بیم و امید برای رفع معضلات یک شهر ۱۵۰ هزار نفری

رفع مشکلات محمدشهر کرج نیازمند همت مسئولان دولتی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محله جعفرآباد در محمدشهر استان البرز واقع است. ساکنان و اهالی این منطقه با مشکلاتی همچون نبود دسترسی به امکانات شهری از جمله بانک‌ها، سایت تخلیه نخاله و جمع‌آوری زباله، نهر سیاه جوی و مشکلات زیست محیطی، برقراری امنیت اجتماعی در محله، مبارزه با آسیب‌ها و معضلات اجتماعی، ساخت راه و درمانگاه و بسیاری دیگر مواجه هستند.

جعفر آباد در جنوب منطقه محمدشهر کرج قرار گرفته است که به واسطه حاشیه‌نشینی و قیمت مسکن با افزایش جمعیت و نرخ بالای مهاجر پذیری مواجه شده اما کمترین امکانات رفاهی و خدماتی را در خود جای داده است و شهروندان این منطقه با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

بخش عمده‌ای از نیازهای خدماتی باید توسط مجموعه مدیریت شهری در اختیار شهروندان قرار بگیرد که مهرداد حسن زاده، شهردار محمد شهر در گفت‌وگو با ایمنا، آن را توضیح داده است و مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

معضل جاری شدن آب‌های سطحی در فصل بارندگی و مسئله سیاه جوی از جمله مواردی است که همواره مورد مطالبه شهروندان قرار دارد، مجموعه مدیریت شهری در این خصوص چه برنامه‌ریزی‌هایی خواهد داشت؟

هدایت آب‌های سطحی در تمام مناطق محمدشهر به ویژه محله جعفر آباد دچار مشکل است؛ با توجه به اینکه زمین این منطقه دارای شیب است با مشکل بیشتری مواجه هستیم و بیشترین مخاطرات ناشی از هدایت و دفع آب‌های سطحی در این محله نمود پیدا می‌کند.

معضل اصلی و اساسی در رابطه با آب‌های سطحی مربوط به کانال سیاه جوی است که از ارتفاعات سیاه پلاهان کرج، آتشگاه و محمودآباد می‌گذرد و در نهایت پس از عبور از مهرشهر وارد محله اصفهانی‌ها و سپس به محمدشهر می‌رسد. این جوی به طول تقریبی پنج کیلومتر از محله جعفر آباد خارج و به ماهدشت می‌پیوندد.

حدود ۱.۵ کیلومتر از این کانال را شهرداری به صورت صنعتی و سرپوشیده کرده است. انجام بقیه کانال به صورت صنعتی بودجه حدوداً ۴۰ میلیارد تومانی نیاز دارد. بودجه شهرداری محمدشهر برای این اقدام کافی نیست و به اعتبارات دولتی نیاز داریم.

شهرداری محمدشهر برای تأمین بودجه اجرای ادامه پروژه سرپوشیده کردن سیاه جوی چه اقداماتی انجام داده است؟

با فرماندار و مدیر کل بحران استانداری در مکاتباتی هستیم که بخشی از بودجه را دریافت و مابقی را نیز از بودجه داخلی استفاده کنیم.

معتقد هستیم ساماندهی و رسیدگی به این پروژه نیازمند حمایت مسئولان استانی است. بخش محمدشهر به تنهایی نمی‌تواند از پس این طرح بر آید. از طرفی این یک معضل استانی است و حمایت و همکاری همه جانبه را می‌طلبد.

یکی دیگر از مطالبات شهروندان منطقه جعفرآباد در حوزه ارتقای سرانه فضای سبز و پارک‌ها است، در این خصوص چه برنامه‌هایی در دستورکار دارید؟

سرانه فضای سبز در منطقه جعفرآباد حدود ۱۳ متر است؛ در این راستا پارکی سه هکتاری در میدان عباس‌آباد مشرف به ورودی منطقه جعفرآباد نیز احداث شده است.

از دیگر پروژه‌های این حوزه می‌توان به احداث پارک جنگلی ۶۰ هکتاری در فرا دست جعفرآباد اشاره کرد که همین موضوعات باعث می‌شود از دیگر مناطق کرج سرانه بالاتری داشته باشیم.

امن نبودن پارک‌ها و نداشتن حفاظ باعث نگرانی خانواده‌های جعفرآبادی شده است، آیا در این خصوص برنامه‌ای دارید؟

شرایط ایجاد حفاظ در اطراف پارک ورودی جعفرآباد وجود دارد اما مسئله اصلی ایجاد فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها است تا از بروز مشکل در تردد فرزندان و کودکان جلوگیری شود.

عبور و مرور از سمت ضلع غربی بلوار جعفرآباد بدون هیچ مشکلی برقرار است، همچنین در نظر داریم با احداث یک پل عابر پیاده از بروز هرگونه خطری در حین تردد از محله عباس آباد نیز جلوگیری شود.

حوزه عمرانی می‌تواند کمک شایانی به رفع مشکلات مردمی و ایجاد امید و اعتماد میان شهروندان کند، مدیریت شهری در این خصوص چه اقداماتی در دستورکار دارد؟

اولویت‌های عمرانی شهرداری محمدشهر با توجه به میزان بودجه در دسترس تعیین می‌شود؛ در حال حاضر اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی برای شهرداری در نظر گرفته شده است که حدود ۴۰ درصد از آن صرف اقدامات عمرانی خواهد شد.

در این میان مسائلی همچون توسعه زیرساخت‌ها از جمله آسفالت، جدول گذاری و بهبود فضای بصری شهر در دستورکار قرار دارد.

همچنین اولویت‌بندی کارهای عمرانی مدیریت شهری محمدشهر در جلسات اعضای شورای اسلامی و کمیسیون عمران شورای شهر نیازسنجی می‌شود.

با در نظر گرفتن جمعیتی حدود ۱۲۰ هزار نفر که طبق سرشماری ۱۳۹۵ انجام شد باید پروژه‌ها احصا و برنامه‌ریزی برای اجرای آن وجود داشته باشد، از طرفی نرخ رشد جمعیت در این منطقه حدود ۳.۵ درصد ارزیابی شده است که با احتساب آن، جمعیت حال حاضر محمدشهر بیش از ۱۵۰ هزار نفر است، با این شرایط بودجه شهرداری برای تأمین نیازهای مردم کافی نیست.

حضور نیافتن برخی از دستگاه‌ها در شهر پرجمعیت محمدشهر موجب شده است تا نیازهای مردم و مطالبات آنها روی زمین بماند، شاید لازمه تحقق مطالبات شهری محمدشهر ارتقای آن و استقرار دستگاه‌های مربوطه باشد؛ محمدشهر علاوه بر مشکلات عمرانی در مسائل دیگری همچون بهداشت و درمان و سرانه آموزشی نیز با کمبود مواجه است.

آیا شهرداری محمدشهر به فکر جذب سرمایه‌گذار نبوده است تا رفع این مشکلات متکی به بودجه دولت نباشد؟

یکی از بحث‌های اساسی مدیریت شهری در این دوره بحث جذب سرمایه گذار و رفتن به سمت درآمد پایدار است.

هزینه ماهیانه مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر محمدشهر حدود ۱۰ میلیارد تومان است که صرف هزینه حقوق و مزایا پرسنل و امور جاری می‌شود.

این هزینه‌ها از جیب مردم است، مردم عوارض می‌دهند تا خدمات دریافت کنند، اولویت اول ما حقوق و دستمزد کارکنان است اما ورودی و خروجی ما همخوانی ندارد.

در تدارک یک فراخوان هستیم تا ضمن شناسایی نقاطی که ظرفیت سرمایه گذاری دارد این مراکز را به بخش خصوص معرفی کنیم.

کاربری‌های خوب در محور اصلی شهر وجود دارد که می‌تواند برای بخش خصوصی رغبت ایجاد کند. در این میان احداث فضای تجاری در اراضی شهرداری و مسائل این چنین خالی از لطف نیست؛ در واقع محمدشهر بستری مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی قلمداد می‌شود.

در حال حاضر نمایشگاه‌ها و واحدهای تجاری متعددی در شهر مستقر هستند که پرداخت عوارض از سوی این مراکز می‌تواند به درآمد مدیریت شهری کمک شایانی داشته باشد، آیا عوارض پرداخت می‌شود؟

قطعاً عوارض پرداخت می‌کنند اما پاسخگو تمام نیازهای ما نیست، مشارکت مدیریت شهری با بخش خصوصی بر اساس برآورده‌ها مثبت خواهد بود، با توجه به اراضی و زمین‌های تجاری موجود قابلیت کافی برای همکاری با سرمایه‌گذار وجود دارد تا بتوانیم درآمد پایدار داشته باشیم و عوارض پرداختی مردم صرف امور عمرانی شود نه امور جاری شهرداری و حقوق پرسنل.

در حال حاضر شهرداری نیروی مازاد ندارد؛ پرسنل شهرداری به صورت پیمانی و رسمی مشغول به فعالیت هستند.

همانطور که اشاره شد جمعیت قابل توجه محمد شهر می‌طلبد در حوزه حمل و نقل نیز مورد حمایت قرار بگیرد، در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته و چه نقاط ضعفی وجود دارد؟

در خصوص بحث اتوبوسرانی قراردادی با سازمان حمل بار و مسافر شهرداری کرج منعقد شده است که به ازای هر اتوبوس یارانه‌ای از سوی شهرداری به سازمان حمل‌ونقل پرداخت می‌شود. در این میان سازمان واسطه شهرداری و بخش خصوصی است.

معتقد هستیم که بحث حمل‌ونقل یکی از ضروریات است. یکی از مشکلات این حوزه تغییر پایانه اتوبوسرانی است، پیش از این اتوبوس‌ها به پایانه قدس (شاه عباسی) می‌رفتند اما امروز در پایانه کلانتری و مترو است که رغبت مردم را برای استفاده از اتوبوس کم کرده است.

امیدواریم با رایزنی بتوانیم مبدأ و مقصد اتوبوس‌ها و حمل و نقل عمومی را مشخص کنیم تا به هدف شهروندان نزدیک‌تر باشد؛ به این شکل که اتوبوس‌ها و مسافران از محمدشهر و جعفرآباد مستقیم به کرج منتقل شوند و پایانه کلانتری و مترو حذف شود.

نبود دسترسی به بانک‌ها یکی دیگر از معضلات شهروندان اعلام شده است، آیا مدیریت شهری به عنوان دستگاه خدمات‌رسان در این خصوص برنامه‌ای پیش رو دارد؟

بانک‌ها بیشتر می‌پسندند که در محور اصلی استقرار داشته باشند و رغبتی به استقرار در محلات کم برخوردار و دور افتاده ندارند. در دوران قبل مدیریت شهری جلساتی برگزار می‌کردیم و بعضی از سرپرست‌های شعب را دعوت کردیم و با آن‌ها صحبت کردیم. حتی در بحث «ای تی ام» هم رغبتی وجود ندارد چرا که برای سوددهی و کمبود تراکنش شرایط کافی نیست. البته در برخی مناطق چند بانک شعبه دارند و ارائه خدمات می‌کنند.

به عنوان آخرین موضوع آیا خبر خوبی برای مردم منطقه محمد شهر به ویژه جعفرآباد دارید؟

اخیراً مصوبه‌ای از شورای اسلامی شهر تحویل گرفتیم که اعتبار ۳۵۰ میلیون تومانی در راستای اجرای طرح مطالعاتی ایجاد قطب گردشگری در پارک فدک است و در حوزه تفریحی و ورزش‌های همگانی به بهبود فضای محمدشهر و استان کمک شایانی خواهد کرد.

کد خبر 540713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.