پیش‌بینی بودجه ١٣ هزار میلیارد تومانی برای سال آینده/ تصویب بودجه تا قبل از ٢٢ بهمن

تنها چهار ماه از فعالیت ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گذرد، اما در همین مدت کوتاه علیرغم وجود سختی‌ها و موانع، توانسته بخش زیادی از وظایف خود را متناسب با نیاز شهر و معضلات شهری انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فعالیت دوره ششم شورا از ۱۴ مرداد ماه سال‌جاری به طور رسمی آغاز و هفت کمیسیون مختلف در این دوره تشکیل شد که در هر کمیسیون حداقل پنج عضو از شورا حضور دارند و هفته‌ای یک بار جلساتی را مرتبط با موضوع کمیسیون‌های خود برگزار می‌کنند که یکی از این کمیسیون‌ها، «اقتصادی، حقوقی و گردشگری» است که اساس سیاست‌های آن در چهار محور برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، اقتصادی، گردشگری و صنایع دستی و حقوقی و نظارت دسته‌بندی می‌شود.

کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در راستای وظایف خود به بررسی و اعلام نظر در خصوص آئین نامه‌های پیشنهادی ارجاعی به کمیسیون که به صورت طرح یا لایحه توسط شورا و شهرداری تهیه می‌شود، برای ارائه و تصویب نهایی به شورا، بررسی صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری و شورا و ارائه آن برای تأیید به شورا می‌پردازد.

از مهمترین وظایف این کمیسیون، بررسی بودجه، اصلاح بودجه، متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و مؤسسات وابسته به شهرداری، همکاری با خزانه‌دار برای تهیه بودجه و اصلاح و متمم بودجه شورا، بررسی صورتحساب‌های ماهانه درآمد و هزینه شهرداری و اعلام نظر به خزانه‌دار شورا، بررسی لوایح و طرح‌ها در برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت، تهیه، تنظیم و تصویب پیشنهادات و برنامه‌های مرتبط با حوزه گردشگری به منظور ارتقای جایگاه گردشگری شهر اصفهان در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

در همین راستا به منظور آگاهی هرچه بیشتر از فعالیت این کمیسیون در دوره ششم شورا و مهمترین برنامه‌های پیش روی آن، گفت و گویی را با «عباس حاج رسولی‌ها» رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

فرایند بودجه سال ١٤٠١ چگونه خواهد بود؟

برنامه آینده شورا این است که بودجه را با نظر و همفکری اعضای شورا تدوین و تصویب کند. نحوه اصلی کار این است که همیشه شورا منشوری را تهیه می‌کند و شهرداری طبق سیاست‌گذاری‌های منشور شورای شهر بودجه خود را در بخش‌های مختلف تدوین و تقدیم شورا می‌کند که امیدواریم بتوانیم قبل از ٢٢بهمن بودجه سال جدید را به تصویب برسانیم تا شهروندان بدانند سال آینده چه اتفاقاتی در شهر می‌افتد.

در بررسی بودجه سال آینده مهم‌ترین مسائل کدامند؟

مهم‌ترین مسائل مورد نظر در بررسی بودجه مشکلات آب و آلودگی هوا است که هردو مورد در حال حاضر به عنوان بحرانی‌ترین مشکلات شهر به شمار می‌روند.

در مبحث آب دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز باید دخالت داشته باشند تا هرچه سریع‌تر این مشکل حل شود و به دنبال آن در پی خروج آب از سد زاینده رود، گاوخونی باید سهمیه خود را از آب بگیرد تا دوباره خشک نشود و آلودگی‌های آن تکرار نشود.

برای کاهش آلودگی هوای شهر نیز انتظار می‌رود شهروندان در این شرایط نامطلوب هوا کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند و تا حد امکان از منازل خود به غیر از موارد ضروری خارج نشوند؛ البته کاهش عمر ناوگان اتوبوسرانی و خرید حداقل ٣٠٠ دستگاه جدید برای این ناوگان که بودجه سنگینی را نیز در پی خواهد داشت، یکی از راه حل های مناسب برای جلوگیری از آلودگی مضاعف هواست.

جهت تقویت و افزایش خطوط مترو به دلیل هزینه‌های سنگین باید ٥٠ درصد از آن را دولت و شهروندان به عنوان عوارض خروج از شهر و مالیاتی که می‌پردازند، سهیم باشند.

حفظ و نگهداری فضای سبز شهری از موارد مورد توجه شورای ششم است، درختانی که عمر آنها به بیش از ١٠٠سال می‌رسد به تنهایی می‌توانند تصفیه کنندگان خوبی برای هوای آلوده شهر باشند و اگر آنها بر سر بی احتیاطی خشک شده و از بین بروند، آلودگی هوا مضاعف خواهد شد، لذا برای حفظ آنها علی‌رغم سختی زیاد با تانکرهای آب درختان بعضی مناطق را آبیاری کردیم و امیدواریم تا با برطرف شدت مشکلات آب، آسیب‌های وارده به درختان و فضای سبز کاهش پیدا کند.

بودجه سال آینده سازمان‌ها چه میزان خواهد بود؟

در سال آینده ١٣هزار میلیارد تومان بودجه سازمانی و شهرداری خواهیم داشت چرا که حجم زیادی از اقدامات قرار است اتفاق بیفتد و چه بهتر که در ملاقات‌های مردمی نیازهای واقعی شهروندان توسط خود اعضای شورای شهر شناسایی و بررسی شود.

باز کردن گلوگاه‌های بعضی محلات نیز جز پروژه‌های کوچک مقیاس شورا است که در مواردی به میراث فرهنگی بر می‌خورد، اما باید برطرف می‌شود تا بتوان گلوگاه‌های محلات قدیمی را بازسازی کرد.

امیدواریم بتوانیم تا قبل از ۲۲ بهمن امسال بودجه سال آینده را به تصویب برسانیم تا شهروندان بدانند سال ۱۴۰۱ چه اتفاقاتی در شهر می‌افتد.

رینگ چهارم اصفهان در چه وضعیتی قرار دارد؟

برای کاهش آلودگی هوا، باید تسهیلاتی جهت عبور و مرور شهروندان ارائه دهیم؛ در رینگ سوم که در دوره‌های قبل احداث شده، این روزها شاهد به وجود آمدن ترافیک سنگین هستیم که می‌طلبد رینگ چهارم را برای اتومبیل‌های عبوری سریع‌تر قابل استفاده کنیم.

اغلب طراحی شهرها سه رینگ شهری دارند، اما با توجه به نیاز شهر اصفهان این تعداد به چهار رینگ ختم شده و آخرین رینگی خواهد بود که در شهر خواهیم داشت، اما معابر طرح تفصیلی موجود در آن باید باز شود تا امکان سهولت رفت و آمد در رینگ سوم به وجود آید.

برنامه‌ریزی‌های شورای اسلامی شهر در حوزه گردشگری برای سال آینده چیست؟

یکی از زیرساخت‌های مهم گردشگری در اصفهان جریان آب زاینده رود است و این یک نکته کلیدی در این زمینه محسوب می‌شود؛ باید متذکر بود که همچنان زیر ساخت‌های مهم و مورد اهمیت برای جذب گردشگران نسبت به دیگر شهرهای دنیا را نداریم. در این راستا در دوره‌های قبلی شورا ساخت و ساز هتل‌های گردشگری را نسبت به عوارض و مالیات، رایگان کردیم و در حال حاضر نیز مشکلاتی بر سر راه این مصوبه پیش آمده بود که سعی داریم تا این مانع را برطرف سازیم و مالیات هتل سازی‌ها را دوباره رایگان کنیم.

قطار سریع و سیر اصفهان_تهران از دیگر مسائل مربوط به حوزه گردشگری شهر است که این مسافت را با حداقل یک ساعت و نیم در راه بودن کاهش می‌دهد و چنانچه این امکان فراهم شود گردشگران از تهران بعد از فرودگاه مهرآباد تنها با طی کردن یک ساعت و نیم مسافت، به اصفهان خواهند رسید که امیدواریم این امکان تا پایان این دوره از شورا اجرایی شود.

اگر صنعت توریست در اصفهان بار دیگر رونق بگیرد، بی‌شک اشتغالزایی خوبی را برای صنایع مختلف به ویژه صنایع دستی به ارمغان می‌آورد.

در دیدارهای مردمی دوره ششم شورای اسلامی شهر چه گذشته است؟
بعد از ظهر یکشنبه‌های هر هفته پس از اتمام جلسه صحن علنی، چهار کمیته نظارتی شورا در چهار منطقه مختلف از شهرداری حضور پیدا می‌کنند تا به مشکلات و معضلات شهروندان رسیدگی کنند، شهروندان نیز در هفته و در وقت ملاقات مردمی به شورا مراجعه می‌کنند و پیگیر مطالبات خود هستند؛ پس از آن نیز بازدید از پروژه‌های هر منطقه راداریم تا در جریان میزان پیشرفت آنها قرار بگیریم.

بی‌شک تأثیرات مثبت دیدارها این است که با مشکلات و مطالبات شهروندان رو در رو آشنا می‌شویم و می‌توانیم طی لوایحی سریعاً آنها را رفع کنیم، مگر اینکه موانع دولتی بر سر راه قرار گیرد و گاهی سخت‌تر می‌توان مشکلات را رسیدگی کرد.

وضعیت فعلی شهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در جلسه‌ای با حضور شهردار اصفهان، مقرر شد تمامی پروژه‌های نیمه‌کاره شهر به اتمام برسد تا پروژه نیمه کاره‌ای برای سال آینده نداشته باشیم، حدود سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیز برای پروژه‌های جدید پیش بینی و در بودجه سال آینده تعریف خواهیم کرد که بیشتر مربوط به مسائل و پروژه‌های محله محوری است و مشکلات شهروندان را در بر می‌گیرد.

در این وضعیت از دیگر تصمیمات مهم، نگاه ویژه به محلات و مناطق حاشیه شهر است تا بتوانند از امکانات شهری بهتری برخوردار شوند.

طرحی در نظر داریم تا نیروهای جوان و دانشجویان به صورت موقت وارد سیستم و فضای سازمانی شهرداری شوند و به محض بازنشستگی افراد حاضر در مجموعه بتوانند به عنوان نیروی کار مشغول شوند.

باید نسل جدید را با شیوه صحیح به سازمان‌ها تزریق کنیم تا بتوانیم وظایف را با خیال راحت به آنها انتقال دهیم چرا که معتقدیم دانشجویان می‌توانند شهر و دستگاه‌های شهری را به سمت هوشمند سازی سوق دهند.

کد خبر 541476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.