نگاه متفاوت مدیریت شهری ششم به محرومیت‌زدایی

مدیران شهری اصفهان در این دوره مدیریت شهری بر این باور هستند که علاوه بر تمرکز در اتمام پروژه‌های نیمه تمام باید در ارائه خدمات عمومی و توسعه زیرساخت‌های لازم برای بهبود زیست شهری، توجه ویژه‌ای به مناطق کم برخوردار شهر داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هرچند مشکلات مناطق کم‌برخوردار شهر در طول سال‌های متمادی به وجود آمده و در مدت زمان کوتاه نمی‌توان به طور کامل نابسامانی‌ها و ناهماهنگی‌ها را برطرف کرد، اما با آسیب‌شناسی مشکلات و مشورت با شهروندان این مناطق و همکاری مؤسسات خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و ارتباط با معتمدان محلی می‌توان حرکت‌های خوبی در کاهش مسائل آن انجام داد.

تشکیل کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار، ابتکار ویژه شورای ششم شهر اصفهان بود که با آغاز رسمی فعالیت شورا، به دنبال ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات مهم این مناطق بوده و تاکنون در این راستا اقدامات خوبی انجام شده که به منظور آگاهی هر چه بیشتر از برنامه‌های این کمیسیون برای محرومیت‌زدایی از مناطق کم‌برخوردار گفت و گویی را با «مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان» انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ضرورت تشکیل کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار در شورای ششم چه بود؟

تشکیل این کمیسیون بیانگر اهمیت شورای ششم به دو مسئله اصلی و حیاتی اصفهان است. با وجود آنکه جایگاه اصفهان در سطح کشور «برخوردار» شناخته شده و مسئولان از محرومیت‌های آن غافل هستند، این کلانشهر مشکلات زیادی به جهت وجود مناطق کم‌برخوردار دارد و لازم است برای بهبود شرایط در این مناطق، نخست بررسی لازم انجام شود.

شورای اسلامی شهر با قدرت و توان خود در یک هم‌افزایی با دستگاه‌های مربوط و با استفاده از استعدادی که شهر اصفهان در ایجاد درآمدهای پایدار دارد می‌تواند تلاش کند تا رنگ محرومیت را از چهره این مناطق بزداید که امیدواریم بتوانیم اقدامات خوبی را در این راستا انجام دهیم. معتقدیم محرومیت‌زدایی از مناطق کم‌برخوردار شهر نباید در فرایند بودجه‌ریزی مورد غفلت قرار گیرد همچنین باید برای احقاق حقوق شهروندان و حفظ کرامت آنها تلاش کرد.

مدیریت شهری چه وظیفه‌ای در قبال محلات کم‌برخوردار دارد و باید چه اقداماتی انجام دهد؟

رویکرد کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر بر توانمندی جامعه هدف این مناطق است؛ بارها شده که در دستگاه‌های مختلف برای رفع مشکلات مناطق حاشیه‌ای جلسه تشکیل داده و با ابلاغ دستورالعمل‌های مختلف اقدامات زیادی به عهده سازمان‌های مرتبط گذاشته شده، اما در این جلسات صرفاً صحبت شده و منجر به اقدام نمی‌شود.

مدیران شهرداری باید در خصوص مناطق حاشیه‌ای نگاهی متفاوت داشته باشند چرا که مشکلات این مناطق محدود نبوده و موارد زیادی را شامل می‌شود که شورا توان رسیدگی به همه آن‌ها را ندارد، البته وظیفه داریم بررسی کنیم که چه اتفاقی افتاده که شرایط این مناطق به وضعیت فعلی رسیده است.

مناطق کم برخوردار با انواع معضلات اجتماعی مواجه بوده و نیاز به توجه بیشتر و عدالت در توزیع خدمات دارد و مدیریت شهری آمادگی بهبود شرایط مناطق کم‌برخوردار را دارد تا در نتیجه آن یک گام مهم برای ارتقای این مناطق برداشته شود.

علیرغم اینکه شرایط زیست‌محیطی اصفهان مناسب نیست، همچنان می‌بینیم که اصفهان مقصد مهاجران زیادی به ویژه از استان‌های همجوار است و به نظر می‌رسد مدیریت این جمعیت بر عهده مدیریت شهری باشد؛ در این راستا چه برنامه‌ای دارید؟

این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده به طوری که مدیریت استان درگیر آن است؛ نمی‌توان مهاجرت معکوس داشت، اما اگر شهرداری اصفهان بتواند در یک اقدام فرابخشی تسهیلاتی برای آن مناطق ایجاد کند بی‌شک شاهد اتفاقات خوشایندی خواهیم بود.

باید اقدامات در چند بخش از جمله اشتغال، تعیین جامعه هدف، روش انجام اقدامات و ایجاد زمینه‌های بعدی در این باره مورد توجه قرار گیرد و برای ایجاد اشتغال تمام دستگاه‌های ذی‌ربط با هم‌افزایی به میدان آیند، زیرا ایجاد اشتغال، بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی را می‌زداید.

در اصفهان زمینه اشتغال به حد کافی فراهم است، اما باید متولیان امر توجه ویژه داشته باشند و به وظایف خود به نحو احسن عمل کنند، به عنوان مثال اگر کارآفرینی ایجاد شد، باید گروهی از خیریه‌ها برای رونق آن در راستای خرید اجناس مورد نیاز و فروش آن همچنین بسته‌بندی و ایجاد بازار فروش اهتمام ورزند تا اشتغال مورد نظر محقق شود.

مسئولان بالادستی می‌توانند در مناطق کمتر برخوردار تسهیلاتی برای اشتغال جوانان فراهم کنند؛ شهرداری نیز با کمک سایر دستگاه‌های ذی‌ربط می‌تواند بستر خوبی برای اشتغال فراهم کند، البته باید نیروهای کار را مبدع و نوآور کنیم.

معتقدم در این راستا باید دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری، کمیته امداد، دانشگاه علمی و کاربردی با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند.

به نظر شما چه اقدامات مهم دیگری باید برای پیشرفت شهر و جلب هر چه بیشتر رضایت‌مندی شهروندان انجام داد؟

چند کار محوری در دستور کار قرارگرفته که از جمله آنها می‌توان به موضوع هوشمندسازی به ویژه در حوزه شهرسازی اشاره کرد، باید سامانه شهرداری را برای خدمت‌رسانی به مردم از صفر تا صد به ویژه در حوزه صدور پروانه ساختمانی هوشمند کنیم.

موضوع دیگر اقتصاد و ایجاد منابع درآمدی جدید برای شهر است، به عنوان مثال توجه بیشتر به ظرفیت‌های گردشگری شهر همچون باغ گل‌ها با وسعت پنج هکتار و باغ ناژوان با وسعت ۲۵۰ هکتار، همچنین صنایع دستی فاخر هنرمندان این شهر می‌تواند میلیاردها تومان درآمد برای شهر به همراه داشته باشد.

کسب درآمد پایدار برای شهر باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در حال حاضر بخش زیادی از درآمد شهرداری به واسطه تراکم فروشی و آسمان فروشی حاصل می‌شود که این روند باید بازنگری شود. توجه به صنعت پاک گردشگری با نگاه به بافت تاریخی شهر موضوع مهم دیگر است؛ باید از ظرفیت‌های بالقوه بافت و محورهای تاریخی این شهر استفاده کرد.

کد خبر 541018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.