیدار عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی سال جاری میلادی را به دلیل اهمیت فعالیت‌های کادر بهداشت و درمان در بحران کرونا، سال نیروی انسانی سلامت نامگذاری کرده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شاخص‌های سلامت تعریف شده در افق ۱۴۰۴ ایران، بحث نیروی انسانی سلامت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین خدمت رسانی سلامت باید در قالب کار تیمی صورت گیرد.

زورن هماهنگ کننده توسعه نیروی کار سلامت از دفتر ستادی سازمان بهداشت جهانی نیز در این دیدار تاکید کرد: موضوع توزیع و باز توزیع نیروی انسانی سلامت در تمام کشورها مطرح است و سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک آژانس تخصصی، راهنمای نگهداری نیروی انسانی را تدوین و منتشر کرده است و باید تحلیل درستی متناسب با هر منطقه از این راهنما انجام شود.

وی ادامه داد: کادر بهداشت و درمان باید به صورت تیم، خدمت ارائه دهند و این فرآیند خدمت رسانی باید پایش و ارزشیابی شود تا به سیستم اطلاعاتی بهداشت دسترسی پیدا کنیم.

کد خبر 541482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.