بورس امروز سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

در صورت از دست دادن حمایت یک میلیون و ۳۳۰ هزار واحد پیش بینی می‌شود مجدد روند شاخص کل نزولی شود.

بورس امروز سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _سه‌شنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش چهار هزار و ۷۳۷ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۳۷ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش دو هزار و ۵۹۵ واحدی در سطح ۳۶۱ هزار و ۱۸۰ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۰.۳۵ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۷۱ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۷۷ واحدی به سطح ۱۹ هزار و ۱۰۳ واحد رسید.

بورس امروز سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیتارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۸ هزار و ۸۴۴ و ۱۸ هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۹ میلیارد و ۲۹۶ و یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون برگه سهم بود.

بورس امروز سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیتتحلیل تکنیکال شاخص کل

در صورت از دست دادن حمایت یک میلیون و ۳۳۰ هزار واحد پیش بینی می‌شود مجدد روند نزولی شود.

اخبار بازار

رئیس سازمان بورس خبر داد: پیگیری سازمان بورس برای تزریق منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این که سودآوری شرکت‌های بورسی تا پایان سال ادامه دارد، از پیگیری این سازمان برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد.

۱۰ درصد پالایشگاه شازند به صورت عرضه اولیه واگذار می‌شود

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: در جلسه امروز هیئت واگذاری با وزیر اقتصاد و وزیر دادگستری مشخص شد ۱۰ درصد پالایشگاه شازند به صورت عرضه اولیه به طریق حراج یا ثبت سفارش واگذار شود. موضوع دیگر موضوع فروش سهام ۱۸ درصدی دولت در هلدینگ خلیج فارس بود که این مزایده با توجه به حجم ارزش روز بالای آن بزرگترین حراج تاریخ بورس است. زمان عرضه پالایشگاه شازند در اختیار وزیر اقتصاد و احتمالاً پایان آذرماه خواهد بود. زمان عرضه هلدینگ خلیج فارس هم هفته آینده مشخص خواهد شد.

دستور رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی و دادستان کل کشور برای بررسی وضعیت بورس

محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت رسیدگی به وضعیت بورس تاکید کرد: مسأله بورس از سوی سازمان بازرسی کل کشور و دادستان کل کشور در گذشته دنبال شده است، اما به نظر من کفایت نمی‌کند و عقیده دارم بسیاری از موضوعات را اگر یک‌بار دنبال شوند و سپس رها شوند ما به نتیجه مطلوب خود نخواهیم رسید.

وی اضافه کرد: کماکان به ذهن می‌رسد و قرائن و شواهد این گونه حکایت می‌کند یک روال عادی و متعارف در بورس رقم نمی‌خورد، بنابراین بار دیگر رسیدگی به این موضوع را درخواست می‌کنم. دستور مکتوب این موضوع به رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم ابلاغ شد، گزارشات قبلی خود را به روز کرده و این موضوع را دنبال، پیگیری و تعقیب کنید تا اگر تخلف و جرمی صورت گرفته است به هیچ وجه قابل بخشش بخشش و اغماض نیست.

رئیس قوه قضائیه گفت: تعداد زیادی از مردم ما اعتماد کردند و پول خود را وارد بورس کردند و حالا متضرر شده اند. بخشی از این ضررها در بورس طبیعی است، زیرا باید آموزش می‌دیدند و توجه و رعایت می‌کردنداما به هر صورت بسیاری از افراد تقریباً هستی خود را وارد بورس کردند و با مشکل جدی مواجه شدند. بنابراین بازرسی کل کشور به گزارش‌های قبل اکتفا نکنند و این موضوع را به صورت جدی دنبال و پیگیری کنید و اگر تخلف و جرمی رخ داده بود آن را به دادگستری و مسئولین ذی ربط گزارش کنید. دادستان کل کشور هم این موضوع را رها نکنند و در شوراهای عالی بورس و سایر جلسات مجدد آن را پیگیری کنند. فرضا اگر مشخص شد هیچ اشکالی هم وجود نداشت باز هم برای مردم به صورت شفاف روشن شود، در حال حاضر برای مردم این ذهنیت وجود دارد که تخلفاتی صورت گرفته است.

۲۱۰ شرکت اقماری ایران خودرو و سایپا دلیل اصلی ضرر آنهاست

دبیر هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو با اشاره به افشای فسادهای صنعت خودرو، از انحصارگری برخی قطعه سازان و حضور آنها در هیأت مدیره خودروسازان گلایه کرد و دلیل زیان انباشته شده را ناشی ۲۱۰ شرکت اقماری ایران خودرو و سایپا دانست.

وحید ونایی گفت: سایپا ۷۰ شرکت و ایران خودرو ۱۲۰ شرکت اقماری دارد که خیلی از آنها زیان ده هستند و متأسفانه خودروسازان به دنبال جبران ضررهای گذشته خود با افزایش قیمت و از جیب مردم هستند.

وی اضافه کرد: برخی قطعه‌سازان در هیأت مدیره خودروسازان عضو هستند و چون خودشان به خودروسازان قطعه می‌دهند سعی می‌کنند که این انحصار را نگه دارند و حتی اجازه حضور قطعه‌سازان دیگر را نمی‌دهند و یا اگر هم ورود کردند از گردونه رقابت حذف خواهند شد.

رالی افزایش نرخ سیمان در بورس کالا شروع شده است

مقدار معامله سیمان در این هفته نسبت به هفته گذشته و دو هفته قبل به ترتیب سه و ۱۵ درصد افزایش یافت. در این هفته یک میلیون و دویست هزار تن سیمان در بورس کالا معامله شد. همان طور که در جدول زیر نشان داده شده است در این هفته تقریباً ۵۳ درصد از سیمان معامله شده نرخشان از نرخ پایه (همان نرخ انجمن صنفی سیمان) بیش از ۱۰ درصد بوده است که این مقدار در هفته گذشته ۳۳ درصد بود. بررسی داده‌ها نشان دهنده این موضوع است که معاملاتی که نرخشان از قیمت پایه بالاتر بود، به طور متوسط ۲۲ درصد بالاتر از نرخ پایه معامله شدند این در حالی است که این عدد در هفته گذشته ۱۴ درصد و هفته‌های ماقبل به ترتیب ۱۱ درصد و ۱۲ درصد و ۱۳ درصد و ۲۳ درصد بوده است. همانطور که پیش بینی می‌شد تأثیر قطع گاز در افزایش نرخ‌ها، نمایان شود. بررسی‌ها نشان دهنده این موضوع است که مقدار سیمان معامله شده که نرخشان بین ۲۰ درصد تا ۳۰ درصد بالاتر از نرخ انجمن صنفی بوده است، در این هفته ۲۳۰ هزار تن بود این در حالی است که این حجم در دو هفته گذشته ۵۰ هزار تن بود.

بورس امروز سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیتاخبار شرکت‌ها

دکپسول: متوسط تولید شرکت در سال ۹۸، ۹۹ و شش ماهه‌ی ۱۴۰۰ به ترتیب، ۵۲۱، ۵۲۸ و ۵۳۸ میلیون عدد پوکه کپسول دارویی بوده است. این رقم در مهر، ۵۲۲ میلیون عدد و در آبان با ۲ درصد افزایش نسبت به ماه اخیر، ۵۳۶ میلیون عدد گزارش شد. به سبب ماهیت فعالیت شرکت، مقدار تولید و فروش در اکثر ماه‌ها برابر هستند. میانگین فروش سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۵۲۵ و ۵۳۱ میلیون عدد ثبت شد و در نیمه ابتدایی سال جاری به ۵۴۴ میلیون عدد رسید. به علاوه این شرکت موفق به ثبت فروش ۵۵۰ میلیونی در مهر و ۵۴۰ میلیونی در آبان شد. در آخرین ماه مورد گزارش، شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران، درآمد خوب ۳۴ میلیاردی ثبت کرده است. این در حالیست که متوسط درآمد هفت ماهه‌ی ابتدایی و سال گذشته، ۲۷.۶ و ۱۵.۳ میلیارد تومان است. شرکت در مهر ماه ۲۰ درصد افزایش نرخ داشت. در نیمه‌ی امسال نرخ ۴۸ تومان بود و در مهر و آبان به ۶۳ تومان رسید.

دروز: در راستای برنامه‌های توسعه‌ای شرکت و از محل پروانه‌های ثبت فرآورده‌های دارویی دریافتی جدید طبق برنامه‌های پیش بینی شده، تولید محصولات از تیر ماه سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

ثبهساز: فروش ملک به مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان

کیسون: انعقاد قرارداد به مبلغ ۴۹۵ میلیارد تومان با چادرملو.

آریان: در خصوص آخرین وضعیت افزایش سرمایه پیشنهادی انتشار یافته در تاریخ ۰۳/‏۰۷/‏۱۴۰۰‬ در سامانه کدال به استحضار می‌رساند افزایش سرمایه مذکور در مرحله اخذ گزارش حسابرس و بازرس قانونی بوده و در هفته جاری گزارش آن واصل گردیده و در سامانه کدال به اطلاع سهامداران محترم خواهد رسید.

اخبار بازارهای جهانی

فولاد: حاشیه سود فولاد سازان چینی در هفته گذشته بهبود پیدا کرد. هزینه تولید میلگرد با ۱۵ واحد افزایش به ۴,۲۹۹ واحد رسیده و سود تولید کنندگان با افزایش ۵۵ واحدی به ۵۳۱ واحد افزایش پیدا کرده است. حاشیه سود تولید میلگرد از ۱۰ درصد به ۱۱.۲ درصد رسیده است. حاشیه سود ورق گرم نیز در هفته گذشته از ۶.۱ درصد به ۸.۹ درصد افزایش پیدا کرده است. هزینه تولید با افزایش ۱۵ واحدی همراه بوده و به ۴,۴۱۰ واحد رسیده است. سود تولید این محصول با افزایش ۱۴۵ واحدی به ۴۳۰ واحد رسیده است.

سنگ آهن: موجودی انبار سنگ آهن در بنادر چین همچنان در حال افزایش است. موجودی انبار سنگ آهن با ۱.۷ میلیون تن کاهش به ۱۵۰.۴ میلیون تن رسید. موجودی انبار فولاد با کاهش ۰.۹ میلیون تنی به ۱۱.۷ میلیون تن رسید. کاهش حاشیه سود فولادسازان، تقاضا برای سنگ آهن را کاهش داده و افزایش موجودی انبار را به همراه داشته است.

کد خبر 540363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.