نتایج امیدوارکننده آزمایش واکسن mRNA علیه ایدز

رییس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا نتایج مطالعه یک واکسن آزمایشی ایدز (ویروس اچ. آی. وی) روی حیوانات که مانند واکسن‌های کرونا فایزر و مدرنا از همان فناوری پلتفرم mRNA استفاده می کند را امیدوارکننده اعلام کرد.

به گزارش ایمنا، دکتر آنتونی فائوچی گفت: باوجود نزدیک به چهار دهه تلاش جامعه تحقیقاتی جهان، ساخت یک واکسن مؤثر برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس اچ. آی. وی همچنان به صورت یک هدف دست نیافتنی باقی مانده است.

وی در بیانیه خبری تصریح کرد: این واکسن آزمایشی mRNA چند ویژگی را ترکیب می‌کند که ممکن است بر کاستی‌های سایر واکسن‌های آزمایشی ایدز غلبه کند و بنابراین یک رویکرد امیدوارکننده را نشان می‌دهد.

دکتر آمش آدالجا یک محقق ارشد در مرکز امنیت سلامت جان هاپکینز در بالتیمور نیز نتایج این آزمایش را امیدوارکننده عنوان کرد و گفت: استراتژی‌های مبتنی بر mRNA، چند کاربرد خارج از کووید -۱۹ خواهند داشت.

وی افزود: ساخت یک واکسن اچ. آی. وی همواره دشوار بوده است، با این حال، این مطالعه نتایج اثبات مفهومی را در یک حیوان نشان می‌دهد که ممکن است با استفاده از این فناوری ساخت واکسن ایدز امکان پذیر باشد.

آزمایش این واکسن mRNA روی موش‌ها و میمون‌های نشان داد که این واکسن باعث ایجاد آنتی‌بادی و واکنش‌های ایمنی سلولی در برابر ویروس شبه اچ. آی. وی می‌شود.

نتایج این مطالعه نشان داد: در میمون‌ها، آنهایی که ابتدا یک دز از این واکسن و سپس چندین دز واکسن تقویت‌کننده را در طول یک سال دریافت کردند، ۷۹ درصد کمتر از میمون‌های واکسینه نشده، خطر ابتلاء به عفونت با ویروس نقص ایمنی انسان - سیمیان (SHIV) را داشتند.

محققان توضیح دادند که از ویروس نقص ایمنی انسان - سیمیان در این تحقیق استفاده شد زیرا پستانداران غیر انسانی نسبت به ویروس اچ آی وی (HIV-۱) که انسان را آلوده می‌کند، حساس نیستند.

منبع: ایرنا

کد خبر 541229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.