بررسی ساماندهی ۳۵۰۰ نیروی انسانی در جلسه شورای شهر ساری

موضوع ساماندهی سه هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی مازاد شهرداری ساری، موضوع اصلی و پرچالش ‏پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر ساری بود.‏

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهای گذشته، شهرداری ساری در طرحی با عنوان ساماندهی نیروی انسانی مازاد این شهرداری، سه هزار و ۵۰۰ نیروی این شهرداری را به بخش‌های فضای سبز و خدمات فرستاد.

تخلیه این تعداد نیرو از بخش اداری این شهرداری و سازمان‌های تابعه حواشی بسیاری را برای این شهرداری ایجاد کرد، به دلیل اینکه یک سوم این نیروها را بانوان تشکیل می‌دهند، حضور نیروی زن در بخش رفت و روب و نگهبانی از پارک‌ها و بخش‌هایی این چنین، حواشی‌ای را برای شهرداری ساری ایجاد کرد و با انتقادات بسیاری روبه‌رو شد.

اجرای شتاب زده طرح ساماندهی نیروهای انسانی شهرداری ساری

پرویز شعبانی، رئیس شورای اسلامی شهر ساری در بخش آغازین پانزدهمین جلسه این شورا با اشاره به جایگاه نیروی انسانی در مدیریت سازمان با بیان اینکه نیروی انسانی فعال و کوشا، نیاز هر سازمانی است، گفت: نیروی انسانی مازاد از چالش‌های شهرداری ساری است و اگر این تعداد نیروی مازاد مدیریت نشود نه تنها نیروی انسانی مازاد سرمایه محسوب نمی‌شود بلکه مشکلات بیشتری را نیز فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ضرورت ساماندهی نیروها وجود دارد و منظور از ساماندهی مشخص کردن این است که هر نیروی انسانی قرار است چه باری از دوش شهرداری بردارد، تصریح کرد: بهبود مهارت‌ها، کارآفرینی و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای استفاده از نیروهای انسانی این شهرداری بر اساس تجربه و تخصص هدف ساماندهی است.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری با تاکید بر اینکه شورا با اخراج و تعدیل نیرو موافق نیست و ساماندهی شتاب زده را نیز نمی‌پذیرد، تصریح کرد: باید بر اساس یک نقشه راه و مطمئن حرکت کنیم و با توجه به اینکه یک سوم نیروهای مازاد را بانوان تشکیل می‌دهند، کرامت انسانی و برنامه‌ریزی در ساماندهی نیروها باید مدنظر باشد.

وی با بیان اینکه از شهرداری خواستیم که این طرح با تأخیر اجرایی شود، گفت: در این تأخیر، همه جوانب طرح در نظر گرفته می‌شود و برای حفظ حرمت‌ها و کرامت‌ها برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

شأن بانوان شاغل در شهرداری جاروکشی در شهر نیست!

میررحمان میرشجاعی، عضو شورای اسلامی شهر ساری نیز در سخنانی با بیان اینکه باید با خاطیان این طرح ساماندهی برخورد شود، با نمایش تصاویری از بانوان شهرداری ساری که به شغل پاکبانی فرستاده شده بودند، گفت: این تصاویر مربوط به زنان و دختران شاغل در شهرداری است که در پارک‌های ساری به کار گرفته شدند، چرا باید امروز این وضعیت برای این بانوان ایجاد شود. مطمئناً هر اقدام سازوکاری دارد که در اجرا باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه شهرداری ساری در هیچ یک از کارها با شورای شهر مشورت نمی‌کند و نقش مشورتی این شورا را نادیده می‌گیرد، تصریح کرد: ما نمی‌گوییم شورای شهر در عزل و نصب‌ها دخالت کند، اما در جابه‌جایی‌های اخیر اعضای شورای شهر حتی از این موضوع خبر نداشتند.

عضو شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه نظر سازمان بازرسی و شورای تأمین این سبک ساماندهی نبوده است، گفت: وقتی پروژه‌ای در شهر اجرا نمی‌شود، نیروی مازاد خواهیم داشت. شهرداری به جای تعدیل اگر پروژه ایجاد کند این تعداد نیرو به کار گرفته می‌شوند.

علی عاشقان، عضو شورای اسلامی شهر ساری نیز گفت: این طرح با دستور سازمان بازرسی صورت گرفته و شورای تأمین نیز بر آن صحه گذاشته است و تنها مساله در این طرح، حفظ شأن پرسنل و کرامت انسانی است که مهم بوده و باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه سابقه کاری و تجربه در ساماندهی نیروها باید لحاظ شود، تصریح کرد: اگر ساماندهی با این نگاه باشد مورد قبول است، اعضای شورای شهر ساری در این بخش دغدغه مشترک دارند و باید به نتیجه‌ای بر مبنای شئونات اخلاقی و شغلی برسیم.

شهرداری ساری برنامه‌ای برای ساماندهی نیروها ارائه نکرد

سبحان بخشی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر ساری نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه همه از نامه سازمان بازرسی خبر داشتند، اما این سازمان اعلام کرد که زنان را برای جاروکشی به پارک‌ها بفرستند، اظهار کرد: موضوع فعالیت دیده شده در بند قراردادها بخش شرح وظایف آن چیزی نیست که شهرداری اجرایی کرده است.

وی با بیان اینکه باید از شهرداری بپرسیم این طرح چرا در دوره استاندار سابق اجرایی نشده است، افزود: ما دخالت نمی‌کنیم، اما روش اجرا شده روش غلطی است، چه زمانی شهرداری ساری به شورا نامه زده و درخواست کرده است که در نیروی خدماتی کمبود دارد؛ شهرداری ساری چه آنالیزی برای ساماندهی مدیریت نیروی انسانی ارائه کرده تا فضا به سمت انتقام‌گیری کشیده نشود و عده‌ای در بخش اداری باقی بمانند و بخشی نیز به جاروزنی فرستاده شوند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر ساری تصریح کرد: ساماندهی را به گونه‌ای انجام دادند که افراد را به پایین‌ترین بخش‌های یک شهرداری فرستادند تا مجبور شوند به خانه‌هایشان بروند، اما من به همه آنها گفتم که حتی برای نگهبانی از پارک‌ها فرستاده شدید بروید اما به خانه‌هایتان نروید.

شهرام ایرجی، عضو شورای اسلامی شهر ساری نیز با بیان اینکه بحث ساماندهی باید انجام شود اما هر نیروی در جای خود باید مورد استفاده قرار گیرد، از فضاسازی ایجاد شده علیه شورای شهر در ساماندهی نیروی انسانی انتقاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه با اصل موضوع ساماندهی موافق هستیم اما باید در شیوه اجرای آن تجدید نظر شود، گفت: ساری ظرفیت ایجاد پروژه‌های جدید را دارد و باید فضا به سمتی برود که درآمد ایجاد کنیم تا نیروها به کار گرفته شوند.

عضو شورای اسلامی شهر ساری تاکید کرد: در طرح ساماندهی هیچ نظر مشورتی از شورای شهر درخواست نشده است و درخواست کردیم که شهرداری در این طرح تجدید نظر کند.

اعضای شورای شهر دو هفته قبل، از طرح ساماندهی اطلاع داشتند

سید حسن احمدی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر ساری با انتقاد از صحبت‌های همکاران خود در شورای اسلامی شهر، با اشاره به اینکه همه از نامه سازمان بازرسی اطلاع داشتند، اظهار کرد: دو هفته قبل سازمان بازرسی این نامه را به شهرداری زد و شهرداری نیز به شورای شهر فرستاد، قرار شد جلسه‌ای به این منظور تشکیل شود، اما اعضا در جلسه حاضر نشدند و جلسه برگزار نشد.

وی افزود: اگر اعضای شورای شهر نگران نیروی انسانی شاغل در شهرداری بودند چرا در آن جلسه شرکت نکردند و دغدغه‌های خود و راهکارها را به شهرداری ارائه نکردند. عدم حضور اعضا موجب شد این طرح از دستور کار شورا خارج شود و بعد از آن هم شهرداری آن را به سلیقه خود اجرا کرد.

این عضو دیگر شورای اسلامی شهر ساری با تاکید بر اینکه نباید با افکار عمومی بازی کنیم و حق‌الناس است، گفت: درست است که شورای شهر ساری در این ساماندهی دخالتی نداشته، اما به آن جواب آری یا نه ندادیم و باید در این مسیر تعقل به خرج داد تا راهی در پیش گرفته شود.

واقعیت‌های وضعیت منابع انسانی شهرداری ساری

سیدحسین یوسفی، عضو دیگر شورای شهر ساری به واقعیت‌هایی درباره وضعیت منابع نیروی انسانی شهرداری ساری اشاره کرد و گفت: امروز باید واقعیت‌های شهرداری ساری در نظر گرفته شود و ساماندهی صورت بگیرد، اما این ساماندهی باید از چه کسانی آغاز شود.

وی ادامه داد: قبول داریم که برخی بانوان شاغل در شهرداری ساری سرپرست خانوار هستند و درآمد دیگری ندارند، مخالف این هستیم که این بانوان تعدیل شوند، اما برخی افراد هستند که از یک خانواده ۱۰ نفر را در شهرداری ساری شاغل کرده‌اند؛ نباید شهرداری ساری متعلق به ۱۰ درصد مردم ساری باشد و آنها از شهر منفعت ببرند و بقیه عوارض بپردازند.

عضو شورای اسلامی شهر ساری گفت: به جای ضابطه و شیوه علمی، افراد با رابطه جذب شدند، اما امروز نباید با شعارهای پوپولیستی مسیر را منحرف کرد؛ موافق این ساماندهی هستم اما تعدیل نباید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه چارت سازمانی شهرداری ساری مشخص است و باید قبول کنیم سه هزار نیروی مازاد وجود دارد اما نمی‌توانیم بگوییم بروند باید برای آنها کار تعریف کنیم، افزود: برای ساماندهی ابتدا مشخص کنیم که چرا افرادی از شهرهای دیگر در شهرداری مشغول کار شده‌اند، بعد پرسنل و مدیرانی که خانواده خود را مشغول کرده‌اند ساماندهی و تعدیل شوند. افراد بر اساس مدرک تحصیلی مورد استفاده قرار گیرند.

وی با اشاره به واقعیت‌های وضعیت منابع انسانی شهرداری ساری گفت: واقعیت این است که بسیاری از افراد از شهرداری ساری حقوق می‌گیرند، اما بر سر کار خود حاضر نمی‌شوند. در یک سال اخیر افرادی با سن ۵۰ سال در شهرداری ساری جذب شده‌اند. دهیارانی جذب شده‌اند که همه بعد از انتخابات وارد شهرداری شدند. مدیرانی همسران و فرزندان خود را به صورت گروهی وارد شهرداری کردند، همه اینها آسیب‌های بزرگی برای شهرداری ساری است.

کد خبر 540285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.