کاهش چشمگیر کارایی واکسن فایزر در برابر سویه اومیکرون

نتایج یک پژوهش آزمایشگاهی در موسسه تحقیقات سلامت آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که سویه اومیکرون ویروس کرونا پس از دو دز تزریق واکسن فایزر نیز توانایی دور زدن سیستم ایمنی بدن را داشته و پادتن تولید شده در بدن انسان به طور چشمگیری در برابر ویروس اولیه کاهش می‌یابد.

به گزارش ایمنا، با این حال سیستم ایمنی بیشتر افرادی که دو دز واکسن فایزر را تزریق کرده و به بیماری کووید ۱۹ نیز مبتلا شده بودند توانایی خنثی‌سازی ویروس را داشته است. این یافته مؤید آن است که تزریق دز تقویتی می‌تواند این افت ایمنی‌زایی را تا حدی جبران کرده و در برابر اومیکرون مؤثر باشد.

به نوشته رویترز، گرچه تولید پادتن نشان دهنده واکنش سیستم ایمنی انسان است، با این وجود دانشمندان معتقدند که لنفوسیت‌های بی و تی نیز به وسیله واکسیناسیون تحریک شده و به ایجاد مصونیت در برابر بیماری‌زایی ویروس کرونا کمک می‌کنند.

یافته‌های اولیه پژوهش مذکور مشخص نساخته که آیا توانایی واکسن فایزر در جلوگیری از بیماری حاد یا مرگ نیز کاهش یافته یا خیر.

اگر چه هنوز اطلاعاتی در مورد کارایی دیگر واکسن‌ها از جمله مدرنا، جانسون‌اند جانسون و آسترازنکا در برابر سویه اومیکرون منتشر نشده، پیش‌بینی می‌شود که تولیدکنندگان عمده واکسن کرونا ظرف هفته‌های آتی داده‌های خود را در این زمینه منتشر کنند.

«اوگور شاهین»، مدیرعامل بایون تک به رویترز گفت که واکسن کووید -۱۹ این شرکت احتمالاً محافظت قوی در برابر اومیکرون ارائه می‌دهد. احتمال دارد که مردم در برابر بیماری شدید ناشی از اومیکرون از محافظت قابل توجهی برخوردار شوند.

وی گفت: طی دو هفته آینده آزمایشات آزمایشگاهی خون افرادی که دو یا سه نوبت این واکسن را دریافت کرده‌اند مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد تا بررسی شود آیا تولید واکسن‌های جدید ضروری است یا خیر. این شرکت در حال کار برای ارتقای واکسن است اما مطمئن نیستند که این کار لازم باشد.

واکسن‌های mRNA (مدرنا و فایزر) دارای فناوری هستند که امکان اصلاح سریع را فراهم می‌کنند. «جریکا پیتس»، سخنگوی فایزر گفت: در صورت فرار اومیکرون از مصونیت ایجاد شده توسط واکسن فایزر، محققان این شرکت می‌توانند واکسن فعلی را طی ۶ هفته تطبیق دهند و تولیدهای اولیه را طی ۱۰۰ روز ارسال کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 540554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.