خندستان جای خالی رویداد تئاتری کمدی کشور پر کرد

بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر سرشناس کشور معتقد است که جای رویداد بزرگی مانند خندستان که با نگاهی تخصصی به حوزه طنز و کمدی بپردازد در کشور خالی بود و امیدوارم این جشنواره برای سال‌های بعدی نیز برنامه‌ای داشته باشد.

به گزارش ایمنا و به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی کمدی خندستان، حسین مسافر آستانه که کارگردانی و اجرای آثار نمایشی متعددی را در کارنامه خود دارد، اظهار کرد: جای جشنواره‌ای که به آثار کمدی چه به شکل سنتی و چه مدرن آن بپردازد، به شدت در کشور خالی است. چقدر خوب که جشنواره خندستان برای ایجاد انگیزه جهت نوشتن آثاری در ژانر کمدی برپا می‌شود و چقدر خوب‌تر که این رویداد در اصفهان برگزار می‌شود؛ چراکه در بین استان‌های کشور اصفهان از همه بیشتر در ژانر کمدی سابقه درخشان دارد و هنرمندان بسیار بزرگ و ارزشمندی در تاریخ تئاتر اصفهان در ژانر کمدی کار کرده‌اند. هنرمندانی که در سطح کشور بسیار اثرگذار بوده‌اند و تعداد زیادی از هنرمندان دیگر با الگو گرفتن از آنها به سمت کار کمدی ترغیب شده‌اند.

بازیگر نمایش‌های «در امتداد رویش سرخ» و «تمام صبح‌های زمین»، نوشتن در حوزه کمدی و طنز را در میان سایر ژانرها امری بسیار دشوار دانست و تاکید کرد: وقتی قرار به نوشتن در فضای کمدی می‌شود علاوه بر اینکه به تجربه، دانش و تخصص نیاز داریم، نیازمند برخورداری از جوهره‌ای طنازانه ای هم هستیم.

وی افزود: طنز به نوع نگاه و ذات نویسنده برمی‌گردد تا هر موضوعی را با نگاه طنزگونه بنگرد و این محقق نمی‌شود مگر اینکه در جوهر ذاتی او این نگاه طنازانه شکل گرفته باشد.

مسافر آستانه گفت: شاید در حوزه شعر، شاعرانی را در سراسر کشور داشته باشیم که آثار خوبی را از خود به جا گذاشتند، اما در حوزه طنز به شدت فقیر هستیم و این جشنواره می‌تواند انگیزه‌های زیادی را برای هنرمندان ایجاد کند تا به این موضوع با جدیت بیشتری نگاه کرده و جای خالی این ژانر بسیار ضروری و تأثیرگذار را در کشور پر کنند.

بازیگر نمایش‌های «کانال کمیل» و «رستاخیز عشق» بر همخوانی محتوای جشنواره خندستان با فرهنگ دیرین مردم اصفهان اشاره کرده و افزود: مردم اصفهان با توجه به فرهنگ دیرینی که تحت تأثیر هنر اصفهان بر آنها اثرگذار بوده، مردمی برخوردار از طنازی ویژه‌ای هستند که این جزو خصوصیات فرهنگی آنها به شمار می‌رود بنابراین فکر می‌کنم بهترین جایی که می‌توانست میزبان جشنواره خندستان باشد اصفهان است.

کد خبر 540384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.