مجازات رانندگی بدون گواهینامه چیست؟

رانندگی با وسایل نقلیه ملزم به رعایت قوانین، مهم‌ترین مفاد قانون بیمه شخص ثالث، مجازات رانندگی بدون گواهینامه، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، بیمه شخص ثالث، رضایت و عدم رضایت شاکی در تصادف، آشنایی با دادگاه صالح و جریمه رانندگی بدون گواهینامه را در بسته حقوقی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در همه جهان، فرد راننده باید گواهینامه داشته باشد تا در صورت بروز حادثه و تصادف مشکلی از نظر نقض قانون عدم دریافت گواهینامه برای او پیش نیاید، حالا سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر فردی مهلت گواهینامه رانندگی او به پایان رسیده باشد چه مجازاتی دارد.

رانندگی با وسایل نقلیه در کشورها و ایران ملزم به رعایت قوانین است و رانندگی بدون گواهینامه امکان‌پذیر نیست و در صورت عدم رعایت این قانون، با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهند شد.

رانندگی یکی از مهارت‌هایی است که نیاز به آموزش دارد، اما جدای از آموزش بحث احتیاط نیز در رانندگی بحث دیگری است چراکه چنانچه کوچک‌ترین بی احتیاطی در رانندگی صورت گیرد باعث می‌شود که لطمات جبران ناپذیری به بار بیاید. از این رو قانون گذار سن بخصوصی را برای رانندگی در نظر گرفته شده است.

مهم‌ترین مفاد قانون بیمه شخص ثالث

در حقیقت در قوانین بیمه ثالث، در سال ۱۴۰۰، دیگر شرایط انتقال تخفیف در زمان فروش خودرو وجود ندارد. این موضوع مزیتی برای معامله خودرو نیست. در حقیقت این قانون در راستای راننده محور شدن بیمه شخص ثالث، ایجاد شده و تخفیف این بیمه‌نامه قابل انتقال به خریدار جدید خودرو نیست.

حالا تصور کنید که در حین رانندگی دچار حادثه شده‌اید و پلیس راهنمایی و رانندگی شما را مقصر تصادف می‌داند. در این صورت اگر بیمه شخص ثالث یا گواهینامه نداشته باشید، چه اتفاقی می‌افتد.

بیمه شخص ثالث و خسارت رانندگی بدون گواهینامه

اگر شما در حین تصادف با خودرو، گواهی نامه نداشته باشید به طور حتم دچار تخلف شده‌اید. در برخی از مواقع این سوال به وجود می‌آید که با داشتن بیمه شخص ثالث، می‌توان این خسارت‌ها را پرداخت کرد یا خیر.

طبق قانون، شرکت‌های بیمه باید خسارت را تحت هر شرایطی پرداخت می‌کردند، اما بر اساس قانون جدید در صورتی که راننده مقصر باشد و فاقد گواهینامه باشد، بیمه شخص ثالث هیچ خسارتی را به راننده مقصر پرداخت نمی‌کند. در حقیقت دیگر دیه به راننده بدون گواهینامه تعلق نخواهد گرفت.

نکته بسیار مهم این است که اگر در زمان وقوع حادثه رانندگی بدون گواهی نامه باشد و خسارات جانی رخ دهد، راننده مقصر است و متهم به جرم قتل می‌شود. بهتر است که تحت هیچ شرایطی ریسک نکرده و بدون گواهینامه رانندگی نکنید.

قانون مجازات رانندگی بدون گواهینامه چیست؟

مجازات رانندگی بدون گواهینامه

در قانون دو نوع مجازات برای رانندگی بدون گواهینامه در نظر گرفته شده است، قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و دومی در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی جزو این دو نوع مجازات است.

دقت داشته باشید که در ماده ۷۲۳ و قانون مجازات اسلامی اگر به رانندگی بدون گواهینامه اقدام کنید، مرتکب جرم شده‌اید. شرح این ماده به این صورت است «هر فرد بدون گواهینامه رسمی به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است اقدام کند و همچنین هر فرد که به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد، رانندگی کند، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.»

البته که طبق این قانون مشاهده خواهید کرد که مجازات حبس در این قانون با توجه به بند یک ماده سه قانون وصول برخی از درآمدها به جزای نقدی هم تبدیل خواهد شد.

آیا رانندگی بدون گواهینامه برای بار اول مجازات دارد؟

چنانچه فردی که اقدام به رانندگی و یا تصدی وسایل نقلیه‌ای که نیاز به گواهینامه رانندگی دارند بنماید این فرد از نظر قانون مجازات اسلامی مجرم است و بایستی مجازات شود اما قانون گذار ریزبینی که لحاظ نموده است این است که مرتبه‌های تکرار جرم را از یکدیگر تفکیک نموده است. قانون گذار چنین مقرر داشته است که چنانچه فردی برای بار اول مرتکب جرم رانندگی بدون گواهینامه شود به مجازات حبس تعزیری تا دو ماه و یا جزای نقدی تا مبلغ یک ملیون ریال محکوم می‌شود.

مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای بار دوم

چنانچه فردی برای بار دوم مرتکب جرم رانندگی بدون گواهینامه شود مجازات وی تشدید می‌گردد. قانون گذار برای چنین فردی مجازات حبس از دو تا شش ماه ماه را در نظر گرفته است.

مجازات رانندگی بدون گواهینامه زیر ۱۸ سال

مجازات رانندگی بدون گواهینامه در قانون مجازات اسلامی در ماده ۷۱۴ بیان شده است و در این ماده تنها به فقدان گواهینامه اشاره شده است و در این مواقع فرقی بین فردی که زیر ۱۸ سال سن دارد و فردی که بالای ۱۸ سال است و فاقد گواهینامه است فرقی وجود ندارد و مجازات هر دو طبق ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) لحاظ می‌شود.

قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی

رسیدگی به تخلفات رانندگی یکی دیگر از قوانین رانندگی بدون گواهینامه است که طبق ماده ۱۰ قانون ” در صورتی که راننده بدون داشتن گواهینامه به رانندگی اقدام کند، وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضائی معرفی خواهد شد.

رضایت و عدم رضایت شاکی در تصادف

در بسیاری از حادثه‌های جاده‌ای که به رانندگی بدون گواهینامه اقدام کرده‌اید، رضایت شاکی مورد بررسی قرار می‌گیرد. وکیل جرایم کیفری عنوان می‌کند، در پرونده تصادف‌های جاده‌ای که راننده بدون گواهینامه رانندگی کرده باشد رضایت شخص شاکی عبارتند از:

اگر شاکی رضایت خود را اعلام کند، پرونده متوقف نخواهد شد و مختومه اعلام نمی‌شود. به این دلیل که جرم ارتکابی، قتل غیر عمد یا شبه عمد عنوان می‌شود و قابل بازگشت نیست. البته که این نوع شکایت‌ها و رسیدگی به پرنده با شکایت شاکی، شروع می‌شود اما با رضایت او مختومه اعلام نخواهد شد. باید رسیدگی‌های قانونی آن در دادگاه مورد تعقیب و رسیدگی باشد تا اجرای حکم انجام شود.

رانندگی بدون گواهینامه متناسب

هنگامی که گواهینامه دریافت می‌کنید با محدودیت‌های رانندگی مواجه خواهید شد، در صورت داشتن گواهینامه پایه سه و پایه دو برخی محدودیت وجود دارد که عبارتند از:

- برای رانندگی در سه ماه اول سال باید یک همراه داشته باشید.

- پس از دریافت گواهینامه محدودیت رانندگی خارج شهر تا یکسال برقرار است.

- برای رانندگی با خودروهای سنگین باید گواهینامه مربوطه را اخذ کنید.

- در صورتی که فرد راننده محدودیت‌های گفته شده را رعایت نکند و رانندگی وی منجر به حادثه شود، بیمه مبلغ خسارت زیان دیده را پرداخت خواهد کرد؛ اما راننده مقصر باید این مبلغ را به شرکت بیمه پرداخت کند.

دادگاه صالح چیست؟

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرایم نداشتن گواهینامه و بروز تصادف‌ها است که همان دادگاه کیفری است، در این دادگاه کیفری، صدور رأی کیفری برای ضرر و زیان شاکی خصوصی با توجه به مدارک، انجام می‌شود. البته که اگر رسیدگی به ضرر و زیان فرد مدعی خسارت نیاز به تحقیقات بیشتر باشد، دادگاه رأی را صادر می‌کند و بعد از آن به دعوای ضرر و زیان رسیدگی خواهد شد.

یکی از اتفاق‌هایی که در بسیاری از شهرها در حال رخ دادن است، رانندگی بدون گواهی نامه است، با توجه به نبود مهارت و بهتر بگویم عدم صلاحیت رانندگی، حادثه جاده‌ای رخ می‌دهد. در برخی از مواقع، جبران خسارت‌ها بسیار سنگین خواهد بود.

در حقیقت تا زمانی که گواهینامه فرد در مراجعه صلاح مورد تأیید قرار نگرفته باشد، در صورت بروز حادثه، پیامدهای قانونی بسیاری برای فرد بدون گواهینامه رخ می‌دهد. مهم‌ترین این پیامدها فوت فرد است و در این صورت با راننده بدون گواهینامه مطابق قوانین برخورد می‌شود.

رانندگی با گواهینامه تمدید نشده

رانندگی بدون گواهینامه با رانندگی با گواهینامه تمدید نشده تفاوت‌هایی دارد، سوالی که در هنگام وقوع تصادف ایجاد می‌شود، این است که آیا رانندگی بدون گواهینامه تمدید نشده مجازات دارد. در حقیقت تمدید نکردن گواهینامه به معنای نداشتن گواهینامه نیست و در صورت تمدید نکردن این مدرک قانونی، با پرداخت جریمه می‌توان گواهینامه را تمدید کرد.

عواقب رانندگی بدون گواهینامه

همان طور که می‌دانید بیشتر تصادف‌های رانندگی ناشی از بی احتیاطی است و عدم تسلط و توانایی یکی دیگر از عوامل تصادف‌ها است. توجه داشته باشید که اگر رانندگی بدون گواهینامه را انتخاب کرده‌اید، عواقب جبران ناپذیر را هم باید در نظر بگیرید. فردی که بدون گواهینامه منجر به حادثه می‌شود و مجرم است، شخص باید در دادگاه‌های رسیدگی به جرایم رانندگی مورد بررسی قرار بگیرد.

اهمیت بیمه شخص ثالث در تصادف

با تمام شرایطی که توضیح دادیم ما به شما توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان و حتی برای مدت زمان کوتاه هم بدون گواهینامه، رانندگی نکنید. نکته مهم دیگر خرید بیمه شخص ثالث است که در قانون به عنوان بیمه اجباری شناخته می‌شود. هر خودرویی باید این بیمه‌نامه را داشته باشد تا در صورت بروز تصادف، شرایط پرداخت هزینه به خودرو شخص ثالث فراهم شود.

قانون مجازات رانندگی بدون گواهینامه چیست؟

جریمه رانندگی بدون گواهینامه

مورد بسیار شایعی که رخ می‌دهد این است که افراد دارای گواهینامه رانندگی می‌باشند اما در زمان رانندگی آن را همراه خود ندارند و یا اینکه از موعد تمدید آن می‌گذرد و بدون اینکه آن را تمدید نمایند اقدام به رانندگی می‌نمایند، لازم به ذکر است که عمل چنین افرادی که در زمان رانندگی فاقد گواهینامه معتبر و رسمی می‌باشند، اگرچه تخلف است اما در حکم رانندگی بدون گواهینامه نیست و این افراد مطابق قوانین خاص رسیدگی به قوانین رانندگی به پرداخت جریمه محکوم می‌گردند.

قانون گذار مطابق بند ج ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی برای این افراد ضمانت اجرا در نظر گرفته است و چنین مقرر داشته است:

«در صورتی‌که راننده بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی نماید وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضائی معرفی می‌شود.»

نکات تکمیلی در خصوص رانندگی بدون گواهینامه

- رانندگی بدون رعایت الزامات موجود و در کمال بی‌احتیاطی اگر منجر به قتل غیرعمدی شود. فرد به شش ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود. حال اگر راننده علاوه بر اینکه بی احتیاطی کرده است. فاقد گواهینامه باشد حبس مذکور به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور افزایش خواهد یافت. بنابراین آنچه گاهاً در بین افراد غیرحقوقی شنیده می‌شود. که چنانچه شخص بدون گواهینامه منجر به قتل فردی گردد. قتل عمد محسوب می‌شود اشتباه است.

- اگر بی‌احتیاطی در رانندگی منجر به قتل نشود. اما باعث سقط جنین گردد یا باعث از بین رفتن یکی از حواس انسان شود یا اینکه باعث از بین رفتن یکی از اعضا یا نقص عضو شود. دو ماه تا یک سال حبس را به دنبال دارد. اگر این حوادث همراه با فقدان گواهینامه راننده مقصر باشد. حبس مذکور به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور افزایش خواهد یافت.

- اگر بی‌احتیاطی منجر به تصادف گردد و باعث وضع حمل زودتر از موعد گردد مجازات یک ماه الی سه ماه حبس را به دنبال دارد. اما اگر این حادثه با فقدان گواهینامه همراه باشد مجازات مقرر به بیش از دو سوم حداکثر مجازات افزایش خواهد یافت.

- بی‌احتیاطی و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی جرم است و اگر این موارد با ایجاد حادثه همراه باشند و فرد مقصر هم گواهینامه نداشته باشد. مجازات مقرر به بیش از دو سوم حداکثر مجازات افزایش خواهد یافت.

کد خبر 541430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.