معضلات فارسان در مدیریت پسماند شهری

سرپرست شهرداری شهر فارسان گفت: قرار بود کارخانه بازیافت راه‌اندازی شود تا برای شهرستان‌های فارسان، اردل و کیار مورد استفاده قرار گیرد که به دلیل پاره‌ای از مشکلات، این کار هنوز محقق نشده است.

علیرضا مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: حدود ۴۱ نیرو در بخش خدمات شهری شهرداری فارسان به صورت شرکتی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه کمبودی در زمینه نیرو نداریم، افزود: فرآیند حمل زباله در شهر به بخش خصوصی واگذار شده است که به وسیله ۶ خودرو انجام می‌شود که از این تعداد دو خودرو متعلق به شهرداری بوده که فرسوده است.

سرپرست شهرداری شهر فارسان تصریح کرد: طبق تعهدات قرار است تمام ماشین‌آلات حمل زباله توسط بخش خصوصی تأمین شود اگر روند جمع‌آوری زباله به این بخش واگذار نشده بود شهرداری با مشکل تأمین خودرو مواجه بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر پیگیر دریافت خودروی حمل زباله برای شهرداری هستیم. اکنون قیمت یک اتاق خودروی حمل زباله حدود ۷۰۰ میلیون تومان است که البته بسته به انواع خودروها متفاوت خواهد بود.

مالکی با بیان اینکه توپوگرافی شهر فارسان مناسب بوده و خودروی حمل زباله به تمام نقاط شهر دسترسی دارد، اظهار کرد: به طور میانگین روزانه حدود ۴۰ تا ۴۵ تن زباله از شهر فارسان جمع‌آوری می‌شود.

وی تاکید کرد: محل دفن زباله شش کیلومتری شهر بوده و حدود هفت هکتار مساحت دارد و دفن زباله با پوشش خاک انجام می‌شود.

مالکی عنوان کرد: کارخانه سنگ شکن شهرداری هم در همین محدوده قرار دارد و در مجاورت محل دفن زباله دو روستای عیسی آباد و فیل آباد قرار دارند که مردم این روستاها نیز معترض هستند زیرا باغاتی در اطراف مکان دفن زباله قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، گازی که به صورت طبیعی از زباله متصاعد می‌شود با کمترین میزان گرمای هوا موجب آتش گرفتن آن می‌شود و اگر پوشش خاک به موقع استفاده نشود، حریق رخ می‌دهد؛ در این راستا سالانه چندین مرتبه این عمل انجام می‌شود اما در اواخر تابستان امسال به دلیل ابتلای به کرونا نیروی شهرداری و خرابی خودرو، دو روز در این منطقه حریق رخ داد که روز اول به سرعت مهار شد و روز دوم نیز یک قسمت از آن دچار حریق شد که سریعاً اطفا شد.

مالکی تصریح کرد: کمیته مکان‌یاب باید زمین دیگری برای دفن زباله در نظر بگیرد زیرا شهر گوجان و روستاهای ده‌چشمه، کران و عیسی‌آباد از اطراف شهر فارسان زباله‌های خود را در منطقه‌ای دفن می‌کنند که با کوچک‌ترین بارندگی مسیر آن مسدود می‌شود، لذا شهرداری و دهیاری آن مناطق از شهرداری فارسان تقاضا دارند تا زباله را در مکانی که زباله شهر فارسان دفن می‌شود، مدفون کنند تا جاده منتهی به محل دفن زباله آن مناطق بازگشایی شود این در حالی که است که فضای موجود برای شهر فارسان هم کافی نیست.

وی گفت: به دلیل اینکه مکان دفن زباله شهر فارسان در شیب واقع شده است شیرابه زباله به مرور زمان می‌تواند آلودگی‌هایی را در پی داشته باشد لذا این مهم نیازمند توجه است.

سرپرست شهرداری شهر فارسان، گفت: قرار بود کارخانه بازیافت راه‌اندازی شود تا برای شهرستان‌های فارسان، اردل و کیار مورد استفاده قرار گیرد که به دلیل پاره‌ای از مشکلات این امر هنوز محقق نشده است.

کد خبر 541475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.