تاثیر تزریق دوز سوم بر میزان ابتلا و شدت بیماری‌زایی اومیکرون

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در خصوص تاثیر و اهمیت تزریق دز سوم یا بوستر در کاهش احتمال ابتلا به اومیکرون، شناسایی و ویژگی‌های نوع دوم واریانت اومیکرون توضیحاتی ارائه داد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تأثیر واکسن دز سوم بر روی واریانت اومیکرون، اظهار کرد: در شرایط آزمایشگاهی مشخص شد در افرادی که دو دز واکسن فایزر را تزریق کردند، حدود ۴۰ برابر توان خنثی‌سازی آنتی‌بادی‌های ناشی از دو دوز واکسن فایزر بر روی واریانت اومیکرون نسبت به واریانت بتا کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تزریق دز سوم یا بوستر مهم و مؤثر است، ادامه داد: بر اساس تحقیقات افرادی که دز سوم فایزر را تزریق کردند حدود ۲۵ برابر نسبت به وضعیت افرادی که دو دز واکسن فایزر را تزریق کردند، قدرت خنثی‌سازی آنتی‌بادی‌های ناشی از تزریق واکسن افزایش خواهد داشت و تزریق دز سوم احتمال ابتلاء به کرونا و بیماری شدید را کاهش می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران با اشاره به اینکه دلیل اصلی کاهش بستری در ICU بیماران مبتلا به اومیکرون مشخص نیست، خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده در آفریقای جنوبی حدود یک سوم برابر موج دلتا احتمال دارد، افراد مبتلا به واریانت اومیکرون در ICU بستری شوند که دلیل آن به طور دقیق مشخص نیست، اما احتمالاتی در این زمینه مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص کاهش احتمال بستری افراد مبتلا به واریانت اومیکرون در ICU، سه احتمال وجود دارد، تصریح کرد: این کاهش می‌تواند ناشی از افزایش ایمنی‌سازی در این موج از بیماری کووید -۱۹ نسبت به موج قبلی، احتمال بیشتر بودن ابتلاء در موج قبلی و یا اینکه کاهش قدرت بیماری‌زایی و شدت بیماری‌زایی ویروس کرونا نسبت به دیگر واریانت‌هاباشد.

تفاوت ژنتیکی نوع دوم واریانت اومیکرون با نوع اول آن

صفری در خصوص شناسایی نوع دوم اومیکرون در سه کشور، افزود: پژوهشگران می‌گویند، واریانت دوم سویه اومیکرون را در هفت نمونه ویروسی از سه کشور استرالیا، کانادا و آفریقای جنوبی شناسایی کردند.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی نوع دوم اومیکرون به راحتی انجام نمی‌شود، اضافه کرد: ردیابی این زیرگونه که BA.2 نام دارد، دشوار است، چرا که این نوع با آزمایش‌های PCR معمولی قابل تشخیص نیست و برای شناسایی آن نیاز به بررسی‌های اضافی ژنوم ویروسی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در خصوص احتمال نگران‌کننده بودن سویه جدید واریانت اومیکرون، تاکید کرد: واریانت جدید اومیکرون با نوع شناسایی شده اولیه آنکه BA.1 نام دارد از نظر ژنتیکی آنقدر تفاوت دارد که ممکن است، رفتاری متفاوت داشته باشد، اما اگر این نوع پیشین سرایت‌پذیری زیاد داشته باشد، احتمال دارد به عنوان " به ویژه نگران‌کننده" طبقه‌بندی شود.

کد خبر 541286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.