ورزش بانوان چه جایگاهی در مدیریت شهری اراک دارد؟

هر چند اداره کل ورزش و جوانان هر استانی متولی ساماندهی امور ورزشی است، اما حمایت و تکریم ورزشکاران را می‌توان از جمله وظایف مدیریت شهری در راستای توسعه ورزش در شهر و ایجاد هویت شهروندی و نخبه‌پروری دانست، در واقع با همکاری مدیران شهری و ورزشی اقدامات خوبی در این زمینه رقم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چندی پیش تیم آینده‌سازان سپک تاکرای استان مرکزی با غلبه بر تیم کرمان قهرمان بانوان ایران شد تا با کسب پنجمین قهرمانی پیاپی رکوردی جالب در سپک تاکرای ایران ثبت شود.

بانوان سپک تاکرا این بار هم در مسابقات انتخابی تیم ملی برای رقابت‌های آسیایی که به میزبانی آذربایجان شرقی برگزار شد، خوش درخشیدند و با پنجمین قهرمانی خود توانستند به رکورد جالب و شاید دست نیافتنی پنج قهرمانی پیاپی دست یابند.

به گفته «رؤیا جعفری» سرمربی تیم که هدایت تیم ملی سپک تاکرای بانوان ایران را نیز بر عهده دارد، بانوان سپک تاکرای استان که از پنج سال گذشته تاکنون اجازه خودنمایی را به هیچ تیمی نداده‌اند، در سال ۲۰۱۷ نیز با ترکیبی کاملاً بومی در رقابت‌های جام جهانی سپک تاکرا عنوان سوم جهان را کسب کردند و به همین مناسبت افتخار پیدا کردیم تا در میان بازیکنان این تیم حضور یافته و حرف دل قهرمانان استانمان را بشنویم.

بانوان رشته ورزشی سپک تاکرا در استان مرکزی طی سال‌های اخیر توانسته‌اند پنج قهرمانی در سه رده سنی متفاوت را رقم بزنند و این مساله گواه این است که سپک تاکرای استان مرکزی از پایه قوی بوده و در سال‌های اخیر توانسته است به طور پی در پی در سطح ملی افتخارآفرینی کند، اما تمام این موفقیت‌ها با همدلی خود ورزشکاران شکل گرفته و حتی تجلیلی کوچک هم از قهرمانانی که در بالاترین سطح مسابقات کشور خوش درخشیده‌اند به عمل نیامده است.

شاید قهرمانی‌های پی در پی این تیم باعث شده است این اتفاق چیزی معمول به نظر بیاید در حالی که قهرمان ماندن خیلی سخت‌تر از قهرمان شدن است، بازیکنان این تیم معتقدند این قهرمانی‌ها تنها با تلاش و همدلی بچه‌های تیم رقم خورده است. به گفته مربی و بازیکنان تیم سپک تاکرای بانوان استان مرکزی، زحمات تیم سپک تاکرای این استان حتی در حد یک تماس تلفنی یا اهدای یک شاخه گل هم مورد تقدیر قرار نگرفته است.

این قهرمانان می‌گویند: ما همیشه با یک شرایط سخت به مسابقات اعزام شده و بر می‌گردیم و به دلیل اینکه هیچ گونه حامی مالی نداشته‌ایم همواره باید دغدغه لباس و این قبیل موارد جزئی را داشته باشیم و شاید در آخرین لحظه همه این موارد فراهم شود. از طرفی برای کاهش هزینه‌ها بلافاصله بعد از مسابقه با شرایط خیلی سخت باید به شهر برگردیم که همین باعث اختلال در ریکاوری بازیکنان خواهد شد.

به گفته این بانوان ورزشکار استان مرکزی، قهرمانی‌های پی در پی سختی‌های دیگری هم داشته است از آن جمله اینکه وقتی تیمی پنج بار متوالی به قهرمانی می‌رسد تمام تیم‌ها روی آن تمرکز دارند و در مواجهه با آن با تمام توان خود ظاهر می‌شوند که این کار این ورزشکاران را سخت‌تر کرده است. با اینکه سپک تاکرای استان به مربیگری سرمربی تیم ملی و با سه بازیکن ملی پوش در جایگاه اول مسابقات قهرمانی قرار دارد، حمایت‌ها از تیم‌های دیگر استان‌ها بیشتر است و این بی توجهی به ورزشکاران استان شایسته آن‌ها نیست.

البته همه می‌دانیم که اداره کل ورزش و جوانان در هر استانی متولی حل مشکلات ورزشکاران، حمایت و تجلیل از آن‌ها است و می‌تواند با تعامل با دیگر دستگاه‌های دولتی و خصوصی این کار را به انجام برساند.‌

توسعه ورزش همگانی یکی از وظایف شورای شهر و شهرداری

سید وحید میرنظامی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از آنجا که خودم در رشته ورزشی فوتبال فعالیت داشته و در سطوح قهرمانی بازی کرده‌ام، به توسعه ورزش علاقه‌مندم و تکریم ورزشکاران را امری پسندیده می‌دانم.

وی می‌افزاید: متولی اصلی تکریم از ورزشکاران اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی است که شاید به دلیل کمبود بودجه کار تجلیل از این قهرمانان انجام را انجام نداده است، اما این سازمان می‌تواند از سایر ارگان‌ها برای این امر کمک بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک ادامه می‌دهد: یکی از وظایف شورای شهر و شهرداری توسعه ورزش همگانی و ایجاد زیرساخت و آماده کردن تجهیزات و تأسیسات برای توسعه ورزش عمومی، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری متولی این امر در مدیریت شهری است.

ورزش بانوان چه جایگاهی در مدیریت شهری اراک دارد؟

وی خاطرنشان می‌کند: ما در یک شهر صنعتی زندگی می‌کنیم که انواع آلاینده‌ها در آن جولان می‌دهند، صنایع اگر سهم خود را در این زمینه پرداخت کنند از این ظرفیت می‌توان برای اعتلای ورزش قهرمانی و عمومی بهره برد که پیگیری برای تحقق این امر بر عهده سازمان ورزش و جوانان استان مرکزی است.

میرنظامی با بیان اینکه برای نخستین بار است که خبر قهرمانی این بانوان ورزشکار را می‌شنوم، هیچ مکاتبه‌ای در این زمینه با ما نشده است، ادامه می‌دهد: در ابتدا باید این مساله در نامه‌ای به اطلاع سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک برسد و رونوشت آن نیز به شورای اسلامی شهر اراک ارائه شود، ما آمادگی تکریم از این قهرمانان را خواهیم داشت.

آمادگی حمایت از تیم سپک تاکرای بانوان استان را داریم

اکبر رضایی، سرپرست سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری اراک نیز اظهار می‌کند: این موضوع باید در نامه‌ای به سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارائه شود و ما نیز با استعلام از اداره کل ورزش و جوانان استان مراسمی برای تجلیل از این قهرمانان خواهیم داشت.

وی اضافه می‌کند: هر چند نمی‌توان از محل اعتبارات سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری برای حمایت مالی از این تیم اقدام کرد اما از محل اعتبارات ماده ۱۵ شهرداری مرکز و با تصویب شورای شهر حمایت مالی از این تیم برای حضور در مسابقات امکان پذیر خواهد بود و اگر در این زمینه مکاتباتی انجام شود حتماً پیگیری خواهیم کرد و آمادگی حمایت از این تیم را داریم.

پیمان عین‌القضات، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک نیز در این باره اظهار می‌کند: قبلاً درخواستی برای حمایت مالی از این تیم ارائه شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و ما آمادگی حمایت از تیم سپک تاکرای بانوان استان را داریم.

وی می‌افزاید: هر چند متولی اصلی حمایت و تجلیل از قهرمانان اداره کل ورزش و جوانان است و باید این اداره این ورزشکاران را به ما معرفی می‌کرد، اما از آنجا که ما در حوزه ورزش بانوان نگاه حمایتی و مثبتی داریم، حاضریم بسترهای لازم را برای حضور ورزشکاران استان در رقابت‌های مختلف فراهم کنیم و در حد توان خود از این قهرمانان حمایت کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: ما هم برای تجلیل از این قهرمانان و هم برای حمایت مالی از تیم برای حضور در رقابت‌های مختلف اعلام آمادگی می‌کنیم و در صورتی که هماهنگی‌ها با سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری به انجام برسد در راستای هویت سازی و معرفی دختران موفق شهر که از وظایف شورای اسلامی است اقدام خواهیم کرد.

کد خبر 540356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.