ماسک پرسنل بخش مراقبت‌ویژه کرونا، چقدر مانع آلودگی می‌شود؟

در یک مطالعه بررسی لایه داخلی ماسک N۹۵ پرسنل درمانی بخش مراقبت‌های ویژه مخصوص بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نشان داد که لایه داخلی ماسک‌ها، از نظر آلودگی به ویروس کرونا، منفی بودند.

به گزارش ایمنا، پرسنل بهداشت و درمان در خط اول تماس با بیماران کووید -۱۹ هستند، به همین دلیل حمایت‌های مناسب و پیشگیرانه از پرسنل درمانی در حفظ سلامت عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است.

با توجه به انتقال هوابرد ویروس سارس-ک وو-۲، استفاده از ماسک به عنوان یک راهکار، جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماری توصیه می‌شود. ولی تأثیرگذاری ماسک‌های حفاظتی مستلزم کاربرد صحیح آن است. به همین دلیل ماسک حفاظتی، باید به طور کامل روی دهان و بینی قرار گرفته و هیچ‌گونه درز نشتی هوا از اطراف صورت نداشته باشد.

با توجه به این‌که، پوشیدن صحیح ماسک حفاظتی و نشت از حاشیه‌های ماسک به داخل، نقش مهمی در کارایی ماسک دارد؛ پژوهشگران میزان آلودگی سطح داخلی ماسک N95 استفاده‌شده توسط پرسنل درمانی به سارس-کوو- ۲ را بررسی کردند.

این مطالعه در شش اردیبهشت سال ۱۳۹۹ در بیمارستان شهدای تجریش تهران انجام شد. در زمان نمونه‌برداری هشت زن به عنوان پرسنل مراقبتی و درمانی شامل ۶ پرستار و دو پزشک در یک شیفت کاری در بخش مراقبت‌های ویژه مشغول به فعالیت بودند. تمامی این پرسنل‌ها به هنگام ورود به بخش، از ماسک N۹۵ استفاده می‌کردند.

برای انجام این مطالعه، پژوهشگران ماسک تنفسی پرسنل را بعد از یک شیفت کاری ۱۲ ساعته تحویل گرفتند و سطح داخلی ماسک و ارزیابی ورود آلودگی به داخل ماسک از بخش‌های مختلف سطح داخلی ماسک‌ها، نمونه‌برداری و بررسی شد.

بخش مراقبت‌های ویژه، به دلیل حضور ۱۱ بیمار مبتلا به کووید -۱۹ (دو بیمار در وضعیت وخیم و ۹ بیمار در وضعیت متوسط)، آلوده به ویروس سارس-ک وو-۲ بود. تمامی بیماران دچار سرفه و تب بودند و پرسنل درمانی، در تمام مدت شیفت با ماسک N95 در بخش حضور داشتند. پرسنل برای بررسی وضعیت بیماران و مراقبت و درمان، در فواصل نزدیک به بیمار و کم‌تر از نیم متر حضور داشتند.

نتایج بررسی‌های این مطالعه نشان داد که تمامی نمونه‌های گرفته‌شده از سطح داخلی ماسک‌ها، از نظر آلودگی به ویروس سارس-ک وو-۲ منفی بودند.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: استفاده از ماسک N95 به دلیل عدم راحتی افراد و ناسازگاری با آن به هنگام فعالیت، منجر به عدم استفاده مداوم از ماسک و ناکارآمدی آن می‌شود. همچنین نشت آلودگی از اطراف ماسک به سطح داخلی آن منجر به ایجاد تماس‌های ناخواسته می‌شود.

نتایج این مطالعه حاکی از آن است که با وجود این‌که مسئله انطباق ماسک بر روی صورت پرسنل درمانی مطرح است، ولی کارایی مناسبی در ماسک‌های N95 مورد استفاده برای محافظت از مسیر تنفسی وجود داشت که نشان دهنده آن است که اقدامات بهداشتی اثر فزاینده‌ای در کنترل آلودگی دارد.

این پژوهشگران استفاده مداوم و صحیح از ماسک N95 را به عنوان مهم‌ترین راهکار در پروتکل‌های بهداشتی برای حفاظت در برابر سارس کووید -۲ پیشنهاد می‌کنند. همچنین توصیه می‌کنند که استفاده صحیح از ماسک‌های حفاظتی به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی آموزش داده شود.

در انجام این تحقیق؛ مصطفی پویاکیان، رضوان زنده‌دل، زهرا مرادپور و مهرداد حلمی کهنه شهری؛ پژوهشگران گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، فرخ بخارایی سلیم از گروه ویروس‌شناسی و زهرا طاهریان‌فر از گروه بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه پاییز سال جاری، به صورت مقاله علمی با عنوان «تعیین میزان آلودگی سطح داخلی ماسک‌های N95 استفاده شده توسط پرسنل درمانی یک واحد مراقبت‌های ویژه در ایران به هنگام شیوع کووید -۱۹» در مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها منتشر شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 540742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.