۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
کریسمس بدون پلاستیک!

کریسمس و جشن‌های سال نو بدون زباله این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده است و مقامات شهر بن آلمان در تلاش هستند با انتشار یک کتاب راهنما، تجربه تعطیلات زمستانی بدون ضایعات را برای افراد ایجاد کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد می‌توانند با برنامه‌ریزی قبلی، آلودگی‌های پلاستیکی خود را در طول تعطیلات کریسمس کاهش دهند. دیروز، مقامات شهر بن آلمان، جهت کمک به شهروندان برای عبور از تعطیلات زمستانی و تولید کمترین زباله، یک کتاب راهنما منتشر کردند.

با توجه به اینکه تغییرات آب و هوا و آلودگی پلاستیکی، موضوع بسیار داغ ماه‌های اخیر بوده و از آنجایی که اتحادیه اروپا در ماه ژوئن ۲۰۲۱ استفاده از برخی پلاستیک‌های یک‌بار مصرف را ممنوع کرده است، کریسمس بدون زباله و جشن‌های سال نو پایدار این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

از آنجا که بسیاری از محصولات غذایی در بسته‌بندی‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف قرار می‌گیرند و هدایای کریسمس اغلب کاغذی هستند، عمر کوتاهی دارند. بنابراین بدون هیچ مقدمه‌ای، ذکر چند نکته برای اینکه افراد تعطیلات زمستانی کریسمس را بدون زباله پلاستیکی سپری کنند، ضروری است.

استفاده مجدد به جای یک‌بار مصرف

یک راهکار خوب برای به حداقل رساندن ضایعات پلاستیکی، تکیه بر محصولات قابل بازیافت است، اما بهترین شیوه برای رسیدن به زباله صفر(zero-waste)، حذف کامل محصولات یک‌بار مصرف است.

نخستین قدم برای نیل بدین هدف این است که افراد از بطری‌های پلاستیکی استفاده نکنند. به گفته انجمن کمک‌های زیست محیطی آلمان، اگر یک بطری شیشه‌ای ۰.۷ لیتری ۵۰ بار دوباره پر شود، در مجموع در مصرف ۲۳ بطری پلاستیکی ۱.۵ لیتری ذخیره می‌شود. صرف نظر از بطری‌های پلاستیکی در مهمانی‌ها نیز جهشی بزرگ به سمت داشتن تفریحات و سرگرمی‌های پایدار است.

دومین قدم برای دستیابی به کریسمس بدون زباله پلاستیکی این است که افراد از مصرف کارد و چنگال، فنجان و بشقاب یک‌بار مصرف نیز صرف نظر کنند. اگر آن‌ها برای کل مهمان‌ها ظروف کافی ندارند، قرض گرفتن می‌تواند راهی عالی برای افزایش عرضه کوتاه‌مدت ظروف باشد. افراد به جای دستمال سفره یک‌بار مصرف نیز می‌توانند از پارچه‌های جایگزین استفاده کنند.

تزئینات ارگانیک درخت کریسمس

به منظور تجربه کریسمس بدون زباله، افراد می‌توانند تا جای ممکن به جای استفاده از تزئینات کریسمس خریداری شده از فروشگاه‌ها از مواد ۱۰۰ درصد ارگانیک استفاده کنند. گل‌های تازه، مخروط کاج، سنگ‌ها و پوست درختان می‌توانند در ایجاد حس واقعی کریسمس تأثیرگذار باشند. همچنین استفاده از کاغذهای رنگی تهیه شده از برگ درختان خشک شده نیز برای تزئین درخت کریسمس، ایده خوبی به نظر می‌رسد. همچنین برای تزئینات می‌توان از گیاهان تازه مانند ریحان، پرتقال خشک و چوب دارچین استفاده کرد.

بنابراین با کمی برنامه‌ریزی قبلی، افراد می‌توانند تعطیلات زمستانی بدون ضایعات پلاستیکی را تجربه کرده و آسیب رساندن به محیط زیست را به حداقل برسانند.

کد خبر 541205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.