جزئیات محاسبه گازبهای مشترکان پرمصرف اعلام شد

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، جزئیات نحوه محاسبه گازبهای مشترکان پرمصرف را تشریح کرد و گفت: هیچ‌گاه نمی‌گوییم گاز را مصرف نکنید.

به گزارش ایمنا و به نقل از صدا و سیما سیدجلال نورموسوی با بیان اینکه اکنون میانگین تولید روزانه گاز طبیعی در کشور حدود ۸۰۰ تا ۸۱۰ میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: به غیر از مقدار صادرات، باقی تولید در زمستان مصرف می‌شود، اما در تابستان برای ذخیره‌سازی و تزریق به چاه‌های ذخیره‌سازی از این مقدار تولید استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به مصرف روزانه حدود ۷۵۰ تا ۷۶۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور در فصل سرما، افزود: ما هیچ‌گاه نمی‌گوییم گاز را مصرف نکنید، بلکه می‌گوئیم درست مصرف کنید، زیرا اگر بخواهیم روند مصرف را در ایران و دیگر کشورها مرور کنیم مشخص است که درست مصرف نمی‌کنیم و اکنون هم حدود دو ماه یا سه ماه مشکل تأمین گاز برای همه بخش‌ها وجود دارد که باید مدیریت شود که در بخش خانگی و تجاری بهینه‌تر مصرف کنیم تا بخش‌های تولیدی هم بتوانند به اندازه نیازی که برای آن‌ها پیش‌بینی شده است از گاز استفاده کنند، وگرنه بحث مصرف با قیمت دو مقوله متفاوت است.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: انتظار همه دولت‌ها این است که شماری از استانداردها توسط همه، در بخش خانگی برای مصرف گرمایشی و تأمین آب گرم و در بخش صنعت بر اساس الگوی مصرف به ازای واحد کالای تولیدی، در بخش نیروگاه‌ها برای رعایت بازدهی باشد و حداقل‌ها رعایت شود، این انتظار دولت‌هاست که واحدهایی که مصرف‌کننده گاز هستند با رعایت این موارد کمک کنند که ما گاز را هدر ندهیم.

نورموسوی ادامه داد: شرکت ملی گاز به‌عنوان حق‌العمل کار فقط گاز را به مردم تحویل می‌دهد و همه مبالغ به حساب سازمان هدفمندی می‌رود و پول برای دولت است و ما هم مبلغ ثابت حق‌العمل خودمان را می‌گیریم. نکته دیگر این است که وظیفه ذاتی ماست خدمت‌رسانی کنیم و به عبارتی گاز فروش هستیم و همه حجم گاز تولیدی را انتقال می‌دهیم و درصدد هستیم توزیع کنیم، زیرا به هر حال ما نمی‌توانیم گاز را نگه داریم.

وی در تشریح نحوه محاسبه گازب‌ها، گفت: در اقلیم‌های مختلف از سردترین اقلیم که اقلیم یک است تا گرم‌ترین اقلیم که پنج است و شامل شهرهای جنوبی ما می‌شود، اعدادی به‌عنوان مصرف متعارف پیش‌بینی شده و هیچ تغییری در قیمت آن‌ها داده نشده است. برای پله چهار به بعد به نسبت پله قبل ۴۰ درصد به نرخ‌ها افزوده شده است. این ابتدا برای کسانی که پرمصرف هستند، درست است که عدد پله ۴۰ درصد تغییر می‌کند، اما برای نمونه در پله چهارم تنها ۹ درصد به نرخ گازب‌های آن طرف اضافه می‌شود. اگر بخواهم عددی مثال بزنم این طور است که ۳۸ تومانشان ۴۳، ۴۴ تومان می‌شود.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: ۹ درصد به کل دوره ۴۲ روزه‌شان که حدود ۳۸ هزار تومان می‌شود افزوده خواهد شد که حدود ۴۳ هزار تومان است. این اتفاق در پله‌های بعدی ۲۰ درصد، ۲۵ درصد و… می‌شود و وقتی به بدمصرف‌ها که پله ۱۱ و ۱۲ هستند می‌رسد، در پله ۱۱ درست است که از نظر درصدی شاید ۱۵۰ درصد به پله آن افزوده شده باشد، اما کل گازب‌های قبضشان دو برابر می‌شود. برای پله ۱۲ عدد خیلی بیشتر است و پله ۲۰۱ درصد می‌شود منتها کل قبض آن دوره‌شان سه برابر می‌شود.

نورموسوی در پاسخ به این پرسش که دمای منطقی خانه‌ها در فصل سرد چند درجه است، اظهار کرد: سال‌های سال است که ما هم در بخش اداره‌ها و هم در بخش خانگی ۱۸ تا ۲۱ را برای مردم پیش‌بینی کرده‌ایم، ما در فصل‌های مختلف باید سازگاری خودمان را به آن فصل در منزل به وجود آوریم، اینکه در تابستان به هر شیوه‌ای زندگی می‌کنیم در زمستان هم همان باشد که نمی‌شود.

وی افزود: در کشورهای اروپایی برای نمونه انگلستان دمای رفاه ۱۵ درجه است، یعنی دمای رفاه داخل خانه ۱۵ درجه است، در هلند ۱۶ درجه و بسیاری از کشورها ۱۷، ۱۸ درجه هستند و ما هم بر مبنای این استاندارد جهانی و شاخص‌هایی که به‌طور حتم پایه علمی دارد ۱۸ تا ۲۱ درجه را برای رفاه مردم در نظر گرفتیم.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: مصرف استاندارد برای یک واحد ۱۰۰ مترمربعی ۲۲ متر مکعب در روز است و عدد قبض آن ۴۸ هزار تومان می‌شود. این برای یک واحد ۱۰۰ متر مربعی با سه فضای آزاد است، اما می‌دانیم که در تهران این اتفاق بسیار کم می‌افتد، زیرا بیشتر مجتمع و آپارتمان است.

نورموسوی در واکنش به این پرسش که اگر دمای منزل ۲۷ درجه باشد یک قبض ۴۰۰ هزار تومانی در انتظار مشترک است، گفت: این موضوع تنها برای تنظیم دما نیست، زیرا افرادی که هزار تا ۱۲۰۰ مترمکعب مصرف می‌کنند مصرف جانبی هم دارند، یعنی گرمایش‌های سونا، استخر، جکوزی و… مصرف دارند، اما یک خانه ۱۰۰ متری بی‌شک به عدد هزار یا ۱۲۰۰ مترمکعب نمی‌رسد، یعنی حتی اگر دما را بالاتر هم ببرند مصرفشان بالا می‌رود و عدد ۴۰ درصدی پله‌های ۷ و ۸ را ثبت می‌کنند، اما پله‌های ۱۱ و ۱۲ در این فصل نامتعارف و غیرمجاز است.

کد خبر 540661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.