بودجه وزارت کار در سال آینده چقدر است؟

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، دولت برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته است؛ اعتباری که نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

به گزارش ایمنا، لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ امروز از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. در لایحه بودجه ۱۴۰۱، بودجه پیش بینی شده برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد تومان است.

این بودجه در قالب منابع عمومی شامل درآمد عمومی، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، درآمد اختصاصی و مصارف عمومی و اختصاصی شامل درآمدهای هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص یافته است.

به منظور تقویت، توسعه و توانمندسازی تعاونی‌ها در لایحه بودجه مبلغ ۱۸۹ میلیارد و ۶۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است؛ همچنین در راستای برنامه توسعه کارآفرینی و اشتغال اعتباری در حدود ۱۰۴ میلیارد و ۸۴۲ میلیون و تومان تخصیص یافته است.

در خصوص راهبری و نظارت بر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، یک میلیارد تومان و به منظور حمایت مالی و توانمندسازی اتاق‌های تعاون مبلغ ۲,۰۰۰ میلیارد تومان برنامه‌ریزی شده است.

همچنین در لایحه سال آینده از محل اختصاص ۳۰ درصد درآمدهای ناشی از واگذاری‌ها به تعاونی‌های فراگیر ملی به منظور فقرزدایی ۱,۵۳۰ میلیارد تومان پیش شده است.

به موجب لایحه بودجه سال آینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان موظف است حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص‌های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام، تا منابع حاصل صرف پرداخت یارانه جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر با اولویت خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی نهادهای حمایتی شود.

سرپرستان خانوارهای معترض به حذف یارانه، می‌توانند در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده تا پرونده آنها بر اساس اطلاعات و داده‌های موجود و میدانی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) بررسی، در صورت وارد بودن اعتراض، یارانه‌ها آنها مجدداً برقرار شود؛ همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۱ معافیت‌های کامل بیمه‌ای در خصوص بیمه شدگان بدون کارفرما در سازمان تأمین اجتماعی از جمله مشمولان قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار (کددار) مصوب ۱۳۸۸، بند (ض) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور و بند (ب) ماده (۷) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها منوط به ارزیابی آزمون وسع توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قرار گرفتن در ۴ دهک اول درآمدی است. در مورد بیمه شدگان قرار گرفته در دهک‌های پنجم تا هفتم درآمدی، به ازای هر دهک، سه درصد از معافیت بیمه‌ای موجود کسر و دهک‌های هشت و بالاتر مشمول معافیت‌های بیمه‌ای نخواهند بود.

آئین نامه اجرایی این بند توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

همچنین مقرر شده بانک‌ها و مؤسسات عامل موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری (برداشتی از محل منابع صندوق توسعه ملی) منابع حاصل از بازپرداخت تسهیلات تلفیقی را با رعایت دوره تأمین مالی تسهیلات بر اساس ابلاغ صندوق پیشرفت و عدالت ایران صرف اعطای تسهیلات به طرح‌های اشتغالزایی در مناطق هدف کنند.

دستورالعمل اجرایی این بند به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری ظرف مدت یک‌ماه پس از ابلاغ این قانون، تهیه و برای اجرا ابلاغ می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 541446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.