بورس امروز یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل بازار کاهش ۱.۷۷ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۱.۶۳ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۲۳ هزار ۷۳۰ واحدی به سطح یک میلیون ۳۲۰ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن با کاهش ۵ هزار ۸۸۲ واحدی در سطح ۳۵۵ هزار ۶۱۲ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۱.۷۷ درصد و شاخص هم وزن کاهش ۱.۶۳ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۹۰ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۹۳۰ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۴ هزار ۵۴۴ و ۲۴ هزار ۸۱۵ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد ۵۰۳ و ۹۹۶ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص کل

سطح یک میلیون ۳۳۰ هزار واحد سطح بسیار مهمی برای شاخص کل محسوب می‌شد. با از دست رفتن این سطح در روز جاری پیش بینی تداوم روند نزولی برای چند روز آینده را خواهیم داشت.

بورس و بودجه

تأمین مالی دولت از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی ۸۸۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است که نشانگر افت معنادار وابستگی بودجه به انتشار اوراق نسبت به سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ است. در تبصره ۱۴، دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده از ۴۰۱ هزار میلیارد ریال در قانون بودجه ۱۴۰۰ به ۸۴۸ هزار میلیارد ریال در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش داشته است که با توجه به پارامترهای اثرگذار بر محاسبه این قلم، تهدید خاصی به حساب نمی‌آید.

از طرفی نرخ گاز سوخت صنایع (پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و …) از ۳۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۱۰۰ درصد افزایش داشته است که رشد بیش از انتظار بازار به حساب می‌آید (به جز سیمان و سایر صنایع که معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی هاست) و شرکت‌های مورد نظر را متضرر خواهد کرد.

درآمدهای حاصل از مالکیت دولت در قانون بودجه ۱۴۰۰ معادل ۴۸۵ هزار میلیارد ریال و در لایحه بودجه ۱۴۰۱ معادل ۸۶۶ هزار میلیارد ریال لحاظ شده است که با توجه به افزایش نرخ تسعیر دلار از حدود ۱۷،۰۰۰ تومان به ۲۳،۰۰۰ تومان و افزایش نرخ جهانی حدود ۴۰ درصد محصولات مربوطه، تهدیدی از این محل متصور شرکت‌ها نیست.

شرکت‌های بورسی بر اساس عرضه و تقاضا ارز خود را عرضه کنند

مجید عشقی رئیس سازمان بورس اظهار کرد: در بحث فروش ارز توسط شرکت‌های بورسی، بانک مرکزی اخیراً اجازه داده که شرکت‌ها به صورت آزاد و براساس عرضه و تقاضا، ارز خود را عرضه کنند.

وی افزود: این نرخ دستوری نیست و برخی از نرخ‌ها بالاتر و برخی پایین‌تر است. این کار به تعیین نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا کمک می‌کند. بازگشت اعتماد منحصر به سازمان بورس نیست.

رئیس سازمان بورس گفت: سازمان بورس یک نهاد نظارتی است که وظیفه اصلی‌اش نظارت بر ناشران و معاملات است. اعتماد سازی یک سیاستگذاری است که باید در کل اقتصاد کشور انجام گیرد. اما سازمان بورس در جایگاه خود مشارکت فعال برای اصلاح قیمت گذاری دستوری و بودجه‌ریزی داشته است.

آغاز تحقیق و تفحص از سازمان بورس

سیدناصر موسوی لارگانی، رئیس هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه با بیان اینکه اولین جلسه هیأت تحقیق و تفحص یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ است، اظهار کرد: قصد داریم منافع سهامداران خرد و به ویژه سهامداران عدالت را پیگیری کنیم. موسوی لارگانی گفت: مورد تحقیق و تفحص هم زمان بورس و هم شرکت بورس اوراق بهادار و کل بازار سرمایه از جمله شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بورس کالا و انرژی و فرابورس هم خواهد بود. در این تحقیق و تفحص از مواردی مانند حقوق نجومی افراد بررسی می‌شود

معادن از طریق بورس واگذار می‌شود

مطابق لایحه بودجه ۱۴۰۱، وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است نسبت به واگذاری مجوزها و معادن از طریق بازار سرمایه اقدام کند.

حال و آینده بازار مس جهانی

بررسی بازار مس جهانی حاکی از این موضوع است که مس به عنوان کامودیتی قابل‌توجه، در حال ورود به فاز تقاضای قوی‌تر نسبت به گذشته است. این روند در کوتاه‌مدت با بهبود اقتصاد جهانی و افزایش تولیدات صنعتی در جهان و در بلندمدت با تغییر مسیر انرژی جهانی (در فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر و ذخیره‌سازی باتری) با افزایش تقاضا همراه خواهد بود. می‌توان مطرح کرد که فناوری‌های نوظهور در طول زمان در ایجاد تقاضای جدید برای مس نقش قابل‌توجهی ایفا خواهند کرد.

زغال کک شو

قیمت زغال سنگ کک شو در استرالیا با توجه به باران‌های شدید در کوئیزلند و در نتیجه اختلال در عرضه، افزایش پیدا کرد. یکی از معادن اصلی برای برخی بارگیری‌ها شرایط فورس ماژور اعلام کرد. قیمت در بازار آتی چین نیز بعد از چندین هفته نزول، با رشد ۱.۵ درصدی مواجه شد. فعالین بازار در چین ترجیح دادند تا روشن شدن جهت بازار تماشاگر بازار باشند. در بازار نزولی این محصول، تمایل به خرید پایین آمده است. صادرات زغال سنگ آمریکا به بالاترین سطح در ۲۰ ماهه اخیر رسیده است. صادرات زغال سنگ آمریکا در نوامبر نسبت به اکتبر رشد ۳.۳ درصدی و نسبت به نوامبر سال گذشته رشد ۲۴.۴ درصدی داشته است.

استایرن

استایرن برحسب CFR چین در این هفته ۵۴ دلار افزایش داشت و ۱،۱۰۱ دلار را ثبت نمود. در بازار داخلی چین اما روند صعودی بیشتری داشته است. زیرا هم حجم معاملات خوب بوده و هم بالا بودن قیمت‌های پیشنهادی خریداران به افزایش بیشتر قیمت‌ها منجر شده است. در صنعت پایین دست این محصول تقاضای خرید به خوبی وجود دارد که از افزایش قیمت این محصول حمایت کرده است.

در واقع تأخیر و ناهماهنگی‌های ایجاد شده در شبکه حمل و نقل که عمدتاً بدلیل شیوع ویروس کرونا بوده است نگرانی‌های را در بازار پایین دست و در بین مصرف کنندگان ایجاد کرده و جو حاکم بر بازار را در این هفته صعودی کرده است. البته با توجه به تعطیلات سال پیش روی سال نو و کریسمس احتمالاً پراکندگی تقاضا و کاهش مقطعی قیمت‌ها در کوتاه مدت وجود دارد.

آلومینویم

آلومینیوم بعد از عبور از کانال ۳،۰۰۰ دلار و ثبت قله ۳،۱۷۲ دلار وارد مسیر اصلاحی شد و تا محدوده ۲،۶۰۰ دلار کاهش داشت. آلومینیوم یک هفته آرام و کم حجمی را پشت سر گذاشت. قیمت آلومینیوم در این هفته تغییر چندانی نداشت و در همان حدود هفته قبل معامله شد. این فلز در این هفته با کاهش بسیار جزئی نسبت به قیمت معاملاتی قبلی خود عدد ۲،۶۰۸ دلار را ثبت نمود.

با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و سرد شدن هوا تمایلات خرید و مصرف این فلز در صنایع پایین دست کاهش داشته است. به دنبال کاهش نرخ مصرف سطح موجودی انبار این فلز روند صعودی گرفته است. در واقع علیرغم کاهش واردات موجودی انبار شانگهای رشد داشته است. و در نتیجه انتظار کاهش قیمت مقطعی برای این فلز دور از ذهن نیست.

طلا

قیمت طلا در هفته گذشته در محدوده خنثی ۱,۷۶۰ و ۱,۸۰۰ دلار باقی ماند. قیمت طلا که تا محدوده ۱۸۷۰ دلار نیز بالا رفته بود در واکنش به انتخاب پاول و تمایل وی به سیاست‌های انقباضی، به زیر ۱۸۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. مهم‌ترین رویداد مؤثر بر قیمت طلا در هفته گذشته، داده‌های تورمی اقتصاد آمریکا بود. نرخ تورم سالانه در نوامبر به ۶.۸ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم در ۳۹ سال اخیر است.

در واکنش به این داده‌ها که حاکی از بالا بودن فشارهای تورمی در اقتصاد آمریکا است، قیمت طلا از محدوده ۱۷۷۰ دلار تا ۱۷۹۰ دلار افزایش پیدا کرد. تعداد زیادی از اقتصاددانان انتظار دارند نرخ تورم در نیمه اول ۲۰۲۲ بالا باقی بماند اما در نیمه دوم سال کاهش پیدا کند. نرخ تورم سالانه برای سال ۲۰۲۲ بین ۴ و ۶ درصد پیش بینی می‌شود. دیدگاه انقباضی پاول در قیمت لحاظ شده است اما در نشست هفته پیشرو چشم انداز سیاست‌های پولی فدرال رزرو روشن‌تر خواهد شد و می‌تواند قیمت طلا را با نوساناتی همراه کند. با توجه به فشارهای تورمی و اینکه هنوز برای افزایش نرخ بهره زود است، بسیاری از تحلیلگران انتظار افزایش قیمت طلا را دارند.

نفت

قیمت نفت که در واکنش به تنش بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و همچنین خبر ویروس جدید اومیکرون، با افت شدیدی تا محدوده ۶۵ دلار مواجه شد، در هفته گذشته بخشی از آن را جبران کرد و به ۷۵ دلار رسید. نگرانی‌ها در رابطه با ویروس اومیکرون اندکی کاهش پیدا کرده که افزایش تقاضا برای نفت را به همراه داشته است. مطالعات نشان می‌دهد که دز سوم واکسن فایزر منجر به محافظت در برابر اومیکرون خواهد شد.

به نظر می‌رسد در حال حاضر تقاضا برای نفت بالاتر از عرضه قرار دارد. داده‌های تورمی اقتصاد آمریکا نیز حاکی از بالا بودن فشارهای تورمی در اقتصاد این کشور است. نرخ تورم سالانه آمریکا در نوامبر به ۶.۸ درصد رسید که بالاترین نرخ از ۱۹۸۲ تاکنون است. در واکنش به داده، تورم شاخص دلار تضعیف و قیمت نفت افزایش پیدا کرد. واردات نفت خام آمریکا در هفته گذشته به طور متوسط ۶.۵ میلیون بشکه بوده که نسبت به هفته ماقبل ۱۰۵ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است.

ذخایر نفت خام این کشور ۰.۲ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و به ۴۳۲.۹ میلیون بشکه رسیده است. ذخایر نفت خام آمریکا حدود ۷ درصد زیر متوسط ۵ ساله اخیر قرار دارد. کل محصول عرضه شده در طول ۴ هفته گذشته به طور متوسط ۲۰.۹ میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۰.۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 541432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.