اصفهانی‌ها در کار خیر حسابگر نیستند/ترویج امور خیر مهمترین دغدغه کمیته امداد

در ۱۴ اسفندماه ۱۳۵۷ فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل کمیته امداد صادر شد. این نهاد برای ایجاد رفاه و برقراری تسهیلات در امر کمک‌رسانی به محرومان جامعه همراه با در پیش داشتن سیاست نهادینگی فرهنگ نوع دوستی و ترویج انفاق دایر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمک به هم‌نوع در امور معنوی، اجتماعی و فرهنگی دارای تأثیرات ویژه‌ای از جمله گسترش و تقویت هرچه بیشتر فرهنگ احسان، انفاق و انسجام اجتماعی است. نوع دوستی و کمک به هم‌نوع آئینی الهی و جهانی و امری ذاتی و فطری به شمار می‌رود. کمیته امداد امام بزرگترین سازمان حمایتی کشور با رسالت شناسایی افراد نیازمند و فراهم کردن بستر کمک با توجه به نیاز آنها است که در سطوح و سرفصل‌های مختلف اقتصادی، معیشتی، فرهنگی، تحصیلی، مسکن، درمانی و … به ارائه خدمات و حمایت از مددجویان پرداخته و در راستای تأمین حداقلی معیشت و توانمندسازی افراد محروم جامعه فعالیت می‌کند.

استان اصفهان جزو پنج استان اول در اهدای کمک‌های مردمی به مددجویان قرار گرفته و نسبت به میانگین کشوری مردم استان اصفهان انسان‌هایی پیشتاز در کار خیر هستند. به نوعی تمام افراد جامعه جزو خیران هستند که در حد توان به هم‌نوع خود کمک می‌کنند. در رابطه با سرفصل‌ها و فعالیت‌های این نهاد در حاشیه بازدید «کریم زارع» مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان از خبرگزاری ایمنا گفت‌وگویی با وی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

جامعه هدف کمیته امداد شامل چه کسانی است؟

جامعه هدف کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) به صورت مشخص زنان سرپرست خانوار که به علت فوت سرپرست، طلاق یا متارکه سرپرست خانوار شدند و افراد از کارافتاده که به علت سالمندی یا بیماری و … از کار افتاده شدند را دربر می‌گیرد. سیاست پیش‌رو در دوسال اخیر کمک به همه افراد نیازمند به صورت مقطعی، زمان‌دار و هدفمند در مدت زمانی شش ماهه و یک ساله با رویکرد توانمندی است حتی افرادی که در دو دسته بیان شده تقسیم‌بندی جای نمی‌گیرند؛ به عنوان مثال خانواده‌های پرجمعیت، کارگران فصلی و افرادی که به علت موجهی نیازمند هستند، در این سیاست سعی بر این است که به افراد در تمام وجوه خدمات ارائه شود،

پس از اتمام دوره از تحت پوشش بودن خارج شده و افراد نیازمند دیگری جایگزین آنها شوند. از این موضوع تحت عنوان تبصره ۱۴ یاد می‌شود یعنی کسانی که ممکن است سرپرست داشته باشند و سرپرست آنها از کارافتاده نباشد اما نیازمند به کمک هستند. برای چنین افرادی رویکرد ایجاد شغل درنظر گرفته شده، خدمات تحصیلی برای فرزندان آنها فراهم می‌شود و مستمری حداقلی برای رفع نیازهای اولیه در مدتی معین برای آنها تعریف شده و پس از توانمند شدن از پروسه تحت پوشش بودن خارج می‌شوند.

خدمات ارائه شده به مددجویان کمیته امداد در چند سطح قرار می‌گیرند؟

کمیته امداد امام) (ره) بزرگترین سازمان حمایتی کشور است. کمیته امداد حضرت امام ۱۳۰ هزار خانواده و ۳۰۰ هزار نفر را تحت پوشش داشته و به آنها خدمات متنوعی ارائه می‌دهد. خدمات ارائه شده به افراد تحت پوشش در دو سطح حمایتی _ معیشتی و توانمندسازی تقسیم‌بندی می‌شوند. بیش از ۱۲۰ سرفصل خدماتی در دو دسته توانمندساز و حمایتی _ معیشتی به مددجویان ارائه می‌شود.

خدمات حمایتی ارائه شده جهت رفع نیازهای اولیه، حیاتی، پایه‌ای و فوری خانواده‌ها مانند هزینه آب، برق، اجاره منزل و … است و خدمات توانمندساز برای ایجاد توانمندی در خانواده‌ها و خروج آنها از پروسه فقر ارائه می‌شود. توانمندی‌ها وجوه مختلفی دارند که یکی از آنها وجه اقتصادی است. توانمندسازی شامل خدمات فرهنگی _ آموزشی، تحصیلی، مسکن، ایجاد اشتغال، کمک به ازدواج و کمک به نخبه‌ها تحت عنوان گروه‌های ویژه نیازمند رشد است.

اصفهانی‌ها در کار خیر حسابگر نیستند/ترویج امور خیر مهمترین دغدغه کمیته امداد

آیا امداد از افراد بجز جامعه هدف خود هم حمایتی دارد و چه تعداد پشت نوبت برای حمایت دارد؟

تا قبل از شیوع بیماری کرونا سیاست کمیته امداد ثابت نگه داشتن جامعه هدف بوده است. در این سیاست افراد شناسایی شده تحت پوشش قرار گرفته و پس از توانمندسازی با افراد پشت نوبتی جایگزین می‌شدند. به علت شرایط اقتصادی تحت تأثیر شیوع کرونا، تورم و سایر مؤلفه‌های موجود برای اکثر اقشار جامعه سعی بر این شد که ظرفیتی تحت عنوان تبصره ۱۴ ایجاد شود تا سایر افراد نیازمند نیز از حمایت کمیته امداد بهره‌مند شوند. در این ظرفیت ایجاد شده بیش از ۲۰ هزار خانواده به صورت هدفمند و زمان‌دار تحت پوشش کمیته قرار گرفتند. در حال حاضر کمیته امداد استان اصفهان هیچ پشت نوبتی متراکمی برای تحت پوشش قرار گرفتن ندارد.

میزان مستمری ماهانه افراد تحت پوشش کمیته امداد چقدر است؟

میزان مستمری ماهانه افراد تحت پوشش کمیته امداد ۳۵۰ تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بسته به تعداد نفرات خانوار است. خانواده‌های یک نفره ۳۵۰، دو نفره ۵۰۰، سه نفره ۷۰۰، چهار نفره ۹۰۰، پنج نفره و بالاتر یک میلیون و ۱۰۰ تومان مستمری می‌گیرند و سایر هزینه‌های حمایتی از مستمری جدا هستند و ممکن است یک خانواده چندین خدمت از کمیته امداد دریافت کند.

شرایط خارج شدن فرد یا خانوار از حمایت کمیته امداد چیست؟

جمعیت هدف کمیته امداد جمعیتی سیار هستند، هرساله افرادی تحت پوشش قرار می‌گیرند و درصدی به علت توانمندی از پروسه خارج می‌شوند و درصدی جایگزین می‌شوند. به صورت متوسط بین هفت تا ۹ هزار خانواده هر سال از پوشش ما خارج می‌شوند و این به معنی این نیست که هر فردی به درآمد حداقلی رسید از پوشش خارج شود، اگر فرد به درآمدی ثابت و قابل اتکا طبق قانون کار به شرط عدم وجود مشکل حادی برسد، به تدریج از پوشش کمیته امداد خارج می‌شود. اگر فرد به درآمد ثابت و قابل اتکایی رسید اما دارای یک بیمار صعب‌العلاج نیز بود همچنان تحت حمایت خواهد بود تا زمانی که اطمینان از عدم نیاز فرد به حمایت حاصل شود.

خدمات ارائه شده در مورد مسکن مددجویان در چه ابعادی انجام می‌شود؟

یکی از وجوه خدمات کمیته امداد، مسکن مددجویان است. کمیته امداد با کمک خیریه‌ها هرساله در زمینه خرید، ساخت مسکن، اجاره و ودیعه مسکن فعالیت دارد؛ البته به علت وضعیت مسکن در کلانشهر اصفهان و گرانی آن امکان خرید و ساخت مسکن کمتر وجود دارد. در حال حاضر تمرکز در زمینه ساخت مسکن روی روستاها و شهرهای با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر است و یک هزار و ۷۰۰ باب منزل در اقصی نقاط استان اصفهان در دست ساخت است که از نظر حجم و اعتبار قابل مقایسه با سال‌های گذشته نبوده و بی‌سابقه است.

تاکنون ۷۰ میلیارد تومان برای مسکن در قالب تفاهم‌های اجرایی با بنیاد مسکن، سازمان برنامه بودجه، دولت، بنیاد مستضعفان و برخی از خیران و شرکت‌ها هزینه شده است که برخی از آنها به بهره‌برداری رسیده و برخی دیگر در دست ساخت هستند و حداقل ۷۰ میلیارد تومان تا تکمیل ساخت یک هزار و ۷۰۰ باب مسکن نیاز است. متأسفانه در کلانشهرها با کمک خیران، خیریه‌ها و خانواده نیازمند، عمدتاً در بحث رهن و اجاره به مددجویان کمک شده و به صورت محدود در زمینه ساخت و خرید مسکن فعالیت می‌شود.

سامانه‌ای برای جمع‌آوری و اتصال اطلاعات مددجویان دستگاه‌های حمایتی و خیریه‌ها وجود دارد؟

اعتقاد بر این است که بسیاری از کمک‌ها شفاف نبوده، هم‌پوشانی دارند و یا تاثیربخشی لازم را ندارد. امکان دارد خانواده‌هایی از خدمات چندین مرکز بهره‌مند شوند و در مقابل برخی دیگر از خدمات بی‌نصیب بمانند. برای رفع این دغدغه سامانه‌ای طراحی شده است که همه خیران و خیریه‌ها می‌توانند اطلاعات مددجویان و خدمات خود را ثبت کرده و به بانک‌های اطلاعاتی کمیته امداد، بهزیستی و سامانه‌های مرتبط دسترسی داشته باشند؛ یعنی با ورود یک کد ملی می‌توانند متوجه شوند که فرد از کجا و چه نوع خدمتی گرفته است.

همچنین این سامانه به ثبت‌احوال و سایر سامانه‌ها مانند ثبت اسناد، صندوق بازنشستگی، سامانه پست و وزارت رفاه نیز متصل است. این سامانه در راستای تصمیم‌گیری صحیح کمک شایانی کرده و کمک‌ها را بسیار مؤثرتر خواهد کرد. اگر فرد یا دستگاهی چنین سامانه‌ای را تعریف کند، کمیته امداد برای درج کردن اطلاعات خود در آن سامانه آمادگی دارد.

سامانه هوشمندی هم تعریف شده که از ابتدای هفته جاری شروع به کار کرده است. این سامانه هوشمند که اطاعات آن در یک مدت دو ماهه ویرایش می‌شود به ۳۳ سامانه برخط کشوری متصل است و سرعت و کیفیت ارائه خدمات با این سامانه افزایش خواهد یافت. این سامانه یک بانک اطلاعاتی هوشمند است که متقاضی می‌تواند با کمترین زمان و شفافیت در منزل از طریق تلفن همراه درخواست خود را ثبت کند و روند پیگیری خدمات خود را رصد کند.

در حال حاضر برای فرد متقاضی که به کمیته امداد مراجعه می‌کند باید از تأمین‌اجتماعی و بهزیستی استعلام شود اما با این سامانه به صورت برخط اطلاعات فرد قابل مشاهده است؛ برای مثال مستمری‌بگیر بودن فرد، اطلاعات مالکیت ملک، کدپستی و تلفن همراه فرد در سامانه موجود است. حتی خود سامانه به فرد اطلاع می‌دهد به کدام منطقه مراجعه کند و مددکار وی چه کسی است. این سامانه برای بسیاری از دستگاه‌ها و خیریه‌هایی که قصد استفاده از ظرفیت آن را دارند قابل ارائه است. این سامانه تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و دیگر سامانه ذکر شده در حال حاضر با همکاری وزارت ارتباطات عملیاتی است و تا اسفندماه از آن به طور کامل رونمایی می‌شود.

عملکرد سامانه سخا (سامانه خیر و احسان) چگونه است؟

سامانه سخا (سامانه خیر و احسان) سامانه‌ای جامع و به‌روز است که بدون افشا کردن اطلاعات، بر اساس کدملی اطلاعات فرد متقاضی دیده می‌شود. این سامانه برای خیریه‌ها فعال است و برای خیران نیز فعال خواهد شد. یک فرد خیر می‌تواند از کمیته امداد کدملی فرد متقاضی را بخواهد، آن را در سامانه ثبت کند و اطلاعات فرد بعلاوه اینکه فرد چه خدماتی از چه سازمان‌هایی دریافت می‌کند را ببیند و سپس خود خیر تصمیم به کمک به فرد بگیرد. این سامانه به شفافیت کمک‌ها و انتخاب نوع کمک توسط خیران، خیریه‌ها یا سازمان کمک شایانی خواهد کرد.

آیا مددجویان از میزان وام‌های اشتغال رضایت کافی دارند؟

مؤثرترین دستگاه در ایجاد شغل کمیته امداد است و بیشترین سهم در ایجاد اشتغال را دارد. اعتقاد بر این است که سهمیه وام‌های انفرادی کم است و البته در سال جاری وام انفرادی دوبرابر شده و از ۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و تعداد متقاضیان هم افزایش داشته است. درخواست مبنی بر افزایش میزان وام در شورای اشتغال مطرح شده و البته درصد قابل توجهی از مشاغل خرد و خانگی با این مقدار وام قابل اجرا است؛ ضمن اینکه وام‌های تکمیلی برای طرح‌های فعال وجود دارد. افرادی که شغلی ایجاد کرده و برای گسترش شغل نیاز به کمک دارند از کمیته امداد وام‌های تکمیلی دریافت می‌کنند.

آیا دریافت این وام‌ها از سیستم بانکی توسط مددجویان محقق می‌شود؟

در مجموع افراد موفق به گرفتن وام‌ها با تلاش‌ها و اقدامات بسیار زیاد می‌شوند. بانک‌ها اقتضائات خود را دارند هرچند که عمده مدیران بانک‌ها با کمیته امداد همراه هستند. بیشتر جامعه هدف کمیته امداد زنان سرپرست خانوار هستند و امروزه بحث ضمانت‌ها بسیار مشکل است که در همین راستا صندوق تسهیل ضمانت توسط کمیته امداد ایجاد شده و برای آن سرمایه‌ای در نظر گرفته است و برای کسانی که مشکل ضمانت دارند از این سرمایه برای ضمانت آنها استفاده می‌شود. به عنوان مثال اگر بانکی برای وام دو ضامن بخواهد، یکی از ضامن‌ها کمیته امداد است و تعهد می‌کند در صورت پرداخت نشدن اقساط وام، کمیته امداد از منابع خود برای پرداخت آن استفاده کند. کمیته امداد با وجود این سیستم در محقق شدن وام موفق‌ترین سازمان است و معمولاً هرساله با زحمت فراوان، نزدیک به ۱۰۰ درصد برنامه‌ها محقق می‌شود.

آیا وام اشتغال به افرادی که تحت پوشش امداد نیستند هم تعلق می‌گیرد؟

در سال‌های مختلف بسته به منابع کمیته امداد بحث تعلق گرفتن وام به مددجویان یا سایر افراد متفاوت است. در سال جاری تا ۳۰ درصد منابع می‌تواند به غیرمددجوهایی نیازمند، جویای کار و واجد شرایط اختصاص یابد و در شهرستان‌های استان اصفهان هم تا ۳۰ درصد منابع به غیرمددجویان اختصاص یافته است. تعهد سال آینده کمیته امداد بر اختصاص دو برابری منابع است و با دولت تفاهم شده تا با دو برابر شدن منابع، ۵۰ درصد منابع به غیرمددجویان اختصاص یابد؛ یعنی از سال آینده به هر نیازمند جویای کاری وام اشتغال خواهیم داد. سال گذشته در کشور ۲۰۰ هزار شغل ایجاد شده، سال جاری ۳۰۰ هزار و سال آینده با احتساب غیرمددجویان ۵۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد خواهد شد. از ۳۰۰ هزار شغل سال جاری، سهم استان اصفهان ۱۶ هزار ۳۷۵ شغل است.

برای ایجاد شغل کمیته امداد چه حمایت‌هایی از افراد دارد؟

پروسه ایجاد اشتغال کمیته امداد بسیار متنوع بوده و تنها دستگاه دارای فرآیند کامل برای ایجاد اشتغال کمیته امداد است. فرایند ایجاد اشتغال شامل مشاوره، استعدادسنجی، ایجاد شغل و نظارت تا پنج سال است و ناظران ما به صورت مرتب به اشتغال‌های ایجاد شده سرکشی می‌کنند. این طرح در حال حاضر پابرجا و در حال انجام است. ایجاد شغل توسط کمیته امداد از روش‌های دیگری مانند کاریابی نیز بهره می‌گیرد. جامعه هدف کمیته امداد بسیار گسترده است که درصد قابل توجهی از آنها افراد تحصیل‌کرده هستند بنابراین به شرکت‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌ها مراجعه شده و فرایند کاریابی انجام می‌شود.

هر فردی مددجویی را به کار بگیرد تا سه سال بیمه وی توسط کمیته امداد به نیابت از کارفرما پرداخته می‌شود یا به شرطی که طبق قوانین کار مددجو استخدام شود و حداقل تا چندسال به کار گرفته شود، به ازای هر نفر به کارفرما مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد. از سایر طرح‌های مطرح شده برای افراد کارآفرین، راهبری شغلی است. مشکل بسیاری از افراد در جامعه نداشتن بازار فروش و بازاریابی است.

چند مددجو به فرد کارآفرین ارتباط داده شده و در واقع زنجیره شغلی برقرار می‌شود که در این زنجیره مددجو صرفاً تولید می‌کند و دغدغه‌ای در بحث تأمین مواد اولیه یا فروش ندارد و بازاریابی و تأمین مواد اولیه بر عهده فرد کارآفرین است. در این زنجیره شغلی سرمایه‌هایی در اختیار افراد قرار داده می‌شود که با کارفرما یا کارآفرین به اشتراک گذاشته می‌شود، به این تربیت افراد شاغل دستمزد خود را دریافت کرده و فرد از بازاریابی، فروش و نظارت بر کیفیت نیز سود خود را خواهد برد. زنجیره‌هایی با این شکل در صنایع‌دستی و فرش ایجاد شده است.

به عنوان مثال به یک کارآفرین چند قالیباف ارتباط داده می‌شوند و قالیباف‌ها مواد اولیه را گرفته و در منزل به قالیبافی می‌پردازند، سپس کارآفرین از فروش محصولات آنها دستمزد افراد را پرداخت کرده و سود خود را نیز به دست می‌آورد. با این فرآیند تا اندازه‌ای مشکلات بازاریابی و فروش حل شده است؛ البته این طرح، طرحی جوان است که جای رشد بسیاری دارد.

در سال جاری اعتبارات اشتغال کمیته امداد بالغ بر ۵۳۰ میلیارد تومان است که این میزان در سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است و ۱۳ هزار و ۵۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شد. هدف‌گذاری سال جاری برای ۱۶ هزار و ۳۷۵ شغل است که این موضوع بزرگترین تعهد استان است. این طرح از برج پنج سال جاری شروع شده، تاکنون ۵۵ درصد آن تحقق یافته است و تا پایان سال ۱۰۰ درصد آن محقق خواهد شد.

روش جمع‌آوری صدقات، زکات، کمک‌های مردمی و موارد مصرف آنها چگونه است؟

کمیته امداد سه منبع درآمدی دارد که شامل اعتبارات دولتی که در هر سال در مجلس مصوب می‌شود، درآمدهای اختصاصی که از طریق فعالیت‌های اقتصادی مجتمع اقتصادی تزریق می‌شود و کمک‌های مردمی است. رویکرد اصلی امداد اتکا بیشتر به مردم و کمک‌های مردمی است اما هنوز درصد عمده اعتبارات دولتی است و صدقات یا کل کمک‌های مردمی سهم کمتری از کل کمک‌های امداد دارند. کل صدقات یک سال حدود یک بیستم مستمری سالانه و کمتر از مستمری یک ماه کمیته امداد است.

به افراد تحت پوشش ماهانه از ۳۵۰ تا یک میلیون و صد هزار تومان بسته به تعداد نفرات خانوار مستمری پرداخت می‌شود. صدقات، جمع‌آوری زکات و اکرام ایتام و نیازمندان از سرفصل‌های کمک‌های مردمی است که اکرام ایتام و نیازمندان سهم بیشتری نسبت به صدقه دارد. کمیته امداد نزدیک به ۱۰۰ هزار حامی در استان اصفهان دارد که حدود ۳۰ هزار فرزند را پوشش می‌دهند و در این طرح مستقیماً کمک‌های مردمی به حساب یتیم یا فرزند واریز می‌شود؛ حتی افراد امکان ارتباط و ملاقات با فرزند را نیز دارند.

از اقدامات دیگر ایجاد مراکز مردمی است که معتمدان مردم مستقر در محلات، از ظرفیت‌های محله خود استفاده کرده و به نیازمندان همان محل کمک کنند. نزدیک به ۵۰۰ مرکز مردمی در استان داریم که به خوبی کمک جذب کرده و توزیع می‌کنند و این کمک‌ها صرفاً معیشتی نیست و شامل کمک‌های فرهنگی، اشتغال، کارآفرینی و کاریابی هم می‌شود. عنوان مبتنی بر نیاز نیز مطرح است که فرد خیر در زمینه خاصی مانند تهیه جهیزیه هزینه‌ای پرداخت می‌کند و مجموع این کمک‌ها کم‌تر از ۳۰ درصد کل منابع کمیته امداد را دربر می‌گیرد.

در زمینه مشارکت دغدغه اصلی بحث ترویج فرهنگ انفاق و نوع دوستی به خصوص در نسل آینده‌ساز است. بسیاری از اقدامات انجام شده در زمینه مشارکت مردمی بهره مالی ندارد؛ به عنوان مثال برای جشن عاطفه‌ها تبلیغات فراوانی انجام شده و کل مبلغ جمع‌آوری شده به آموزش و پرورش داده می‌شود و هر مدرسه مبلغ جمع‌آوری شده را به دانش‌آموزان نیازمند خود می‌دهد و یا اگر مدرسه‌ای توانمند است مبلغ را به مدرسه دیگری می‌دهد. این طرح شامل همایش‌ها، جشن نیکوکاری و برنامه‌های ماه مبارک رمضان نیز می‌شود.

اگر این فرهنگ به نسل آینده منتقل نشود در آینده آسیب‌هایی به وجود خواهد آمد. اگر انفاق و نوع دوستی در کشور به صورت فرهنگ درآید مکان‌های کمک کننده و دستگاه‌های حمایتی جمع‌آوری می‌شوند. هر یک از نیازمندان دوستان و اطرافیانی دارند که اگر آنها به تعهدات انسانی و اعتقادی خود عمل کنند، جایی برای سازمان‌های حمایت کننده نمی‌ماند و امید است روزی برسد که خود افراد متعهدانه و در حد توان خود به این کار بپردازند.

اصفهانی‌ها در کار خیر حسابگر نیستند/ترویج امور خیر مهمترین دغدغه کمیته امداد

روش‌های نوین کمیته امداد برای جذب کمک‌ها به صورت الکترونیکی چه مواردی است؟

کمیته امداد به به سمت و سوی جذب کمک‌ها با روش‌های اینترنتی می‌رود و برای این کار کد USSD و سایت اینترنتی در نظر گرفته شده و در طول روزهای آینده استفاده از QRCODE جایگزین صندوق‌های منازل، به روش‌های الکترونیک جذب کمک‌های مردمی اضافه خواهد شد که به صورت اختصاصی برای هر فرد یا عمومی خواهند بود. در استفاده از QRCODE ها امکان کلاهبرداری وجود ندارد و حتی برای روند واریزی خود امکان گزارش‌گیری وجود دارد.

با جای گرفتن این روش‌ها شفافیت کمک‌ها و افزایش منابع صورت می‌گیرد و افراد می‌توانند هرجایی که اراده کنند، هر مقداری که می‌خواهند به کمیته امداد کمک کنند، کمیته امداد برای نیازمندی که بخواهد یک زندگی آبرومند داشته باشد حداقل‌ها را فراهم می‌کند و بسیاری از تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی سازمان‌یافته، هدفمند، مغرضانه یا برای تحریک احساسات هستند.

آیا از میزان کمک‌های جمع‌آوری شده مردمی کمکی به خارج از کشور هم ارسال می‌شود؟

کمیته امداد امین مردم است و ارسال کمک توسط کمیته امداد به خارج از کشور به هیچ وجه صحت ندارد، ریالی از کمک‌های مردم حتی از استانی به استان دیگر هم خارج نمی‌شود و تمام مبالغ جمع‌آوری شده صرف نیازمندان همان استان می‌شود و روی کمک‌های مردمی قانونی و شرعی نظارت می‌شود که در استان اصفهان هم مبلغی از کمک‌ها از استان خارج نمی‌شود.

حدود پنج مؤسسه ناظر، دولتی و دفتر مقام معظم رهبری مستقر هستند و بر عملکرد کمیته امداد نظارت دارند. در مواقعی صندوق‌هایی برای کمک به سایر کشورها یا سایر استان‌ها برپا می‌شود که البته روی خود صندوق مقصد کمک‌ها ذکر شده است و افراد با آگاهی خود تصمیم به کمک یا عدم کمک می‌گیرند. تنها یک مناسبت (روز قدس) برای کمک به یک کشور خارجی در ایران وجود دارد که این مبلغ امانت‌دارانه به وزارت خارجه برای اهدا شدن به آن کشور داده می‌شود.

الگوی کمیته امداد در عراق ایجاد شده است با لگوی کمیته امداد امام مردم عراق صدقه می‌دهند و یتیمان خود را بزرگ می‌کنند. این هنر ماست که با پول خودشان و به نام جمهوری اسلامی ایران یتیمان خود را بزرگ می‌کنند.

وضعیت مردم استان اصفهان در امور خیر نسبت به سایر استان‌های کشور چگونه است؟

استان اصفهان به اسم استان برخوردار شناخته می‌شود و شاید واقعاً در برخی وجوه اعم از امور خیر برخوردارتر باشد. استان اصفهان در جذب کمک‌های مختلف در سر فصل‌های مختلف جزو پنج استان اول است. استان اصفهان، استان مردم خیر و نیکوکار است و اصفهانی‌ها نسبت به میانگین کشوری انسان‌های خیر، دست و دلباز و پیشتاز در کار خیر بوده و در کار خیر حسابگر نیستند.

کمیته امداد در مورد اهدای جهیزیه چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

جهزیه‌ها با ارزش بالای ۳۰ میلیون تومان شامل پنج قلم اصلی جاروبرقی، ماشین لباسشویی، تلویزیون، اجاق گاز و یخچال است که در مواقعی این امر هم‌افزایی می‌شود؛ به عنوان مثال ۵۰ درصد آن را کمیته امداد و ۵۰ رصد آن را خیریه‌ای متقبل می‌شود که این امر کمک بسیاری به اثربخشی خدمات کرده است. استان اصفهان در حال حاضر دارای یک هزار و ۵۰۰ عروس پشت نوبت برای جهیزیه است که یک هزار جهیزیه با کمک خیران، مؤسسات، شرکت‌ها و منابع کمیته امداد در شرف تأمین است و تا قبل از پایان سال جاری مابقی نیز محقق خواهد شد.

آماری از تعداد خیران استان اصفهان دارید؟

اگر ۱۰۰ هزار حامی در نظر گرفته نشوند، درصد قابل توجهی از مردم استان اصفهان جزو خیران هستند که در حد توان خود کمک می‌کنند. هر فرد برای کمک مخاطب خود را دارد و البته درصد بالایی از مردم به کمیته امداد اعتماد کرده‌اند. بیش از چهارصد هزار اشتراک صندوق و نزدیک به ۱۰۰ هزار حامی ایتام و کودکان در استان اصفهان داریم.

حمایت از دانش‌آموزان، دانشجویان و نخبگان توسط کمیته امداد چگونه انجام می‌شود؟

۳۵ هزار دانش‌آموز و بیش از چهار هزار دانشجو در استان اصفهان تحت پوشش کمیته امداد هستند که به آنها خدمات تحصیلی و کمک هزینه به نسبت سطوح پرداخت می‌شود. برای دانشجویان تحت پوشش برنامه‌های کمک آموزشی برگزار می‌شود. برای فرزندان در شرف کنکور، کمیته امداد با مؤسسات معتبر قرارداد دارد و حتی برای آنها پشتیبان گرفته می‌شود تا سیر آموزش آنها رصد شود، حدود ۷۰۰ نخبه تحت پوشش کمیته امداد در زمینه‌های علمی، ورزشی، قرآنی و فرهنگی هستند که به صورت ویژه‌تری به آنها کمک می‌شود و در حد توان سعی بر تأمین نیازهای حداقلی آنها است تا برای آینده جامعه مؤثر باشند.

کد خبر 540409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.