تعیین ساختار اجرایی طراحی پایدار ساختمان شهر اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه بخش ساختمان با مصرف حدود ۴۰ درصد انرژی به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی در ایران محسوب می‌شود، گفت: پروژه طراحی اقلیمی پایدار ساختمان‌های شهر اصفهان مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در راستای کاهش آلودگی هوا انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید مهدویان امروز _یکشنبه ۲۱ آذرماه_ در ارتباطی بر خط با صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: افزایش مصرف انرژی‌های فسیلی در جهان و تولید گازهای گلخانه‌ای که ۸۰ درصد آن در شهرها تولید می‌شود، منجر به ایجاد پدیده تغییر اقلیم و به دنبال آن آلودگی هوا شده است.

وی با بیان اینکه بخش ساختمان و مسکن با مصرف حدود ۴۰ درصد انرژی به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی در ایران محسوب می‌شود و خود آلوده کننده هوای شهرها است، افزود: این معاونت با تمرکز بر بخش ساختمان و مسکن، پروژه‌های متعدد شهری انجام داده که از جمله آن‌ها می‌توان به پروژه رفتار زمانی، مکانی، جزایر گرمایی شهر اصفهان و همچنین پروژه طراحی اقلیمی پایدار ساختمان‌های شهر اصفهان مبتنی بر انرژی‌های تجدید پذیر اشاره کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: در پروژه اخیر که نتایج آن در شش بخش استخراج شده است، به تدوین ضوابط فراگیر مربوط به مصرف انرژی و معماری اشاره دارد که در این راستا این ضوابط تمام جنبه‌های اثر گذار بر مصرف انرژی ساختمان‌ها شامل طراحی شهری، طراحی معماری، مصالح ساختمانی و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و همچنین جنبه‌های معماری سبز و پایدار شامل استفاده از سقف و دیوار سبز، جمع‌آوری و ذخیره آب باران و همچنین تصفیه آب‌های خاکستری را در برگرفته و برای هر یک از آنها به صورت جداگانه ضابطه تدوین می‌کند.

مهدویان خاطرنشان کرد: بخش اول پروژه بررسی وضع موجود ساختمان‌های شهر اصفهان با هدف استخراج توپولوژی‌های مختلف ساختمان‌های شهر اصفهان است که ساختمان‌ها به تفکیک کاربری‌های مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی و بهداشتی و درمانی و بر اساس پارامترهایی همچون تعداد طبقات، زیربنای کل، زیربنای هر واحد و تعداد واحد دسته‌بندی شده است.

وی با بیان اینکه بخش دوم شبیه‌سازی اقلیم شهر اصفهان بر اساس داده‌ها و تعیین روند کلیه تغییرات بر اساس سناریوهایی ممکن است، تصریح کرد: بخش سوم پروژه، موضوع طراحی شهری و طراحی معماری، انرژی کارا و میزان بهینه پارامترهای طراحی شهری و معماری و میزان اثر گذاری آن‌ها بر کاهش مصرف انرژی است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان افزود: بخش چهارم پروژه با موضوع مصالح پوسته حرارتی ساختمان به شناسایی مصالح سازگار با اقلیم شهر اصفهان و ضریب انتقال حرارتی بهینه پوسته حرارتی ساختمان می‌پردازد.

وی گفت: بخش پنجم این پروژه با موضوع سیستم‌های انرژی‌های تجدید پذیر، به تدوین ضوابط شهرسازی و معماری، استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی و سیستم‌های فتوولتانیک به تفکیک کاربری‌های عمده می‌پردازد.

مهدویان تاکید کرد: بخش ششم پروژه با موضوع معماری و شهرسازی پایدار و اکولوژیک، امکان استفاده از اصول معماری پایدار و اکولوژیک از قبیل سقف و دیوار سبز، کاهش مصرف انرژی و در نهایت از جنبه اقتصادی بررسی کرده و سپس به امکان جمع‌آوری آب باران و تصفیه آب‌های خاکستری پرداخته است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اقدام اخیر این معاونت تعریف پروژه تعیین ساختار اجرایی طراحی پایدار ساختمان شهر اصفهان با همکاری دانشگاه هنر است که در این راستا با برگزاری جلسات مشترک تخصصی با دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان نظام مهندسی ساختمان و اداره کل راه و شهرسازی به دنبال ایجاد ساز و کار اجرایی برای ضوابط تدوین شده حاصل از پروژه‌های مؤثر در شهر اصفهان است و همچنین اجرای مبحث ۱۹ مرتبط با انرژی در ایران که نتایج آن در قالب دستور العمل‌های اجرایی مشترک، ابلاغ و اجرایی خواهد شد می‌توان به کاهش آلودگی هوا در ساختمان‌ها کمک کند.

کد خبر 541355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.