توسعه صنعت کشاورزی با ایجاد خط تولید آمونیاک سبز

یک دکترای شیمی آلی گفت: خط تولید آمونیاک باید ایجاد شود، زیرا این ماده بسیار کاربردی است و صنعت کشاورزی به آن وابسته است. اگر از این ماده سبز استفاده شود در زمینه کشاورزی، توسعه و اشتغال پایدار برای افراد به وجود می‌آید.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه آمونیاک ماده‌ای بسیار کاربردی با فرمول NH3 است، اظهار کرد: حضور یک نیتروژن، سه هیدروژن و یک جفت الکترون آزاد آمونیاک را به یکی از بهترین گازها با حالت قلیایی در جهان تبدیل کرده است.

وی افزود: آمونیاک در کشاورزی، داروسازی و صنایع پتروشیمی کاربرد دارد و یکی از پرفروش‌ترین سطح مواد شیمیایی در دنیا است که به واسطه گازهای گلخانه‌ای، باران اسیدی و ترکیبات مشابه این ماده به آمونیاک سبز تبدیل می‌شود.

این دکترای شیمی آلی تصریح کرد: هنگامی که صحبت از شیمی سبز می‌شود یعنی اینکه ماده مورد نظر را سازگار با محیط زیست کنیم که در تمام دنیا این موضوع سر زبان‌ها است. اتحادیه اروپا علاوه بر اعمال محدودیت‌، جریمه نیز برای کسانی که از شیمی سبز پیروی نمی‌کنند در نظر می‌گیرد.

وی در رابطه با گاز آمونیاک، گفت: آمونیاک به دلیل اینکه کاربرد بسیاری دارد، با استفاده از روش‌های سنتز سازگار با محیط زیست آن را از گازهای گلخانه‌ای یا گیاهان و منابع غیر شیمیایی خطرناک تأمین می‌کنند که هنگامی که وارد جو می‌شود، قابل تجزیه باشد.

یوسفی ادامه داد: در علم شیمی مواد دو دسته است یا قابلیت اینکه سبز شود، دارد یا قابلیت پیدا کردن یک جایگزین مناسب مانند اسید سولفوریک که سبز نمی‌شود، اما می‌توان ماده‌های سازگار با محیط زیست را جایگزین آن کنیم.

وی اضافه کرد: آمونیاک خود قابلیت سبز شدن با رویکردهایی غیرصنعتی، سنتزی یا آزمایشگاهی که البته کمی هزینه‌بر است، را دارد؛ البته برای اینکه در این زمینه تحول ایجاد کنیم قطعاً هزینه‌ای هم خواهد داشت، زیرا برای این کار دستگاه‌های مختلفی مانند فشارسنج و استخراج‌سنج نیاز داریم.

این دکترای شیمی آلی تاکید کرد: باید این موضوع را به دانشگاه‌، اساتید و دانشجویان بسپاریم و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز حمایت کنند؛ اگر این اتفاق رخ‌دهد می‌توانیم خط تولید آن را در کشور راه‌اندازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که برخی کشورها مانند دانمارک، سوئد و ایسلند، اعلام کردند که آلایندگی نداریم این موضوع عجیب بود، اما امروزه اگر کشوری آلایندگی تولید کند عجیب است و دلیل این موضوع نیز ایجاد فرهنگ است که ما نیز می‌توانیم همین کار را در ایران انجام داده و با استفاده از استارتاپ‌ها مشکلاتی مانند آلودگی و بی‌آبی را برطرف کنیم.

یوسفی ادامه‌داد: اگر قشر فرهنگی و فرهیخته جامعه ایده‌های استارت‌آپی ارائه کنند و دولت نیز حمایت کند، همین آمونیاک سبز نیز می‌تواند در زمینه کشاورزی، توسعه پایدار رقم بزند. همانطور که هنگام ارائه ایده آبیاری قطره‌ای تمام افراد مخالف بودند و می‌گفتند آبیاری درخت با روش قطره‌ای ممکن نیست، ولی امروزه از آن استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: خط تولید آمونیاک باید ایجاد شود، زیرا این ماده بسیار کاربردی است و صنعت کشاورزی به آن وابسته است. اگر از این ماده سبز استفاده شود در زمینه کشاورزی توسعه و اشتغال پایدار برای افراد به وجود می‌آید.

این دکترای شیمی آلی اظهار کرد: کشاورزی خود عاملی ایجاد آلایندگی است، زیرا مواد و کودهایی که استفاده می‌شود مطلوب نیست و باید به سمت شیمی سبز برود که با ورود بخش خصوصی، دانشجویان و ارتباط میان صنعت و دانشگاه این اتفاق به خوبی رقم خواهد خورد.

وی تصریح کرد: به طور کلی آمونیاک خوب است، ولی علم روز دنیا می‌گوید عوارض آن باید کم شود و امروزه در کشورهای مهم دنیا سود محصول را از لحاظ زیست محیطی می‌سنجند و اگر مطلوب نبود حتی اگر ایده بسیار خوبی بود آن محصول را حذف می‌کنند.

راه‌های تولید آمونیاک سبز

یوسفی در رابطه با راه‌های تولید آمونیاک سبز، گفت: استفاده از گازهای گلخانه‌ای یکی از راه‌های تولید آمونیاک است و راه دیگر آن سنتز آزمایشگاهی با مواد دور ریز است که به نظر من راه دوم بهتر است زیرا می‌توان از زباله نیز استخراج داشته و از منابعی مانند لجن و حاشیه‌های رودخانه‌ها این گاز را تولید کنیم.

وی افزود: درواقع در هر مکانی که بتوانیم NO2 تولید کنیم آمونیاک نیز می‌توان تولید کرد؛ هنگامی که مازوت می‌سوزد مشتقات نیتروژن نیز تولید می‌کند و ما در همان مکان می‌توانیم تولید آمونیاک سبز نیز انجام دهیم.

کد خبر 540261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.